کد خبر: 1091967
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین فصیحی

سرقت بزرگ از صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، آن هم در چند قدمی مرکز پلیس پیشگیری که در تعطیلات پایان هفته گذشته رقم خورد ابعاد مهم حقوقی، انتظامی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد که هر کدام در جای خود باید از سوی دانشمندان علوم حقوق، انتظامی و اجتماعی بازکاوی و بانک نسبت به رفع موانع موجود اقدام شود و اطلاعات آن در اختیار افکار عمومی قرار دهند. بی‌توجهی به این موضوعات که در جامعه ما رویه‌ای دیرینه دارد، آسان‌ترین گزینه‌ای است که معمولاً دنبال شده است، با این حال و با این امید که موضوعات مطرح شده مورد اقبال قرار گیرد، این حادثه در بعد اجتماعی از خیانت بزرگ بانک‌ملی نسبت به اعتماد سپرده‌گذاران رونمایی کرد.
اینکه بانک‌هایی با این شرایط هیچ تعهدی نسبت به امانت‌های مردم ندارند، عمده‌ترین نگرانی بود که در جامعه شیوع پیدا کرد و بخش عمده‌ای از امانت‌گذاران را ترغیب کرد برای نگهداری از امانت‌هایشان به فکر چاره‌ای دیگر باشند.
در چند سال اخیر و به دنبال افزایش هزینه‌های زندگی بروز سرقت در جامعه شیوع زیادی پیدا کرده است. به دنبال افزایش سرقت، پلیس همواره به مردم توصیه کرده دارایی‌های خود را در صندوق‌های امانت بانک به عنوان محلی امن نگهداری کنند. حالا این پرسش هم از پلیس مطرح است که آیا صندوق امانات بانک‌ها هم جای امنی است؟ آیا رئیس پلیس حاضر است بخشی از دارایی‌اش را در همان صندوق امانت بانک شعبه دانشگاه به امانت بگذارد؟ که پاسخ را به خود وی واگذار می‌کنیم.
محیرالعقول‌ترین موضوع مطرح شده در این باب این است که اعلام شد بانک هیچ نظارتی نسبت به اموالی که به امانت می‌گیرد، ندارد. از همین رو بعید نیست بخش عمده‌ای از صندوق‌های امانات در اختیار مجرمان حرفه‌ای باشد. تجربه نشان داده که مجرمان همیشه کیلومتر‌ها جلوتر از پلیس و ساختار قانونی در حرکت بوده و هستند، بنابراین آن‌ها با علم به این موضوع که بانک هیچ نظارتی روی اموال سپرده شده به صندوق‌ها ندارد، بعید نیست از این مزیت استفاده کرده باشند. آیا بانک می‌تواند خلاف این موضوع را اثبات کند؟
نگهداری از برخی عناوین مجرمانه مثل مواد مخدر، اسلحه و مواردی از این دست با خطر‌های بسیاری همراه است و افرادی که این موارد را با خود حمل یا از آن نگهداری می‌کنند، هر لحظه در خطر دستگیری قرار دارند از همین رو پیدا کردن نقطه‌ای امن همواره برای این افراد مورد توجه بوده است. با اتفاق روی داده این احتمال دور از ذهن نیست کلید بسیاری از صندوق‌های امانت بانک‌هایی که شرایطی مشابه شرایط صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی را دارند در اختیار مجرمان باشد. با این شرایط بانک‌ها می‌توانند محلی امن برای نگهداری از تجهیزات تبهکاران باشند. آن‌ها در کمال آرامش هر زمان که اراده کننده می‌توانند عناوین مجرمانه‌شان را در صندوق‌های بانک‌ها به امانت گذاشته یا آن را بردارند بدون اینکه از سوی بانک مزاحمتی برایشان ایجاد شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار