کد خبر: 1094587
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
رئیس‌جمهور در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق گفت: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشور‌های منطقه برای این رژیم، امنیت‌ساز نیست.

رئیس‌جمهور در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق گفت: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشور‌های منطقه برای این رژیم، امنیت‌ساز نیست.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز یکشنبه (۵ تیر) در نشست خبری با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، اظهار داشت: روابط ما با کشور عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه روابط فرهنگی و عمیق است و این اراده بین مسئولین دو کشور وجود دارد تا روابط ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان امروز کشور عراق را نزدیکترین همسایه به ایران می‌بینیم.

رئیس جمهور گفت: بیشترین روابط در بین کشور‌های همسایه با عراق داریم و در مورد روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور گفتگو شد و مقرر شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.

رئیس دولت سیزدهم عنوان داشت: تشکر می‌کنم از آقای نخست وزیر محترم کشور دوست، برادر و همسایه عراق برای سفر شان به ایران و همچنین خدمت ایشان و مقامات عالی رتبه همراه شان خوش آمد عرض می‌کنم.

وی افزود: روابط ما با کشور عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه روابط بسیار عمیق و ریشه داری است که ریشه در فرهنگ دو ملت و ریشه در اعتقادات و باور‌های دو کشور دارد و این اراده عمیقاً بین مسئولین دو کشور جهت توسعه روابط در همه حوزه‌ها وجود دارد.

رئیسی با بیان اینکه در بین همسایگان بیشترین روابط را با کشور عراق داریم، تصریح کرد: در مورد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکراتی انجام شد و قرار شد در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری روابط گسترش یابد.

وی با اشاره به راه آهن شلمچه به بصره، بیان داشت: اتصال ریلی شلمچه به بصره از مواردی بود که درباره آن گفتگو شد و قرار شد هر چه سریعتر این پروژه تکمیل شود تا مراودات بین دو کشور تسهیل یابد.

رئیس جمهور ادامه داد: در تسهیل روابط پولی و بانکی بین دو کشور قرار شد گام‌های جدیدی برداشته شود که این ارتباط پولی بانکی بین دو کشور کاملا می‌تواند تسهیل گر همه موارد باشد.

رئیسی با اشاره به اشتیاق ملت ایران به زیارت عتبات عالیات، گفت: تسهیل زیارت زائران از ناحیه دولت عراق و جناب آقای الکاظمی هم از طریق هوایی و هم از طریق زمینی قابل تقدیر است تا زائران بتوانند به سهولت و با لغو روادید برای زیارت به ویژه مرقد مطهر امام حسین علیه السلام بروند.

رئیس جمهور گفت: برخی از مشکلات زائران در ورود به این کشور مسائل کرونا بود که امروز در ایران و عراق و منطقه متفاوت شده است.

رئیسی درباره ارتباط کشور‌های منطقه هم بیان داشت: این ارتباط مورد تاکید دو طرف بود و بر این باور هستیم که گفت و گوی مسئولان منطقه می‌تواند مسائل منطقه را حل و فصل کند و تاکید کردیم حضور دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا.

وی با بیان اینکه در این دیدار بر مذاکرات مسئولان منطقه با یکدیگر برای حل مساله تاکید شد، تصریح کرد: همچنین رفع محاصره یمن و یمنی‌ها و گفت و گوی یمن با یمنی‌ها مورد تاکید است که می‌تواند مساله یمن را حل کند و به این رنجی که مردم در این سال‌ها به آن مبتلا شده اند بتواند خاتمه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می‌دانیم و معتقدیم جز رنج به مردم حاصل دیگری ندارد و هر چه زودتر باید این جنگ خاتمه یابد و آتش بس می‌تواند گامی در حل مسائل یمن و گفتگو‌هایی که بین یمنی‌ها صورت خواهد گرفت، باشد.

رییسی تصریح کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشور‌های منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار