کد خبر: 1089878
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
تلاش‌های دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی در دولت کنونی امریکا هم ادامه پیدا کرده است و آنگونه که رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند، جو بایدن به صورت محرمانه برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان میانجیگری می‌کند.

تلاش‌های دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی در دولت کنونی امریکا هم ادامه پیدا کرده است و آنگونه که رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند، جو بایدن به صورت محرمانه برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان میانجیگری می‌کند.

در حالی که تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا برای عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی ناتمام ماند، اما اخلاف او در کاخ سفید این سیاست را به پیش می‌ببرند. سایت عبری واللا روز سه شنبه در گزارشی نوشت: «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به صورت محرمانه میان اسرائیل، عربستان و مصر برای رسیدن به حل و فصلی میانجیگری می‌کند که اقدامات مربوط به انتقال جزایر تیران و صنافیر مصر در دریای سرخ به تحت حاکمیت عربستان را تکمیل کند. همچنین شامل اقداماتی برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان است.» این سایت اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات با موفقیت به پایان رسید و اقداماتی برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان اتخاذ شد به منزله دستاوردی برای دولت نفتالی بنت و همچنین دولت امریکا در خاورمیانه است. توافق صلح میان مصر و اسرائیل شامل تخلیه جزایر تیران و صنافیر از نیرو‌های نظامی و استقرار نیرو‌های ناظر بین‌المللی است. برای همین توافق انتقال حاکمیت این جزایر از مصر به عربستان باید با موافقت اسرائیل باشد. این مسئله در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و اسرائیل در آن زمان شرط گذاشت که مصر و عربستان با ابقای نیرو‌های ناظر بین‌المللی در این دو جزیره موافقت کنند.» واللا نوشت: «دولت بایدن برای انجام این توافق میان عربستان، مصر و اسرائیل درباره دو جزیره تلاش می‌کند و معتقد است که چنین اتفاقی راه را برای تقویت روابط میان اسرائیل و عربستان باز خواهد کرد.»
این سایت به نقل از دو مسئول امریکایی اعلام کرد: «عربستانی‌ها خواهان پایان فعالیت تیم ناظر بین‌المللی در این دو جزیره هستند. ریاض می‌خواهد هیچ‌گونه نیروی نظامی در این دو جزیره باقی نماند و آزادی کشتیرانی تضمین شود. اسرائیل می‌خواهد در ازای موافقت با این اقدامات گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل برداشته شود. اسرائیل به عنوان مثال درخواست کرده که عربستان به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه بدهد تا از حریم هوایی‌اش در پرواز‌ها به سمت شرق آسیا با هدف کاهش ساعات سفر استفاده کنند. عربستان موافقت خود را با این مسئله به دولت دونالد ترامپ اعلام کرد، اما تنها به هواپیما‌های اسرائیلی که به سمت امارات و بحرین می‌روند اجازه داد از حریم هوایی‌اش استفاده کنند. میانجیگری دولت بایدن برای توافق میان مصر و عربستان و اسرائیل هنوز نتیجه‌ای نداشته و مذاکرات ادامه دارد. کاخ سفید امیدوار است که توافقی قبل از سفر بایدن به خاورمیانه در اواخر ماه میلادی آتی حاصل شود.»
تلاش‌های بایدن برای نزدیک کردن اسرائیل و عربستان درحالی است که ترامپ در آخرین ماه‌های حضور در کاخ سفید گفته بود که ریاض و تل‌آویو یک گام تا عادی‌سازی فاصله دارند و به زودی خبر عادی‌سازی دو طرف منتشر خواهد شد، اما شکست ترامپ و روی کار آمدن دموکرات‌ها در امریکا، این برنامه را به تأخیر انداخت، اما آنگونه که پیداست دولت بایدن هم طرح عادی‌سازی را ادامه می‌دهد. پیش‌تر نیز برخی منابع غربی اعلام کرده بودند محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ۲ میلیارد دلار به داماد ترامپ داده تا در سرزمین‌های اشغالی سرمایه‌گذاری کند که با هدف جلب نظر صهیونیست‌ها برای همکاری در عرصه‌های فناوری عربستان در آینده انجام شده است. امارات و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند و سایر کشور‌های عربی هم در صف انتظار عادی‌سازی هستند و با توجه به نفوذ عربستان در برخی کشور‌های عربی، در صورتی که روابط ریاض با تل‌آویو عادی شود دیگر اعراب هم در مدت کوتاهی روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهند کرد.
وزیر خارجه ترکیه در تل‌آویو
در ادامه گرمی روابط آنکارا و تل‌آویو، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه وارد فلسطین اشغالی شد. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی خبر دادند که «گیل هاسکل» رئیس بخش پروتکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به همراه «ایریت لیلیان» دیپلمات ارشد این وزارتخانه در فرودگاه از وزیر خارجه ترکیه استقبال کردند. خبرنگاران رژیم صهیونیستی هم در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از سفر چاووش اوغلو به فلسطین اشغالی و استقبال مقام‌های رژیم صهیونیستی از او منتشر کردند. شبکه «کان نیوز» رژیم صهیونیستی پیش از این گزارشی درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به فلسطین اشغالی منتشر کرده بود. طبق گزارش این رسانه، چاووش‌اوغلو قصد دارد در سفر به فلسطین اشغالی از حرم قدس شریف هم دیدن کند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز یک شنبه در واکنش به این خبر اعلام کرده بود که جزئیات سفر چاووش اوغلو هنوز نهایی نشده است. وزیر خارجه ترکیه اواخر فروردین ماه درباره برنامه خود برای سفر به فلسطین اشغالی حرف زده بود. مولود چاووش اوغلو گفته بود: «در نظر دارم هفته سوم می‌به اسرائیل بروم». این سفر، اولین سفر وزیر خارجه ترکیه به اسرائیل طی ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار