کد خبر: 1090349
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
همه ابهامات گرفتن خسارت مالی از کانادا
داستان لغو یک‌طرفه دیدار تدارکاتی ایران – کانادا را همه شنیده‌اند. کاری به ابعاد سیاسی و بازتاب‌های گسترده این اقدام غیرورزشی مقامات کانادایی نداریم، فعلاً بحث گرفتن یا نگرفتن «غرامت» آن‌ها مطرح است. نگرانیم این‌بار هم با اهمال فدراسیون، جای متهم و شاکی عوض شود و این مسئله صرفاً یک بلوف از سوی مسئولان باشد!
شیوا نوروزی

برنامه‌های تیم‌ملی فوتبال در مسیر آماده‌سازی جام‌جهانی به‌هم ریخته است. هم یک بازی تدارکاتی ثبت شده در تقویم فیفا را از دست داده‌ایم و هم همچنان برای پیدا کردن تیم جایگزین دچار سرگیجه شده‌ایم. لغو یک‌طرفه بازی با کانادا از سوی میزبان جدیدترین پرونده حقوقی فوتبال کشورمان است و هرچه می‌گذرد آقایان مسئول در عقد قرارداد با کانادا از مواضع قبلی‌شان در خصوص درخواست غرامت از این کشور عقب‌نشینی می‌کنند.

قرارداد دیدار دوستانه با کانادا را فقط مدیران فدراسیون دیده‌اند و از مفادش آگاهند. دقیقاً دقیق نمی‌دانیم فدراسیون حق انتشار آن را دارد یا شامل شرط محرمانگی می‌شود، اما این را می‌دانیم که در یکی، دو روز اول برخی از مدیران با ژست‌های عجیب و بدون هیچ تردیدی از گرفتن غرامت سنگین از کانادایی صحبت می‌کردند. سینا کلهر، معاون امور فرهنگی وزیر ورزش در توئیتی مدعی شده بود فدراسیون فوتبال ایران طبق قرارداد درخواست غرامت ۱۰ میلیون دلاری لغو یک‌طرفه بازی را از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد. بعد از آن فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون رقم غرامت را ۶۰۰ هزار دلار اعلام کرد و در مرحله بعد حرف از خسارت ۴۰۰ هزار دلاری زد. در تازه‌ترین اخبار منتشر شده نیز بحث بر سر این است که بند گرفتن غرامت در قرارداد مذکور گنجانده شده یا خیر. محمدجواد پاینده، سرپرست روابط‌عمومی فدراسیون در مصاحبه‌ای مدعی شده در خصوص این مسئله استعلام کرده است و این بند در قرارداد وجود دارد.
تغییرات اجباری در برنامه تیم‌ملی و نقش تصمیمات سیاسی در فوتبال اگرچه از موضوعات مهم بازی لغو شده هستند، ولی ابهامات زیاد و تناقض در اظهانظرها، بحث دریافت غرامت را حساس‌تر از گذشته کرده است. متأسفانه هر بار در پرونده‌های بین‌المللی فوتبالمان ادعا‌های بزرگ مطرح شده و به سرعت خود را برنده یک چالش حقوقی دانسته‌ایم، اما نه تنها پیروز نشده‌ایم، بلکه طرف مقابل با ارائه اسناد و تکیه بر مفاد قراردادی که خودمان امضا کرده‌ایم دستمان را در پوست گردو گذاشته است. فغانپور، سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون در اولین واکنش به لغو بازی با کانادا گفت: «دوستان ما در مصاحبه‌های مختلف گفتند اگر ما به کانادا نرویم باید غرامت بدهیم. طبیعی است اکنون که فدراسیون کانادا بازی را لغو کرده باید غرامت بدهد. در قرارداد خسارت دیده شده، اما مبلغی دیده نشده است. قرار بود کانادا برای این بازی ۴۰۰ هزار دلار به ما پرداخت کند و کمترین حدش این است که همین مبلغ را به ما به عنوان خسارت بدهد. شاید هم با هزینه رفت و آمد، این مبلغ به ۶۰۰ هزار دلار برسد.» لازم به ذکر است، پرداخت ۴۰۰ هزار دلار منوط به انجام بازی با کانادا و در واقع سود ایران از این بازی بود که گویا مسئول حقوقی فدراسیون به این موضوع توجه نکرده چرا که بحث پرداخت غرامت با درآمد حاصل از بازی کاملاً متفاوت است.
بعد از آن سرپرست دپارتمان حقوقی یک ادعای جدید مطرح کرد؛ در قرارداد دیدار ایران و کانادا نظر بخش حقوقی این فدراسیون اعمال نشده است! همین مسئله واکنش تند سرپرست فدراسیون را به همراه داشت. میرشاد ماجدی این روز‌ها سخت مشغول حواشی برگزاری مجمع فدراسیون و آینده پست ریاست این فدراسیون است و بنا بر ادعای خودش، آقای سرپرست از صبح اول وقت تا پاسی از شب در ساختمان خیابان سئول مشغول رتق و فتق امور است. با لغو بازی ایران – کانادا و حواشی ناشی از آن، ماجدی تازه فهمیده دور و برش چه خبر است. او دیروز در گفت‌و‌گویی تلویزیونی به ادعای فغانپور و گرفتن غرامت از کانادا با لحنی تند واکنش نشان داد: «غرامت در صورت فسخ در متن قرارداد دیده شده است. عدد غرامت در قرارداد ذکر نمی‌شود و بند‌ها را در اختیار معاون حقوقی گذاشته‌ایم. از فغانپور بسیار‌بسیار ناراحتم. او باید به ما کمک کند، اما تعجب می‌کنم که حرف‌های غیرواقعی زده و یک عضو فدراسیون علیه فدراسیون صحبت کرده است. همه مدارک لازم را به سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون ارسال کرده‌ایم. او به ما گفت، قرارداد را ترجمه کنید که این کار را کردیم. فوتبال به شرایطی افتاده که همه کار‌ها باید در رسانه‌ها مطرح شود و اگر این اتفاق نیفتد، همه به دنبال سهم‌خواهی هستند. قبل از امضای قرارداد، آن را برای فغانپور فرستادم و فقط روی برخی جزئیات مانند درآمد خالص یا اتاق‌های هتل نکاتی مطرح کرد. برای خودم متأسفم، کسانی را کنار خودم گذاشتم که به‌جای کمک به فدراسیون، راه دیگری را می‌روند. می‌گویند فدراسیون می‌توانست ۵ یا ۸ میلیون دلار درآمد داشته باشد، مگر برای درآمدزایی بازی می‌کنیم. برخی دوستان می‌خواهند سهم‌خواهی کنند. وقتی برخی افراد به‌عنوان هیئت رئیسه برای آرمان‌های فوتبال کنار هم جمع می‌شوند باید کنار هم باشند، اما جز یکی، دو عضو، سایر نفرات به ما کمک نمی‌کنند.»
در گیرودار و کشمکش‌های مدیران فعلی فدراسیون و اوضاع بلبشوی حاکم بر این نهاد فوتبالی باید خیلی زود مشخص شود چه اندازه می‌توان روی ادعای مطرح شده در مورد گرفتن خسارت مالی از کانادا حساب کرد. انتظار می‌رود همانطور که آقایان از هفته‌ها قبل با قیافه حق‌به‌جانب و ژست‌های طلبکارانه حرف از درآمد دلاری این بازی می‌زدند با همان شفافیت و قاطعیت، ابهامات بحث غرامت را نیز برطرف کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار