کد خبر: 1077295
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
در حالی که اُمیکرون به عنوان سویه جدید کرونا در حال گسترش است؛ اما رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق منظم واکسن به ویژه دُز سوم، موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به این سویه و وقوع پیک خطرناک دیگر است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: نوزاد ناخلف کرونا که حالا دو سال از زندگی نامیمون او می‌گذرد، اکنون با سویه جدیدی با نام اُمیکرون در جهان یکه تازی می‌کند و وجود نامبارک آن ایران را نیز در برگرفته و با سرعت زیادی در حال انتشار است؛ به طوری به سویه غالب در ایران تبدیل شده است.

به دنبال روند صعودی کرونای امیکرون و آغاز خیز ششم کووید ۱۹ در کشور، شهرستان اردکان یزد، نخستین شهری است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

علاوه بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند نیز عبارتند از تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد.

بر اساس آخرین آمار رنگ‌بندی شهرستان‌ها یک شهر (اردکان) در وضعیت قرمز، هشت شهر نارنجی، ۱۱۴ شهر زرد و ۳۲۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارد.

۲۲ درصد مردم دُز سوم را زده‌اند

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۲۲ درصد تزریق واکسن دُز سوم در کشور انجام شده است، گفت: سویه اُمیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و در چند روز اخیر شمار بیماران سرپایی کرونا چهار برابر افزایش یافته است که نگران کننده است و باید مردم به توصیه‌های مسوولان بهداشتی در خصوص تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توجه کنند.

اُمیکرون ۱.۵ تا ۳ روز افراد را درگیر می‌کند

یونس پناهی، معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا، با بیان اینکه این ویروس از ابتدا تاکنون در جهت بقای خود دستخوش تغییراتی شده است، اظهار کرد: آخرین جهش این ویروس اُمیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، ولی این زمان در سویه اُمیکرون ۱.۵ تا ۳ روز رسیده است.

ویژگی‌های خاص اُمیکرون

پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌های بیمارستانی و ICU‌ها را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید نام برد و یادآور شد: سویه اُمیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد، ولی شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تولید واکسن‌ها برای مقابله با این ویروس بر اساس پلتفرم‌های مختلف، واکسن‌های سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک و نورا را از جمله واکسن‌هایی دانست که در پلتفرم‌های mRNA و یا به صورت نوترکیب از آن استفاده می‌شود.

بالاترین میزان ایمنی چه زمانی است؟

وی یادآور شد: همواره این سوال مطرح است که واکسن‌ها در پیشگیری از این بیماری چه جایگاهی دارند. در این زمینه تحقیقات نشان داده است که بالاترین میزان ایمنی زایی زمانی ایجاد می‌شود که فرد مبتلا شده باشد و اگر این افراد دِز اول و دوم واکسیناسیون را دریافت کنند، بالاترین ایمنی زایی را در برابر کووید-۱۹ را خواهند داشت.

سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، ولی این زمان در سویه اُمیکرون ۱.۵ تا ۳ روز رسیده است

۳ ماه بعد از دُز دوم، دز سوم را بزنید!

پناهی با تاکید بر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگر حداقل ۳ ماه از واکسیناسیون گذشته باشد، نیاز است تا دز بوستر تزریق شود، خاطر نشان کرد: تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلا مجدد به بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل‌تر باشد افراد به مراتب ایمنی زایی بالاتری را خواهند داشت؛ به گونه‌ای که افرادی که ۳ دز را دریافت کرده‌اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند، شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

نتایج تحقیقات محققان کشور

وی به مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ایمنی زایی واکسن‌ها اشاره کرد و گفت: در این مطالعات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصد، واکسن برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک پیشگیری ۷۵ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر هستند.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، واکسن سینوفارم ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا فرد به کووید-۱۹ موثر است.

پناهی افزود: تاکید همواره بر این است که دریافت واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست و همیشه در کنار واکسیناسیون بر مساله ماسک زدن درست و دوری از تجمعات نیز تاکید شده است.

ایمنی ۹۰ درصدی با تزریق دُز سوم واکسن

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: فارغ از نوع واکسن هر چه واکسیناسیون افراد کامل باشد به مراتب شرایط بهتری در ایمنی دارند، به طوری که افرادی که سه دز را تزریق کرده‌اند، ایمنی بالای ۹۰ درصد را خواهند داشت و از ابتلا به فرم شدید بیماری مصونیت خواهند داشت.

اُمیکرون سویه غالب کرونا در ایران

وی فرم غالب ویروس کرونا در ایران را اُمیکرون نام برد و یادآور شد: واکسیناسیون، میزان ابتلا افراد به این بیماری را کم نمی‌کند؛ زیرا دیده شده افرادی که حتی ۳ دز را دریافت کرده‌اند، مبتلا شده‌اند؛ ولی شدت بیماری در این دسته از افراد به شدت کاهش می‌یابد و از بستری شدن آن‌ها در بخش‌های بیمارستانی و ICU کم می‌شود.

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی

عیسی فرهادی، فرماندار تهران و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با بیان اینکه احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به دلیل افزایش مبتلایان به سویه امیکرون وجود دارد، از شهروندان تهران درخواست کرد که ضمن رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نسبت به دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کرده و هرچه سریعتر دوره سه دز واکسن خود را کامل کنند.

فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه یک شهر در وضعیت قرمز کرونا و حدود هشت شهر در حال نارنجی به سر می‌برند و مابقی شهر‌ها در وضعیت آبی و زرد هستند، افزود: با توجه به بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کشور و افزایش مراجعان مبتلایان به امیکرون به مراکز درمانی، هر لحظه امکان تغییر رنگ بندی و وضعیت شهرستان تهران محتمل بوده که ضمن نظارت‌های دستگاه‌های ذیربط، همکاری شهروندان جهت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسناسیون را می‌طلبد.

۶ میلیون نفر هنوز هیچ واکسنی نزده‌اند

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: متاسفانه شاهدیم نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند.

وی گفت: واکسن یکی از موثرترین مداخلاتی است که ما در دسترس داریم و منطق، عقل، شرع و قانون حکم می‌کند که در مقابله با خطر از تمام امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنیم. مطالعات مختلف نشان داده که تزریق واکسن هم فرد و هم جامعه را ایمن می‌کند.

زهرایی متذکر شد: حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، در صورت ابتلا به بیماری، میزان انتشار ویروس در آن‌ها نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند، کمتر است؛ بنابراین افرادی که واکسن تزریق می‌کنند، علاوه بر خودشان، خانواده، اطرافیان و جامعه را هم ایمن می‌کنند.

اُمیکرون می‌تواند سویه‌های خطرناکتری ایجاد کند

وی با بیان این‌که بحث اُمیکرون یکی از مخاطراتی است که مطرح می‌شود، گفت: اگر اجازه دهیم که امیکرون در کشور گردش کند، همواره این خطر وجود دارد که سویه‌های خطرناک‌تری هم ایجاد شوند.

افرادی که سه دز را تزریق کرده‌اند، ایمنی بالای ۹۰ درصد را خواهند داشت و از ابتلا به فرم شدید بیماری مصونیت خواهند داشت

کاهش استقبال مردم از واکسیناسیون!

زهرایی با بیان اینکه استقبال مردم از واکسیناسیون علیه کرونا مقداری کُند شده است، گفت: در اوایل شهریور که اوج سرعت واکسیناسیون بود، روزانه ۱.۵ میلیون دز واکسن تزریق می‌کردیم؛ در حالی که اکنون آمار تزریق روزانه متوسط ۵۲۰ هزار دز است؛ بنابراین پایگاه‌های واکسیناسیون کم‌نشده و پرسنل هم در خدمت مردم هستند، اما مراجعه کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۹ نوع واکسن در کشور وجود دارد که چهار نوع وارداتی و پنج نوع تولید داخلی است. هموطنان می‌توانند لیست خوبی از واکسن را تزریق کنند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: متاسفانه شاهدیم نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجدشرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. همچنین نزدیک به ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تاخیر دارند.

از واکسیناسیون عقب مانده‌ایم!

زهرایی اضافه کرد:ما انتظار داشتیم به‌جای ۵۴ میلیون نفری که واکسن تزریق کرده‌اند، ۶۰ میلیون نفر واکسن زده باشند؛ بنابراین اکنون عقب هستیم.

هر بیماری با علائم سرماخوردگی مبتلا به اُمیکرون است

شروین شکوهی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر هر مریضی که به دلیل سرماخوردگی مراجعه می‌کند اولین تشخیص کرونا و ابتلاء به اُمیکرون است و باید دوران قرنطینه خود را در منزل طی کند.

وی با اشاره به اینکه افراد سرماخورده نیازی به تست کرونا ندارند، تاکید کرد: به دلیل اینکه ۵۰ درصد تست‌ها با خطا رو به رو می‌شوند و همچنین با توجه به اینکه افرادی که تست شأن منفی می‌شود به دلیل اشتباه رخ داده خود را قرنطینه نمی‌کنند؛ بنابراین نیاز است همه سرماخوردگی‌ها اُمیکرون تلقی شده و مدت لازم را برای قرنطینه طی کنند.

اُمیکرون نیاز به تست خاصی ندارد

شکوهی با اشاره به اینکه کیت‌های اُمیکرون با دلتا فرقی ندارد، افزود: تست کرونای مبتلایان به اُمیکرون هیچ تفاوتی با سویه‌های دیگر کرونا ندارد و با همان تست کرونا قابل تشخیص است؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود اُمیکرون نیاز به تست خاصی دارد اشتباه است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: افزایش آمار مبتلایان روزانه در آمریکا و کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد شیوع اُمیکرون بسیار بالا است؛ بنابراین لازم است مجدد به منظور حفظ سلامت مردم محدودیت‌ها اجرایی شود.

خطر اُمیکرون جدی است!

وی اظهار داشت: نباید اُمیکرون را ساده گرفت و همین ساده انگاری‌ها باعث شده آمار مبتلایان یک روزه از سه هزار نفر به ۹ هزار نفر افزایش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تأثیر زیادی در کاهش مرگ و میر‌ها دارد، افزود: واکسیناسیون علیه کرونا درصد زیادی از مرگ و میر‌ها را کاهش می‌دهد، اما اینکه بگوییم مرگ و میر کاهش یافته و قطعاً در صورت ابتلاء مشکلی به وجود نمی‌آید، استدلال منطقی نیست و در طولانی مدت آثار افزایش مبتلایان را می‌بینیم.

کُشندگی اُمیکرون کمتر است

شکوهی گفت: اُمیکرون تافته جدا بافته نیست و باید همانند سویه‌های قبلی کرونا با آن برخورد شود و فقط احتمال کشندگی آن کمتر است.

با کوچکترین علامت سرماخوردگی قرنطینه شوید

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه نباید جان مردم را به بازی گرفت، گفت: شاید درصد کمی از مبتلایان به ویروس سرماخوردگی گرفتار اُمیکرون نشده باشند، اما برای قطع زنجیره به همه توصیه می‌کنیم که با کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی خود را قرنطینه کنند و نیازی به تست دادن ندارند.

آمار مبتلایان چند برابر آمار اعلامی است!

وی ادامه داد: آمار مبتلایان به کرونا به طور حتم چند برابر آمار اعلام شده است؛ چرا که این آمار فقط مربوط به افرادی است که تست شان مثبت شده و با در نظر گرفتن ۵۰ درصد خطای تست‌ها می‌توانیم بگوییم آمار خیلی بیشتر از اینهاست.

شکوهی تاکید کرد: طی یکی، دو هفته آینده با انفجار آمار بستری‌ها مواجه می‌شویم و از اواخر بهمن روز‌ها و ماه بدی را در پی خواهیم داشت.

تعداد مبتلایان به امیکرون چند برابر خواهد شد

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم افزود: تعداد مرگ و میر‌ها در این سویه کمتر از دلتاست، اما تعداد مبتلایان چندین برابر دلتا خواهد شد؛ بنابراین آمار مبتلا و بستری وحشتناک بالا می‌رود.

ضرورت از سرگیری محدودیت‌ها

شکوهی در خصوص ابتلای کودکان نیز گفت: کودکان و دانش آموزان بزرگترین منشأ آلودگی در خانواده هستند؛ بنابراین هنگامی که اعلام می‌شود دانش‌آموزان حتماً باید حضوری به مدرسه بروند اشتباه است. همه می‌دانیم که آموزش حضوری خیلی بهتر از مجازی است، اما در این شرایط باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم.

وی درباره واکسیناسیون کودکان، عنوان کرد: توصیه می‌شود والدین حتماً نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنند؛ چرا که بیش از سایرین در معرض ابتلاء قرار دارند.

شکوهی در خصوص پیک ششم گفت: در پیک ۴ و ۵ تمامی این موارد را زودتر گفتیم و برای پیک ششم نیز صحبت‌های علمی لازم انجام شده و امیدوارم مسئولین زودتر تصمیم درستی درباره محدودیت‌ها اتخاذ کنند؛ چراکه در غیر این صورت با ساده انگاری‌ها، ماه‌های بدی را در پیش خواهیم داشت.

روایتی از تنهاترین شهر قرمز کرونایی در ایران

عمید الدین خطیبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به قرمز شدن شهر اردکان به عنوان تنها شهر وضعیت قرمز کرونایی در ایران، اظهار داشت: علت قرمز شدن شرایط کرونایی در این شهر وجود تعداد زیادی کارگران غیر بومی و اتباع هستند.

وی ادامه داد:‌نوبت سوم تزریق واکسن کرونا در این منطقه زیر میانگین استانی و کشوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: یکی از دلائل قرمز شدن وضعیت کرونایی در اردکان یزد عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و کاهش واکسیناسیون است.

خطیبی با اشاره به آخرین میزان بیماران کرونایی بستری شده، ابراز داشت:‌در اردکان ۲۸ مورد بیمار بستری و ۵ مورد بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه داریم؛ ضمن اینکه سویه غالب امیکرون است.

وی با اشاره به فوت یکی از بیماران کرونایی در هفته گذشته در این شهر، خاطرنشان کرد:‌در استان یزد ۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲ شهر زرد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در این شهر ۴ برابر شده است، گفت:‌مردم هر چه سریعتر دُز سوم واکسن را دریافت کنند؛ ضمن اینکه باید در شهر اردکان تجمعات تعطیل شده و فعالیت رستوران‌ها نیز بیرون بر شود.

دقت کنیم! امیکرون نیز مانند اجداد خود سویه فریبنده و موذی است و هر بی تفاوتی و عادی انگاری آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به جامعه و به ویژه سلامت هموطنان وارد کند؛ در نتیجه پایبندی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون مرحله سوم یا همان دز سوم مهمترین مسیر رهایی از گرداب اُمیکرون و درگیر شدن با پیک ششم کروناست.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار