کد خبر: 1094370
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
وزیر صمت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پلتفرم‌های خودرویی موجود در کشور، عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود تا هم سبد محصولات ما کامل شود و هم قابلیت داخلی‌سازی تدریجی داشته باشند.
"سیدرضا فاطمی امین" امروز (شنبه) در پایان نشست خبری در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آیین نامه واردات خودرو ۱۰ بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بند‌های آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است.
وی پیش بینی کرد: از زمان ابلاغ آیین نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودرو‌ها دست‌کم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.
فاطمی‌امین بیان داشت: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری در برخی از خودرو‌ها انجامیده است.
وی گفت: امسال برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، وانت، تجاری و سنگین برنامه از خودروسازان گرفته شده است که بخشی از تقاضا را تامین خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، با توجه به اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودرو‌های شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمت‌های بالایی دارند و دیگر پلتفرم‌ها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.
وی ادامه‌داد: اینکه این خودرو‌ها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همچکن خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.
فاطمی‌امین تصریح کرد: واردات خودرو‌های دست دوم و کارکرده ممنوع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار