کد خبر: 1094848
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
مدوِدف:
معاون شورای امنیت ملی روسیه ضمن محتمل دانستن وقوع جنگ با ناتو در صورت تجاوز به شبه‌جزیره کریمه، گفت نیروهای روس در حال مبارزه با نازی‌های اوکراینی هستند نه مردم این کشور.

دیمیتری مدوِدف معاون شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه بامداد سه‌شنبه گفت هر حمله‌ای به شبه‌جزیره کریمه، اعلان جنگ علیه مسکو است.

مدودف در مصاحبه با روزنامه روسی «آرگومنتس اَند فَکتس» ضمن محتمل دانستن وقوع جنگ تمام‌عیار بین روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، هرگونه تلاش اوکراین برای تجاوز به کریمه را به معنای اعلان جنگ علیه روسیه توصیف کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این مصاحبه، وی در این‌باره توضیح داد:‌ «هر گونه تلاش برای تجاوز به کریمه اعلان جنگ علیه کشور ما است. اگر کشوری که عضو ناتو است این کار را انجام دهد، این درگیری با کل اتحاد آتلانتیک شمالی است. یعنی جنگ جهانی سوم. فاجعه کامل».

احتمال جنگ بین روسیه و ناتو

رئیس جمهور سابق روسیه با غیرممکن دانستن تلاش‌های غرب برای جدایی روسیه از جهان، اظهار داشت که شرکت‌های غربی تلاش کردند خروج از روسیه را به تعویق بیاندازند، اما در مقابل فشارها سر تعظیم فرود آوردند.

مدودف تصریح کرد که روسیه نیاز به تربیت متخصصانی دارد که از نظر صلاحیت کمتر از کارمندان اخراجی شرکت‌های غربی نباشند، و در همکاری، دوباره بر روی شرکای قابل اعتماد جدید تمرکز کند.

به نوشته ریانووستی، وی ادامه داد: «ما در کشورها و قاره‌هایی هستیم که آمریکا نه یک مرجع بی‌قید و شرط برای آنها و نه یک ارباب یا مدیر. غرب پذیرفته که نمی‌تواند روسیه را از بقیه جهان جدا کند».

این مقام روس درمورد تحریم‌ها علیه مسکو نیز گفت: «امروز یکی از اولویت‌های سیاست روسیه ایجاد محصولات و قطعات داخلی است که بدون قطعات، نرم‌افزار و خدمات وارداتی امکان‌پذیر است».

مدودف توضیح داد: «این یک وظیفه استراتژیک پیچیده است. ما باید در مدت زمان بسیار کوتاهی تولید خود را راه‌اندازی کنیم، بدون اینکه وابسته به منابع خارج از کشور باشد، تقریباً در همه صنایع. به ویژه در حوزه های با فناوری پیشرفته و دانش‌بر».

روسیه، پرده آهنین غرب را از بین می‌برد

وی ضمن اشاره به اینکه فدراسیون روسیه قادر خواهد بود صنایع خود را توسعه دهد، گفت: «مخالفان روسیه که تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند، منتظر فروپاشی اقتصاد روسیه هستند، اما این اتفاق نخواهد افتاد و ما حفره‌هایی بزرگی در پرده آهنی غرب ایجاد کردیم».

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از معاون شورای امنیت ملی روسیه نوشت: «مخالفان ما منتظرند که ما در برابر آنها تعظیم کنیم یا اقتصاد ما سقوط کند. آنها به شهروندان خود اطمینان می‌دهند که تحریم‌های جهنمی علیه روسیه در شرف عمل کردن است. ما باید آنها را ناامید کنیم. این اتفاق نخواهد افتاد. غرب طبق معمول ما را دست کم می‌گیرد».

مدودف همچنین تاکید کرد که تشدید تنش‌های غرب در روابط با مسکو امری بی‌معنی و پرهزینه برای آنها خواهد بود، همانطور که تجربه چندین دهه این مسئله را نشان داده است.

تنش‌زایی با روسیه، هزینه گزافی دارد

وی در مورد قصد سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو گفت: «همانطور که تجربه سال‌های گذشته اثبات کرد، تشدید تنش در روابط با روسیه یک قمار بی‌معنی و گران است».

این مقام روس در ارزیابی شانس اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، گفت امیدها برای رخ دادن این اتفاق، توهمی بیش نیست.

به نوشته ریانووستی، مدودف اظهار داشت: «شانس اوکراین برای پیوستن به آنجا (اتحادیه اروپا)، علی‌رغم وضعیت نامزدی که به آن اعطا شد، متوهمانه است. اروپایی‌های بدبین مستقیماً در این مورد صحبت می‌کنند و با تعجب و محرک‌های روانی به چشمان کاملا باز سران اوکراین نگاه می‌کنند».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که عضویت اوکراین در ناتو، از پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی، برای روسیه خطرناک‌تر است.

رئیس جمهور سابق روسیه تصریح کرد: «اوکراین در ناتو برای کشور ما خطرناک‌تر است. این به دلیل آن چیزی است که رئیس جمهور پوتین بارها گفته است. وجود اختلافات ارضی حل نشده و همچنین درک متفاوت از وضعیت برای ما، کریمه بخشی از روسیه است و برای همیشه خواهد بود».

اوکراین در ناتو، خطرناک‌تر از فنلاند و سوئد در این ائتلاف

مدودف البته اضافه کرد که ورود سوئد و فنلاند به ناتو، روسیه را با هیچ تهدید جدیدی روبه‌رو نمی‌کند، اما مسکو مجبور خواهد شد مرزهای خود را تقویت کند.

ریانووستی به نقل از وی نوشت‌: «این کشورها قبلا روابطی با روسیه داشتند که می‌توان آن را کاملا محترمانه و خیرخواهانه دانست. اختلافات ارضی و حتی دلایلی برای آنها پیش‌بینی شده است. اگر فکر می‌کنند با پیوستن به ناتو احساس بهتری خواهند داشت و آرام‌تر می‌شوند، موفق باشند».

این مقام روس با بیان اینکه ناتو بدون سوئد و فنلاند نیز هم‌اکنون به روسیه نزدیک شده است، اظهار داشت: «البته ما آماده اقدامات تلافی‌جویانه خواهیم بود. در صورت چنین گسترش ناتو، طول مرزهای زمینی آن با روسیه بیش از دو برابر خواهد شد. ما باید این مرزهای نیروی دریایی را در منطقه تقویت کنیم».

مدودف در توضیح اینکه روسیه در حال جنگ با چه کسی در اوکراین است،‌گفت نیروهای روس در حال مبارزه با نازی‌های اوکراینی هستند نه مردم این کشور.

وی در ادامه مصاحبه تاکید کرد که روسیه با ارائه کمک به جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، نه با مردم اوکراین، بلکه با نازی‌هایی می‌جنگد که سال‌ها مردم دونباس را وحشت‌زده می‌کردند.

نباید به نئونازی‌های اوکراینی رحم کرد

به نوشته ریانووستی، معاون شورای امنیت ملی روسیه توضیح داد: «مبارزه با نازی‌های نفرت‌انگیز، گروه‌های افراطی، راهزنان بدنام و مزدوران خارجی است که به آنها پیوسته‌اند. هدف از عملیات ویژه عقب راندن نیروهای نئونازی و فاشیستی است که در اوکراین به قدرت رسیدند و جمعیت جمهوری‌های دونباس را برای سال‌ها به وحشت انداختند. صادقانه بگویم، آنها با نیازهای مردم خود به شیوه‌ای مصرف‌گرا رفتار کردند».

مدودف با بیان اینکه نازی‌های اوکراینی از غیرنظامیان این کشور به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، گفت آنها نماینده مردم اوکراین نیستند و نباید به آنها رحم کرد.

وی در این‌باره تصریح کرد: «نیروهای مسلح ما حملات دقیقی را به زیرساخت‌های نظامی انجام می‌دهند، نه به ساختمان‌های مسکونی. بر خلاف نازی‌های اوکراین که پشت غیرنظامیان به‌عنوان سپرهای انسانی پنهان می‌شوند. آنها فقط به تمسخر مردم می‌پردازند. رانده‌شدگان، هر چند تا دندان هم مسلح هستند، نباید در امان باشند».

ریانووستی به نقل از این مقام روس نوشت: «نمی‌توان چیزی جز احترامی عمیق برای مردم اوکراین داشته باشیم، هروندان روسیه با نزدیک‌ترین روابط تاریخی و فرهنگی با آنها مرتبط هستند».

مدودف در پایان تصمیم دولت لیتوانی برای ممنوعیت ترانزیت کالا به منطقه «کالینینگراد» در روسیه را غیرقانونی خوانده و تاکید کرد که این اقدام تأثیر منفی بر ویلنیوس خواهد داشت.

محاصره کالینینگراد عواقب منفی برای لیتوانی دارد

وی توضیح داد: «تصمیم برای ممنوعیت ترانزیت کالاهای روسی، که فهرستی از آن بیش از ۶۰ صفحه را پر می‌کند، به قدری کسل‌کننده است که حتی اظهار نظر در مورد آن بی‌معنی است. این دلیل دیگری است که لیتوانی حتی به عواقب آن فکر نمی‌کند».

رئیس جمهور سابق روسیه گفت: «اشاره به این واقعیت که لیتوانی فقط در حال اطاعت از تصمیمات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا و اجرای آن است، در اینجا تفاوتی ایجاد نمی‌کند».

به نوشته ریانووستی، مدودف همچنین افزود: «بالاخره، حتی در زمان تصویب تحریم‌ها، استثنائات و تفسیرهایی از آنچه که باید انجام شود مورد بحث قرار می‌گیرد تا مشکلات خاصی برای یک کشور ایجاد نشود یا توافقات اساسی چندجانبه و دوجانبه نقض نشود. بنابراین، مسئولیت ممنوعیت ترانزیت کاملاً بر عهده ویلنیوس است. تمام عواقب منفی را نیز برای آنها به همراه خواهد داشت».

وی پیش از این نیز با بیان اینکه مسکو اکنون هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارد، گفته بود نیازی هم به احیای روابط نیست زیرا ارتباط با واشنگتن برای کشورش زیان‌بار است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار