کد خبر: 1082422
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵

کتاب «مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم» از جمله ارزنده‌ترین کتاب‌هایی است که در رابطه با موضوع مهدویت و فرهنگ انتظار و رابطه شیعیان با امام عصر (عج) به قلم «آیت‌الله حاج سیدمحمد تقی موسوی اصفهانی» به زبان عربی و ترجمه فارسی آقای حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری قزوینی، به کوشش انتشارات مسجد مقدس جمکران در ۱۰۴۸ صفحه به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب ارزشمند را به حقیقت باید به عنوان یکی از بهترین کتاب‌هایی معرفی کرد که به تشریح و تبیین وظایف و حقوق شیعیان نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می‌پردازد و باید به همگان خواندن آن را توصیه کرد. از طرف دیگر، الطاف امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه) نسبت به بندگان در کتاب به طور مفصل بیان شده است که این موضوع باعث می‌شود وقتی آن را می‌خوانید احساس کنید این کتاب زنده است و نفس می‌کشد؛ احساس می‌کنید برگ برگش آنقدر برایتان مهم است که می‌خواهید همیشه آن را در دسترس داشته باشید و هر از چند گاهی نگاهی به خطوط نورانی‌اش بیندازید.
ماجرای نوشتن این کتاب توسط نویسنده نیز خود ماجرایی روح انگیز و شوق‌آور برای خواننده دلباخته امام غائب خویش است. نویسنده این کتاب گرانقدر، ماجرای نوشتن «مکیال المکارم» را چنین تعریف می‌کند: «.. تا اینکه کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دل شکسته‌ام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روح انگیز چنین فرمود: «این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم.» همچون تشنه‌ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم...». او در ادامه تعریف می‌کند که به دلیل مشکلات زندگی تا مدتی نمی‌تواند کتاب را بنویسد تا اینکه در سفر حج، مبتلا به وبا می‌شود و با خدا عهد می‌بندد که اگر خوب شود، کتاب را به اتمام برساند. پس از اتمام سفر و رهایی از بند بیماری، کتاب مکیال المکارم را نوشت و به قول خودش این کتاب: «همچون بهشتی بالا بلند و عالی مرتبه است و ثمراتش در دسترس و نزدیک به فهم، هیچ سخن بیهوده‌ای از آن نشنوی، در آن چشمه‌های (علم و معرفت) جاری است.»
ترجمه این کتاب در دوجلد منتشر شده است و تعداد باب‌های کتاب مکیال المکارم، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است:
۱- شناختن امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه)، ۲- اثبات امامت ایشان، ۳- قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، ۴- لزوم دعای ما برای امام، ۵- نتایج دعا برای فرج، ۶- بهترین اوقات دعا، ۷- چگونگی دعا برای فرج و تکالیف منتظران.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر