کد خبر: 1090357
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اثرات سه ماه جنگ در اوکراین بیش از هر موقع دیگری در حال نمایان شدن است. نفت در آستانه ۱۲۰ دلار و قیمت مواد غذایی نیز در جهان رو به افزایش است. در حالی که روس‌ها، تحریم‌های امریکا و اقمارش علیه روسیه را عامل اصلی تشدید بحران غذایی جهان خوانده‌اند، رومانو پرودی، نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس پیشین کمیسیون اروپا هم در یک گفتگو درباره تبعات سنگین تحریم روسیه بر اقتصاد ایتالیا و آلمان هشدار داده است.

حالا که بحران غذایی جهان تشدید شده، روسیه و غرب بازی مقصر‌سازی در پیش گرفته‌اند. «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن گفته که بحران غذایی که طی سال‌های گذشته آشکار شده به خاطر تحریم‌های امریکا و اقمارش علیه روسیه تشدید شده است. آنتونوف تلاش‌های ایالات متحده برای مقصر دانستن روسیه برای بحران غذایی را کاملاً بی‌اساس خوانده و این کار را «نهایت ریاکاری» توصیف کرده است. به گفته سفیر روسیه، این بحران به دلیل اعمال تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن و دولت‌های اقماری آن علیه روسیه تشدید شده است. این دیپلمات روس همچنین گفت، مشکلات در بازار مواد غذایی برای مدت طولانی، یا حداقل در دو سال گذشته، افزایش یافته است. وی گفت: آن‌ها با محاسبات اشتباه و خطا‌های فاحش و سیستمی در سیاست‌های کلان اقتصادی، در درجه اول سیاست‌های مالی و تجارت خارجی، و سیاست‌های انرژی و غذایی کشور‌های غربی همراه هستند. در عین حال، همه‌گیری کووید ۱۹ منجر به اختلالات قابل‌توجهی در زنجیره تأمین کالا شده است. دیپلمات روس می‌گوید: «هزینه حمل و نقل تقریباً دو برابر شده است. به طور طبیعی، همه این‌ها به تنهایی منجر به شکست نمی‌شود، اما منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی شده است. قیمت گندم نسبت به سال ۲۰۲۱ یک چهارم افزایش یافت.»
این صحبت‌های سفیر روسیه در حالی است که براساس گزارش رویترز، روسیه و اوکراین مجموعاً نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهد و علاوه بر این، اوکراین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. همچنین به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند. تحت چنین شرایطی، دولت‌های غربی بیش از هرموقع دیگری طی سه ماه گذشته تحت فشار قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود که این فشارها، به شدت گرفتن اختلافات بین دولت‌های غربی منجر شود. رومانو پرودی در گفتگو با «مکس چیویلی» خبرنگار پرس‌تی‌وی در رم ایتالیا درباره تبعات سنگین تحریم روسیه بر اقتصاد ایتالیا و آلمان هشدار داده و گفته که بحران اوکراین، ضربه‌ای جدی را به اقتصاد اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد. به گفته پرودی، تحریم‌ها، برای ایتالیا و آلمان تبعات سنگین‌تری را نسبت به دیگر کشور‌های اتحادیه به دنبال خواهد داشت و بدیهی است که عواقب آن بر وضعیت کشور هایی، چون فرانسه و اسپانیا خفیف‌تر خواهد بود.
تراس: روسیه پیروز شود، امنیت نداریم
با تغییر نسبی توازن جنگی به نفع روس‌ها، سیاستمداران غربی بیش از قبل درباره احتمال موفقیت روس‌ها در جنگ صحبت می‌کنند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن تردید درباره احتمال مذاکرات صلح با روسیه درباره جنگ اوکراین گفت: «نمی‌شود به طور کامل به پوتین اعتماد کرد.» به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، «جانسون» تلاش برای آغاز مذاکرات با روسیه را رد کرده و در پاسخ به سؤالی درباره دورنمای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است: «چطور می‌توانید با یک «کروکودیل» معامله کنید وقتی که درست به پای چپ‌تان رسیده و دارد آن را می‌خورد؟» «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت کشور‌های غربی در صورت موفقیت روسیه در اوکراین احساس امنیت نخواهند کرد و بار دیگر گفت که نباید در مقابل روسیه مماشات کرد. تراس که در جریان یک سخنرانی در پراگ صحبت می‌کرد، گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین در این مبارزه بزرگ برای آزادی پیروز می‌شود». او پیش از این در نشست جهانی اقتصاد در «داووس» هم گفته بود: «نباید خشونت روسیه را با مماشات پاسخ داد. نباید اجازه دهیم درگیری در اوکراین طولانی و به طور فزاینده‌ای دردآور شود. باید برای تضمین برتری اوکراین از طریق کمک نظامی و تحریم [روسیه]بی‌امان تلاش کنیم. اکنون زمان آن نیست که پا را از روی پدال گاز برداریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار