کد خبر: 1095202
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

دیروز در شرایطی یائیر لاپید به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی انتخاب شد که رئیس این رژیم و یکی از نخست‌وزیران پیشین هم به پایدار بودن کابینه آتی و نتیجه‌بخش بودن برگزاری انتخابات خوش‌بین نیستند.
پس از تنش‌های فراوان در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی که سرانجام به انحلال کنست (پارلمان این رژیم) منجر شد، سرانجام روز جمعه یائیر لاپید مسئولیت پیشبرد امور رژیم صهیونیستی را با شرکت در نشستی به میزبانی وزارت جنگ آغاز کرد. با انحلال کنست، رژیم صهیونیستی آماده خواهد شد پنجمین دوره انتخابات خود طی سه سال و نیم گذشته را برگزار کند. لاپید به عنوان نخستین رهبر از حزب «آینده‌ای وجود دارد»، مسئولیت نخست‌وزیری و پیشبرد امور تل‌آویو را تا برگزاری انتخابات کنست و تشکیل کابینه‌ای جدید برعهده گرفت. وی روز جمعه برنامه‌های خود را در جایگاه نخست‌وزیر پیشبرد امور با شرکت در نشستی با موضوع پیگیری وضعیت اسرا و مفقودین صهیونیست، در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی آغاز کرد. پرونده اسرای صهیونیست تنها چالش لاپید نیست و نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی با مسائلی همچون مهار تورم و مشکلات اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین کنترل ناامنی‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مواجه است. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که دستورکار لاپید برای دیروز، شامل دیدار با رونین بار، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی تل‌آویو (شاباک) بود. دیدار و گفت‌وگوی لاپید با رونین در مقر وزارت جنگ تل‌آویو و قبل از برگزاری نشست بررسی وضعیت اسرا و مفقودین اسرائیلی انجام شده است. لاپید همچنین تماس‌هایی از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور دریافت کرد. طرف امریکایی بر پایبندی واشنگتن به امنیت اسرائیل و منافع آن تأکید کرد. به نظر نمی‌رسد لاپید بخواهد تغییراتی در سیاست اسرائیل طی دوره انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات رسمی در اول نوامبر ایجاد کند. وی به کلیات دولت نفتالی بنت پایبند خواهد بود. علاوه بر این به نظر می‌رسد که دولت بنت هیچ‌گونه تحرک سیاسی را در قبال فلسطینی‌ها به جز برنامه‌های اقتصادی برای بهبود اوضاع در کرانه باختری و ممانعت از ورشکستگی تشکیلات خودگردان فلسطین در دستور کار داشته باشد.
هر دولتی خیلی زود سقوط می‌کند
با این حال، چشم امید صهیونیست‌ها به این تحولات دوخته شده است، اما سیاستمداران برجسته صهیونیست هم اصلاً به این کابینه شکننده و انتخابات پیش رو خوش‌بین نیستند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه در دیدار با لاپید اذعان کرد که برگزاری انتخابات متعدد کنست، برای اسرائیل فایده‌ای ندارد. هرتزوگ در آغاز نشست خود با لاپید گفت: «ما در آستانه انتخابات جدیدی هستیم؛ پنجمین انتخابات طی مدتی بسیار کوتاه، و این امر برای اسرائیل بسیار ناسالم و مضر است.» رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: «باید یادآوری کنم که ابتدا و قبل از هر چیز ما دولتی داریم که باید آن را اداره و رهبری کنیم؛ دولتی که باید به مطالبات شهروندان اهتمام ورزد، حتی اگر انتخاباتی پیش روی خود داشته باشد.»‌علاوه بر هرتزوگ، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه ۲۴ ضمن اشاره به اینکه انتخابات پیش رو تغییری در وضعیت تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد، اذعان کرد که نتانیاهو بار دیگر نخست‌وزیر نخواهد شد و اذعان کرد: «در انتخابات بعدی شاهد تغییراتی در موازنه‌های سیاسی موجود خواهیم بود که امکان تشکیل دولت را فراهم می‌کنند. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تأکید کرد که «انتخابات آتی تنها از وضعیت تعادل محافظت خواهد کرد و هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد؛ حتی اگر تشکیل شود نیز در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار