کد خبر: 1088487
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
شهادت "شیرین ابوعاقله" به دست نظامیان صهیونیست، تا حد زیادی ناشی از سابقه قابل توجه وی در افشاگری از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و در عین حال، همدستی‌های گسترده کشور‌های غربی به مثابه مدعیان اصلی حقوق بشر در جهان با رژیم اسرائیل جهت حراست از منافع این رژیم بود.
 
چهارشنبه گذشته(21 اردیبهشت ماه)، گروهی از خبرنگاران در نزدیکی اردوگاه آوارگان شهر جنین تجمع کرده بودند تا یورش نظامیان صهیونیست به داخل اردوگاه و اقدامات خشونت آمیز آن ها در آنچه بازداشت شماری از مبارزان فلسطینی عنوان شده بود را پوشش رسانه ای دهند. با این حال، صهیونیست ها بر خلاف تمامی موازین حقوقی و بین المللی و در شرایطی که حضور خبرنگاران در منطقه به آن ها اطلاع داده شده بود، اقدام به تیراندازی به سمت آن ها کردند که در نتیجه این اقدامشان، شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی سرشناس شبکه الجزیره از ناحیه سر هدفِ گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

 در این راستا، شمار دیگری از خبرنگاران دیگر نیز مجروح شدند. رویدادی که در نوع خود به جدیدترین جلوه از خوی تجاوزکار و جنایتگرِ رژیم صهیوینستی تبدیل شده و انتقاد گسترده ای را از اقدام آن ها در سطح بین المللی به همراه داشته است. با این همه، توجه به چهار نکته اساسی در تحلیل این جنایت از اهمیت برخوردار است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

یک: رژیم صهیونیستی و بازی تکراریِ فرافکنی جهت لاپوشانی حقایق
پس از به شهادت رسیدن شیرین ابوعاقله و مواجه شدن صهیونیست ها با سیلی از انتقادات بین المللی، بلافاصله سران و رهبران این رژیم جهت فرار از بحران، بازی تکراری فرافکنی و لاپوشانی حقایق را که در موقعیت های این چنینی به کرات از آن بهره برده اند، پیشه کردند. در این راستا، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی "یائیر لاپید" ضمن محکوم کردن مضحکانه قتلِ شیرین ابوعاقله توسط نظامیان صهیونیست، تاکید کرد که در این رابطه تحقیقات لازم انجام خواهد شد. جالب اینکه برخی مسوولان اسرائیل حتی ادعا کردند که شیرین ابوعاقله نه با گلوله نظامیان صهیونیست، بلکه توسط مبارزان فلسطینی به قتل رسیده است.

این در حالی است که هر دو گزاره بالا به راحتی قابل رد شدن هستند. اولا، محل شهادت شیرین ابوعاقله به گواه کلیه شاهدان عینی و همکاران شیرین ابوعاقله، از وجود مبارزان مسلح فلسطینی خالی بوده است. دلیل اصلی این مساله نیز این بوده که اساسا این محل، از حیث پوشش دفاعیِ ضعیف خود، به هیچ عنوان مناسب حضور این مبارزان و درگیری آن ها با صهیونیست ها نبوده است. از سویی، ادعای مقام های اسرائیلی مبنی بر اینکه تحقیقات لازم در این رابطه را انجام خواهند داد نیز کاملا مضحک به نظر می رسد، زیرا این رژیم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، پنجاه و هشت فلسطینی بیگانه دیگر را نیز به همین شیوه به شهادت رسانده و در هیچ کدام از این موارد نیز پاسخگوی جنایت های خود نبوده است.

جدای از این ها، شیرین ابوعاقله در شرایطی هدف گلوله قرار گرفته که هم کلاه خود و هم جلیقه ضدگلوله بر تن داشته است. با این حال محل اصابت گلوله در نقطه ای بوده که این دو مورد، گلوله مورد اصابت را پوشش نمی داده اند. درست به همین دلیل است که بسیاری اذعان دارند که ابوعاقله توسط یک تک تیرانداز صهیونیست و به صورت هدفمند ترور شده است.
 
دو: همدستی شرم آور کشورهای غربی با رژیم اشغالگر قدس در شهادت شیرین ابوعاقله
پس از شهادت شیرین ابوعاقله، سیل گسترده ای از رهبران کشورهای جهان و همچنین سازمان های بین المللی(نظیر سازمان ملل متحد)، اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله را محکوم کردند. در این میان به طور خاص، "توماس نایدز" ، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی نیز این اقدام را محکوم و خواستار انجام تحقیقات در این رابطه شد. دولت انگلستان نیز موضعی مشابه را اتخاذ کرده است. موضع گیری هایی که صرفا تحت فشار افکار عمومی بین المللی انجام می شوند و هیچگاه از صرفِ مواضع کلامی فراتر نرفته اند.

رژیم صهیونیستی سال هاست که با اتکا به حمایت دولت هایی نظیر آمریکا و انگلیس هر گونه جنایتی را در قالب های مختلفی انجام می دهد و هیچگاه نیز پاسخگوی اقدامات خود نبوده است. عجیب اینکه حتی کشورهایی نظیر آمریکا و انگلستان در جنایت های اسرائیل علیه به ویژه ملت فلسطین، با این رژیم به واسطه سکوت سهمگین خود و عدم همراهی با اعمال مجازات های بین المللی علیه اسرائیل، به نوعی همراهی کرده اند.

 از این رو، در مورد قضیه به شهادت رسیدن شیرین ابوعاقله توسط نظامیان صهیونیست نیز نباید انتظار داشت که این دسته از کشورها ورای مواضع صرفِ کلامی خود، مواضعی جدید و عادلانه اتخاذ کنند. صرف موضع گیری‌های کلامی نیز تنها به این دلیل انجام می شود که فشار افکار عمومی معطوف دولت های متبوعشان نشود.


سه: رژیم صهیونیستی و ترس از افشای حقایق
سال هاست که افرادی نظیر شیرین ابوعاقله با اطلاع رسانی از روند جنایت ها و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین، عملا به خاری در چشمان این رژیم تبدیل شده اند. شیرین ابوعاقله در جایی تاکید می کند در برخی موارد به واسطه خشونت ورزی های صهیونیست ها در موضوعات مختلف احساس ترس کرده اما با خود گفته که این(خبرنگاری) حرفه اوست و او باید صدای حقیقت باشد.

همین نوعِ دیدگاه موجب شد تا وی به یکی از مشهورترین خبرنگاران عرب که به افشاگری از جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین می پرداخت، تبدیل شود. مساله ای که عملا راهی جز حذف وی را برای صهیونیست ها باقی نگذاشته بود. شاید به همین دلیل باشد که به گفته شاهدان عینی صهیونیست ها پس از تیراندازی به سمت شیرین ابوعاقله، اجازه رسیدن به موقعِ آمبولانس به وی را هم ندادند و بنا بر اظهارات منابع بیمارستانی فلسطین، زمانی که وی به بیمارستان رسید، فوت شده بود.

در واقع، شیرین ابوعاقله در کنار مبارزان فلسطینی که عملا ادامه حیات را برای صهیونیست ها به شدت دشوار کرده اند و امروز حتی آن ها را در عمق اراضی اشغالی هدف قرار می دهند، با صلاح دوربین و قلم، مقاومت علیه آن ها را به طریقی دیگر انجام می داد که به زعم صهیونیست ها، همین مساله وجود وی را همچون مبارزان فلسطینی جهت تداوم حیات صهیونیست ها خطرناک می کرد.

چهار: شیرین ابوعاقله و تبدیل شدن به نمادی جدید برای مقاومت ملت فلسطین
تردیدی نیست که شهادت شیرین ابوعاقله به دست نظامیان صهونیست، در عمل موجب وحدت هر چه بیشتر فلسطینی ها با یکدیگر خواهد شد. این مساله به ویژه زمانی معنا پیدا می کند که تحرکات اخیر در جریان مقاومت ملت فلسطین علیه صهیونیست ها را با دقت رصد کنیم. در ماه های اخیر، عمق اراضی اشغالی توسط شماری از مبارزان فلسطینی که هیچ وابستگی به گروه های فلسطینی نداشته اند و حتی با یکدیگر نیز مرتبط نبوده‌اند، هدف چندین نوبت حملات شهادت طلبانه قرار گرفته است. مساله ای که تا حد زیادی موجب نگرانی و وحشت دستگاه های امینتی اسرائیلی نیز شده است.

حال با شهادت شیرین ابوعاقله، انتظار می رود که روند مقاومت فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی نیز جان تازه ای بگیرد و فلسطینی ها با یک نماد و انگیزه جدید از مقاومت علیه صهیوینست ها، با قدرت هر چه بیشتر به مقابله با تجاوزگری های صهیونیست ها بپردازند. مساله ای که حتی از همین حالا نیز به نوعی می تواند نوید بخش وقوع تحولات شدیدتر و سخت تر علیه مواضع رژیم صهیونیستی در آینده باشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار