کد خبر: 1094441
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

برخی واکنش‌ها به تغییر ریاست سازمان اطلاعات سپاه، با این محور شبهه‌افکنانه انجام گرفت که چرا «ناگاه» این تغییر انجام شد. گویی قرار بوده تا ابد ریاست این سازمان تغییر نکند!
حمید رسایی، از نمایندگان سابق مجلس، از جمله افرادی بود که در واکنش به این تغییر، از عبارت «عزل و برکناری» استفاده کرد. او حتی در اغراقی عجیب، این به قول خودش عزل را با عزل آیت‌الله منتظری قیاس کرد و آن را «تأثیرگذار‌ترین و خبرساز‌ترین عزل» پس از برکناری منتظری دانست. او با توصیف این واقعه به «جراحی» تلاش کرد آن را باعث افزایش امنیت کشور بداند.
جالب آنکه علی مطهری و حمید رسایی، از دو جبهه سیاسی مخالف در این زمینه – شاید برای اولین بار- هم‌نظر شدند و مطهری هم این تغییر را «عزل» نامید و البته عجیب آنکه نوشته حسین طائب ۱۳ سال به هیچ‌کس پاسخگو نبود! ادعای مطهری این سؤال را ایجاد کرد که او از کجا می‌داند طائب به «هیچ‌کس» پاسخگو نبوده است؟! و آیا قرار است ریاست سازمان اطلاعاتی کشور به همه کس و در فضای علنی پاسخگو باشد؟! طبعاً مقامات مافوق طائب و افراد و نهاد‌های قانونی ناظر بر این سازمان در جریان عملکرد ریاست آن هستند، اما فراموش کرده‌اند به مطهری گزارش عملکرد بدهند!
اما واکنش عطاءالله مهاجرانی، با سابقه سیاسی خاص خودش، از لندن جالب توجه است. او در اوج هجمه‌ها علیه سازمان اطلاعات سپاه و تغییر صورت گرفته، در توئیتی نوشت: «در ۱۳ سال گذشته، رئیس سازمان سیا در امریکا شش بار تغییر کرده است. از ژنرال آیدن تا ویلیام برنز، رئیس فعلی سازمان سیا، اما در ایران اگر رئیس سازمان اطلاعات سپاه بعد از ۱۳ سال تغییر کند، نشانه اختلاف در مدیریت، بحران و دخالت موساد است! و الحمدلله الذی جعل اعدائنا از همین دست!»
یک شایعه‌ای را هم در فضای مجازی راه انداختند که احکام مربوط به حسین طائب از سایت رهبری حذف شده است! این شایعه پس از شایعات مربوط به بازداشت، ترور و... طائب، بخش دیگری از تلاش معاندان و برخی ساده‌لوحان برای شبهه افکنی در مورد این تغییر است. نکته قابل توجه آنکه رؤسای سازمان اطلاعات حکم از رهبری نمی‌گیرند و از سوی فرماندهی کل سپاه انتخاب می‌شوند و اساساً حکمی در مورد طائب در سایت رهبری موجود نبود که قرار باشد حذف شود! سایت رهبری هم که وبلاگ نیست بشود راحت احکام را حذف کرد و به هر روی، آن خبر باید در باقی رسانه‌ها موجود باشد.
عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به توئیت حمید رسایی درخصوص مسئله تغییر ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد.
سلیمی نمین می‌نویسد: «نظر شخصی‌ام این است که دوره مدیریتی بسیاری از افراد در سیستم کلان کشور می‌بایست حداکثر دو دوره ـ و بنا بر سنت رهبری، دو دوره پنج ساله ـ باشد، چون همان‌طور که اشاره شد، غالب مدیران (به‌رغم وجود استثنائاتی) طی یک دهه آنچه را در توان داشته اند در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌دهند... با این نگاه، جابه‌جایی حجت الاسلام طائب بعد از ۱۳ سال که این مسئولیت را برعهده داشت، کاملاً منطقی و اصولی است.»
او موضع حمید رسایی را تلویحاً «جعل تاریخ» و «برخورد شخصی و نفسی» می‌نامد و می‌نویسد: «قبل از آنکه آقای منتظری توسط خبرگان به جانشینی رهبری انقلاب انتخاب شوند، عده‌ای در بیت ایشان نفوذ کردند و زمینه‌سازی برای این امر توسط همان جریان پرمسئله ایجاد شد.» و ادامه می‌دهد: «مورد مطرح‌شده از سوی آقای رسایی در واقع آقای منتظری را تطهیر می‌کند؛ بنابراین واقعیت امر اینجاست که بیش از آنکه به کس دیگری بر بخورد، تطهیرکننده آقای منتظری است. بسیار عجیب است که افراد داعیه‌دار دفاع از امام (ره)، مسئله آقای منتظری را این قدر تقلیل می‌دهند و این جای تأسف و تأثر است که به خاطر مسائل شخصی حتی تاریخ را هم جعل کنیم، درحالی که عزل منتظری یکی از فراز‌های برجسته زندگی امام است، زیرا ایشان اجرای عدالت را به‌قیمت از دست دادن یکی از شاگردان برجسته خود پی گرفتند. موضع‌گیری‌های متعدد آقای رسایی در گذشته نشان می‌دهد که ایشان ـ جدای از مسائل شخصی که قصد ورود به آن را ندارم ـ فردی غیرمطلع در عرصه سیاسی است و عدم درک صحیح از مسائل، در موضع‌گیری‌های او کاملاً مشهود است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار