کد خبر: 1090083
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کمبود مواد غذایی در جهان مشکل ساز شده، اما طبق اعلام سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، وضعیت ایران در شاخص امنیت غذایی بهتر از ۱۱۹ کشور دیگر دنیا است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بنابر اعلام سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است به این معنی که مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است.

آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا شرایط تامین غذا در دنیا حساس شود که در گذشته کشور‌های مختلف به آن بی توجه بودند، هر چند توجه به این موضوع در کشور ما بواسطه آنکه کشاورزی یک عنصر تولیدکننده قدرت است، همواره در دستور کار دولتمردان بوده است.

امکان تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر در کشور وجود دارد
آقای مسعود اسدی رئیس مجمع تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: هم اکنون در اکثر محصولات کشاورزی و اساسی از جایگاه مناسبی برخورداریم و تنها در خصوص روغن و دانه‌های روغنی سطح خوداتکایی پایینی داریم.

به گفته او، اگر کشور‌های دنیا با بحران غذایی روبرو شوند، ایران به سبب جایگاه مناسب تولید با صرفه جویی از لحاظ امنیت غذایی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

اسدی می‌گوید: امروز در بحث تولید گندم، برنج، گوشت و مرغ در وضعیت مناسبی در باب امنیت غذایی قرار داریم، اما برای تامین بدون دغدغه و آسان غذای ۳۰۰ میلیون نفر بدیهی است که بهره وری در کشور باید افزایش یابد.

رئیس مجمع تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: ضریب امنیت غذایی بالا از جمله عواملی است که موجب شده در برابر فشار‌های ناجوانمردانه غرب ایستادگی کنیم.

خودکفایی محصولات اساسی دور از انتظار نیست
آقای کاوه زرگران رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات کشور گفت: با توجه به شرایط بارش و وضعیت کشور‌های همسایه نسبت به سال قبل، حجم تولید بواسطه شرایط خشکسالی کاهش یافته است.

زرگران می‌گوید: خودکفایی دانه‌های روغنی، گندم، جو و سایر غلات به شرایط اقلیمی، تامین زیرساخت و برنامه‌های دولت بستگی دارد. با توجه به شرایط اقلیمی و عدم تحقق پیش بینی تولید گندم بدیهی است که از الان باید به فکر ذخایر کشور بود.

او گفت: با وجود سابقه خودکفایی گندم، شکر و برخی محصولات دیگر دستیابی مجدد دور از انتظار نیست، اما نیازمند برنامه ریزی مدون و حمایت دولت از کشاورزان است. هر چند حرکت و اقدامات خوبی در راستای خودکفایی دانه‌های روغنی آغاز شده است.

ضریب بالای امنیت غذایی ایران نسبت به دیگر کشور‌ها
آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در زمان جنگ ایران و عراق و بعد از آن سابقه خودکفایی محصولات داشتیم که این امر نشان می‌دهد مردم و دولت می‌توانند با همکاری یکدیگر مواد غذایی مورد نیاز را تامین و امنیت غذایی را حفظ کنند.

به گفته او، با توجه به جنگ روسیه و اوکراین تنش‌های بین دولت‌ها قابل پیش بینی است به طوریکه علی رغم قرارداد‌های منعقد شده این احتمال وجود دارد که کشور‌ها نتوانند به ما محصولات غذایی دهند.

پیشه ور می‌گوید: با توجه به مشکلات تامین امنیت غذایی در دنیا، میزان تولید محصولات استراتژیک باید به حدی برسد که خودکفا شویم یا واردات کمتری انجام دهیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به تخصیص ارز به واردات غلات انتظار می‌رود که دولت با تامین سم، کود و بذر مورد نیاز از کشاورزان حمایت کند تا ضمن امنیت غذایی در داخل، خودکفایی حفظ شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار