کد خبر: 1077215
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
جام ملت‌های آفریقا به یک‌چهارم نهایی رسید
شیوا نوروزی

رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آفریقا با یک دنیا حاشیه و اتفاقات عجیب و غریب در کامرون در حال برگزاری است. سی‌وسومین دوره جام ملت‌ها در قاره سیاه قرار بود خردادماه سال گذشته برگزار شود، ولی شیوع کرونا مانع این اتفاق شد. با این حال کنفدراسیون فوتبال این قاره تمام تلاشش را کرد تا بعد از یک سال تأخیر این رقابت‌ها در ژانویه ۲۰۲۲ برگزار شود. اعتراض کشور‌ها و باشگاه‌های اروپایی به این مسئله نیز تغییری در تصمیم CAF ایجاد نکرد. در حالی که انتظار می‌رفت کرونا مهم‌ترین اتفاق این رویداد بین‌المللی باشد، اما حواشی جام ملت‌های این دوره بیشتر از نتایج تیم‌ها جلب توجه کرده است.
چالش کرونا
وضعیت شیوع کووید ۱۹ در قاره آفریقا به گونه‌ای است که پیش از این یک‌بار جام ملت‌ها به تعویق افتاد، منتها برای مسئولان کنفدراسیون و همچنین کشور میزبان امکان لغو مجدد آن وجود نداشت. کاملاً مشخص بود شروع جام با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در بین تیم‌ها و هواداران همراه خواهد شد. شیوع اومیکرون و نگرانی از بابت حضور بازیکنان در تیم‌های ملی، اعتراض تیم‌های اروپایی را به همراه داشت. آن‌ها نگران ابتلای بازیکنان و همچنین بازگشت آن‌ها به قاره سبز بودند، ولی کسی جلودار آفریقایی‌ها نبود و تیم‌های مدعی، چون الجزایر، نیجریه و کامرون پا به رقابت‌ها گذاشتند، به این امید که کرونا به اردوی‌شان شبیخون نزند، ولی پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و بسیاری از تیم‌ها با مشکل کرونایی شدن بازیکنان خود مواجه شدند.
دیدار کامرون و کومور در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها در تاریخ فوتبال جهان ثبت شد. کومور با نتایج خوبی که به دست آورده بود لقب شگفتی‌ساز جام را یدک می‌کشید، اما کرونا امان این تیم را برید. ۱۲ بازیکن کومور از جمله دروازه‌بان‌های دوم و سوم این تیم به دلیل ابتلا به کرونا نتوانستند به میدان بروند. امیر عبدو، سرمربی تیم خودش هم کرونا داشت و از آن بدتر اینکه دروازه‌بان اول کومور هم مصدوم بود!
طبق قانون جام، تیم‌ها با داشتن ۱۱ بازیکن سالم (بدون در نظر گرفتن در دسترس بودن حداقل یک گلر) ملزم به انجام بازی هستند. در نهایت چاکر الحدور مدافع این تیم درون دروازه ایستاد. با در نظر گرفتن این شرایط باخت ۲ بر یک کومور و صعود کامرون به هیچ‌وجه نتیجه عجیبی تلقی نمی‌شود، ولی اینکه مدافع ۳۰ ساله درون دروازه چند سیو خوب داشت، واقعاً عجیب بود.
له شدن زیر دست و پا!
با اینکه آفریقا بازیکنان درجه یک زیادی را به دنیا معرفی کرده، ولی علاقه و اشتیاق هواداران در این قاره کمی متفاوت است. مثلاً این احتمال وجود دارد که هواداران برای تماشای بازی‌ها زیر دست و پا له شوند؛ اتفاق تلخی که همین چند روز پیش رخ داد و شش کشته برجا گذاشت. کامرون، میزبان بازی‌هاست، اما نتوانسته با مدیریت صحیح از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. عجایب دیدار کامرون - کومور در ورزشگاه «پائول بیا» با فاجعه رخ داده تکمیل شد. وقتی هواداران کامرونی قصد داشتند از در‌های جنوبی خودشان را به ورزشگاه برسانند فشار جمعیت آنقدر زیاد بود که عده زیادی روی زمین افتادند که شش نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر هم مصدوم شدند. نکته عجیب دیگر اینکه طبق قانون تعیین شده از سوی CAF تنها ۶۰ درصد ورزشگاه‌ها به تماشاگران اختصاص یافته در صورتی که میزبان در بازی‌هایش از حضور ۸۰ درصدی هوادارانش برخوردار است.
سوت‌های عجیب
در یکی از بازی‌ها، داور حواس‌پرت در دقیقه ۸۶ سوت پایان را زد. در جدال تونس – مالی، بازی در جریان بود و تونسی‌ها برای زدن گل تساوی تلاش می‌کردند که داور چهار دقیقه زودتر پایان بازی را اعلام کرد. داور از اعتراضات بازیکنان تعجب کرد و بالاجبار نظر کمک‌داور‌ها را پرسید تا بپذیرد اشتباه کرده و دوباره بازی به جریان بیفتد.
اتهام تبانی
هنوز در قاره آفریقا درباره جدال کامرون – کومور شایعات زیادی مطرح است و خیلی‌ها بر این باورند که کرونایی شدن تعداد زیادی از بازیکنان کومور یک توطئه از سوی کامرونی‌ها بوده است. ادعای مطرح شده درباره توطئه تیم میزبان ساموئل اتوئو، رئیس فدراسیون فوتبال کامرون را به واکنش واداشت. اتوئو همه اتهامات را تکذیب کرده است: «کامرون تاریخ و آوازه بزرگی دارد و به هیچ وجه برای پیروزی دست به چنین کار‌هایی نخواهد زد. ما پنج بار قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده‌ایم و هفت بار در جام جهانی حضور داشته‌ایم. شش بازیکن ما ۱۱بار عنوان بهترین بازیکن آفریقا را کسب کرده‌اند و گذشته از این هم مدال طلای المپیک سیدنی را کسب کرده‌ایم. کشوری که این همه افتخار به دست آورده برای پیروزی دست به تبانی نمی‌زند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار