کد خبر: 1091624
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
آغاز لیگ ملت‌های والیبال - برزیلیا
چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ والیبال در حالی بامداد چهارشنبه با حضور ۱۶ تیم برزیل، لهستان، فرانسه، امریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، آلمان، هلند، بلغارستان، استرالیا و چین آغاز می‌شود و دوم مرداد‌ماه با مصاف حریفان و معرفی تیم‌های برتر به پایان می‌رسد که ایران در نخستین گام با چین دیدار می‌کند.
دنیا حیدری

این رقابت‌ها در دو گروه برگزار می‌شود که هفته نخست، گروه یک به میزبانی برزیلیا (برزیل) و گروه دوم به میزبانی اوتاوا (کانادا) برگزار می‌شود و ایران که در گروه یک قرار دارد کار خود را از برزیلیا آغاز می‌کند. شهری که سال ۱۹۵۶ و در زمان ریاست جمهوری جوسیلینو کوبیتشیک کلنگ ساخته شدن آن زده شد و افسانه‌های جالب توجهی نیز در خصوص آن نقل می‌شود. اگرچه یکی از مفاد قانون اساسی برزیل انتقال پایتخت از ریو به شهری دیگر بود، اما پشت پایتخت شدن برزیلیا افسانه‌های جالب توجهی وجود دارد؛ برای نمونه گفته می‌شود گیوانی ملچیر بویکو که کشیشی ایتالیایی بود، رؤیای شهری در آینده را در سر می‌پروراند که مشابه موقعیت برزیلیاست. شهری که سال ۱۹۶۰، بعد از ۴۱ ماه تلاش بی‌وقفه رسماً افتتاح شد تا ۶۲ سال بعد، میزبان چهارمین دوره لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ والیبال باشد.

ماجراجویی والیبالیست‌های ایران در حالی از یک و ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه مقابل چین در برزیلیا آغاز می‌شود که این نخستین حضور ایران در لیگ ملت‌های والیبال با مربی وطنی است. اتفاقی تازه و صدالبته حساس، چراکه موفقیت در آن راه حضور مربیان داخلی در کادر فنی را هموار می‌کند و عدم موفقیت در آن بی‌شک این مسیر را سنگلاخی و ناهموار خواهد کرد. مسئله حائز اهمیتی که مسئولیت عطایی و یارانش را سخت‌تر می‌کند، این است که والیبال ایران که پیش از این تجربه حضور در سه دوره از این رقابت‌ها را با کولاکوویچ (۲۰۱۹-۲۰۱۸) و آلکنو (۲۰۲۱) دارد، این‌بار سکان هدایت خود را به مربی وطنی داده تا با درایت عطایی و صدالبته نسلی جوان، شانس خود را در مصاف با مدعیان والیبا دنیا امتحان و از نام و اعتبار والیبال ایران دفاع کند. هرچند میانگین سنی ۲۵ سال که نشان از جوانی و بی‌تجربگی شاگردان عطایی دارد در کنار مصدومیت برخی مهره‌های اصلی تیم، مسیر دشواری را پیش‌روی عطایی و ملی‌پوشان والیبال ایران قرار داده است.

چین نخستین حریف والیبالیست‌های ایران است. تیمی که بعد از حذف روسیه بنا بر تصمیم فدراسیون جهانی والیبال به عنوان شانزدهمین تیم در این رقابت‌ها جایگزین شد و حالا در نخستین گام برابر یاران عطایی به میدان می‌رود. شاگردان عطایی بعد از پشت سر گذاشتن اردوی بلگراد و برگزاری دو دیدار دوستانه با تیم ملی صربستان برای آغاز ماراتن لیگ ملت‌ها، مسیر برزیل را در پیش گرفتند. مسیری که با توجه به بدقولی ترکیه و تأخیر ترکیش، دردسر‌های بسیاری از جمله جا ماندن از پرواز سوم را برای تیم ملی والیبال ایران به دنبال داشت تا عطایی و شاگردانش با خستگی مفرط به برزیلیا برسند!
ملی‌پوشان ایران ابتدا عازم استانبول شدند تا بعد از پروازی ۱۴ ساعته راهی سائوپائولو شوند و از آنجا راهی برزیلیا، اما پرواز آخر را به دلیل تأخیر ایرلاین ترکیش از دست دادند، آن‌ها ابتدا عازم استانبول شدند و سپس با پرواز ترکیش، استانبول را به مقصد سائوپائولو ترک کردند تا پس از پروازی ۱۴ ساعته با فاصله زمانی چهار ساعته با پرواز سائوپائولو به برزیلیا خود را به محل برگزاری این رقابت‌ها برسانند که به دلیل تأخیر پرواز استانبول به سائوپائولو، کاروان والیبال ایران به پرواز سوم خود، یعنی سائوپائولو به برزیلیا نرسید تا خستگی سفر به تنش بماند. مسئله‌ای که باعث نگرانی عطایی شد. با این وجود نخستین جلسه تمرین ملی‌پوشان والیبال ایران ساعت ۲۰ شب یک‌شنبه بعد از استراحتی کوتاه برگزار شد.

چین که در اکثر رشته‌های ورزشی سرآمد قاره کهن است، اصلی‌ترین رقیب ایران در والیبال محسوب می‌شود و حریفی سرسخت در گام نخست است. با این وجود عطایی چندان با این حریف سرسخت آسیایی ناآشنا نیست. سرمربی تیم ملی والیبال ایران اواخر شهریور سال گذشته در نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا با عبور از سد چین تیمش را به مرحله نهایی رساند، آن‌هم در شرایطی که چینی‌ها برای حضوری پرقدرت در رقابت‌های قهرمانی آسیا قید لیگ ملت‌ها را زده بودند. با این وجود به‌رغم نمایش قابل توجه و حتی پیروزی ۳ بر صفر مقابل ژاپن، نتوانست از پس تیم ملی والیبال ایران برآید و مقابل یاران عطایی کوتاه آمد. اما بی‌شک آخرین شکست چین مقابل ایران دلیل خوبی است برای بالا بودن انگیزه حریف آسیایی ایران در برزیلیا.

چین در کار تهاجمی بسیار خوب است و سرویس‌هایی با ریسک بالا می‌زند. علاوه بر آن دو مهاجم بلندزن دارد که می‌توانند برای هر حریفی خطرناک باشند، اما تجربه نشان داده که به‌هم زدن نظم چینی‌ها می‌تواند آن‌ها را دچار اشتباهات مکرر کند و این یعنی فرصتی برای موفقیت عطایی و شاگردانش در گام نخست. هرچند پرواضح است که ایران مصافی پرفشار را برابر چین پیش‌رو خواهد داشت و در این کارزار حضور معروف که سابقه بازی در سوپرلیگ چین را دارد، می‌توانست برگ برنده عطایی باشد، اما نه او و نه موسوی جایی در لیست جدید تیم ملی والیبال نداشتند. البته معروف پیشتر خداحافظی خود از تیم ملی را اعلام کرده بود، اما به‌رغم خالی بودن جای نفرات باتجربه‌ای، چون معروف و موسوی، شاگردان عطایی از انگیزه و روحیه بالایی برخوردارند، به‌طوری‌که محمد طاهری وادی، پاسور ایران بعد از نخستین تمرین تیم در برزیلیا گفت که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نخستین مسابقه لیگ ملت‌ها، چین را شکست دهیم و دل مردم ایران را شاد کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار