کد خبر: 1077196
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

برای هیئت ایرانی در مذاکرات وین ضرب‌الاجلی وجود ندارد و ایران در حال متنوع‌سازی شرکای تجاری است که تأثیر مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد.
«ابوالفضل عمویی» در گفتگو با ایرنا درباره روند مذاکرات وین و ایده مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر توافق موقت گفت: دستورالعمل هیئت مذاکره‌کننده در وین پیگیری توافق کامل برای رفع تحریم‌هاست و توافق موقت در چارچوب نظرات جمهوری اسلامی نیست. همکاری پادمانی فقط محدود به مواد هسته‌ای و سایت‌های اعلام شده است. به جز این موضوع بازرسی برای مواردی که در موضوعات پروتکلی نیست، برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نخواهد بود. وی با اشاره به راهبرد دوگانه کشور مبنی بر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه اظهار کرد: خنثی‌سازی تحریم به این معناست که میزان اثرگذاری تکانه‌های خارجی بر اقتصاد داخلی ایران گرفته شود. یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها در این زمینه رفع موانع از تولید داخلی و تقویت آن است که متولی آن دستگاه‌های اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی است. علاوه بر این تنوع‌بخشی به شرکای تجاری ایران هم می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر باشد.
این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی در خصوص تعیین ضرب‌الاجل از سوی طرف‌های غربی و اظهارات آن‌ها مبنی بر پایان فرصت گفت: برای هیئت ایرانی ضرب‌الاجلی وجود ندارد و در عین حال خطوط قرمز اساسی برای آن در نظر گرفته شده است. برای جمهوری اسلامی ایران مهم رفع تحریم‌هاست و باید در نهایت روند تجارت خارجی ایران به سمت عادی شدن پیش برود. وی تأکید کرد: اینکه طرف مقابل محدودیت زمانی قائل شده، به خود آن‌ها مربوط است و اگر امریکایی‌ها به موضوع ضرب‌الاجل خیلی اهمیت می‌دهند، می‌توانند از تحریم‌هایی که وضع کرده‌اند، دست بکشند تا نتیجه مذاکرات را در عمل ببینند.
همچنین احمد نادری دیگر نماینده مجلس در گفتگو با مهر، در رابطه با شرایط مذاکرات وین و پیش‌بینی تصمیمات برای آن گفت: مذاکرات در حال انجام است و ما هیچ عجله‌ای نداریم چراکه شرایط کشور و اقتصاد مردم را به نتایج وین گره نزده و پیوند نداده‌ایم، بنابراین عجله‌ای در این زمینه وجود ندارد. در زمان مناسب و هرگاه نتیجه مطلوب برای ما حاصل شود، تصمیمات اتخاذ می‌شود و نتایج آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.
وی در رابطه با برخی اظهارنظر‌های طرف مقابل مذاکرات مبنی بر اینکه باید برای ایران ضرب‌الاجل مشخص شود، گفت: هیچ قدرتی نمی‌تواند برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کند، این ما هستیم که برای دیگران ضرب‌الاجل تعیین خواهیم کرد. یک سوی این مذاکرات ما هستیم و ادعای طرف‌های دیگر مبنی بر اینکه باید برای ایران ضرب‌الاجل مشخص شود، مورد پذیرش ما قرار نمی‌گیرد و ایران چنین چیزی را قبول نخواهد کرد. ما مذاکرات را تا جایی ادامه خواهیم داد که منافع کشور و ملت ما به طور کامل تأمین شود، بنابراین ایران هیچ خط قرمزی در مذاکرات در خصوص بحث ضرب‌الاجل زمانی ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار