کد خبر: 1077182
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت، حضوری که تغییر مدیرعامل و کیفیت خودرو دلایل اصلی دعوتش به مجلس بوده است.
 

به گزارش بازار، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت، حضوری که تغییر مدیرعامل و کیفیت خودرو دلایل اصلی دعوتش به مجلس بوده است. وزیر صمت نسبت به وزاری پیشین در خصوص بهبود ساختار خودرو، برنامه هایی دارد که اغلب قابل اجرا نبوده و بیشتر به سند چشم انداز نزدیک تر است. ساختار صنعت خودرو برای بهبود علاوه بر تغییر مدیرعامل، نیاز به بهبود ارتباط صنایع بالادستی به ویژه فولاد و پتروشیمی با خودروسازی دارد.

وزیر صمت فراموش کرده است اصلاح ساختار خودرو، مشروط بر کاهش قیمت مواداولیه است، مواد اولیه ای که اغلب توسط شرکت های خصولتی به صنعت خودرو عرضه می شود. کارشناسان معقتد هستند به همان میزان که صنعت خودرو با زیان مواجه شده است، به همان میزان نیز شرکت های تولید کننده مواد اولیه مانند پتروشیمی و فولاد سود کردند. در این گزارش به مهم ترین بخش های جلسه علنی روز گذشته وزیرصمت در مجلس شورای اسلامی خواهیم پرداخت:

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
سید رضا فاطمی امین روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به سوال نماینده رباط کریم در خصوص تعیین مدیر توسط سهامداران و وضعیت سهام دولت در خودروسازی ها، پاسخ داد: ۸ درصد سهام ایران خودرو متعلق به بانک (صادرات، تجارت و ملت)، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی، ۲۵ خود سهام داری، سهامدار هستند.
وزیر صمت در خصوص سهام سایپا افزود: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم. بنابراین ترکیب هیات مدیره این شرکت ها به صورت قانونی و توسط سهام داران تعیین می شود.

وزیر صمت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی وعده واگذاری سهام های سازمان گسترش را به سهامداران خصوصی داده است. این وعده عضو کابینه دولت سیزدهم درحالی بیان می شود که صنعت خودرو اکنون با بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی مواجه است.

شاید بهتر بود که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به وعده وزیر سوال می کردند که باتوجه به بدهکاری صنعت خودرو، آیا می توان سهام خودروسازان را فروخت؟

فاطمی امین در ضرب العجل دو هفته ای
نماینده رباط کریم روز گذشته پاسخ پرسش خود از وزیر صمت مبنی بر عدم تعیین مدیرعامل دو خودروساز بزرگ کشور توسط سهام دار قانع شد. سوالی که توجه عمده کارشناسان صنعت خودرو به آن معطوف است، اگر سید رضا فاطمی امین به عنوان سیاستگذار صنعتی نسبت به خودروسازی توجه بیشتری داشت، مدیرعامل زیان ده بزرگترین واحد خودروسازی را تغییر می داد. شاید اگر از سهامداران گروه صنعتی ایران خودرو نظرسنجی انجام شود، حقیقت در خصوص تغییر یا عدم تغییر وضعیت مدیرعامل مشخص تر می شد.

در دولت پیشین مدیرعامل ناکارآمد برای گروه صنعتی ایران خودرو منصوب شد، مدیری که نه تنها به ارتقا این خودروسازی کمک نکرد بلکه زیان این واحد را دو چندان کرده است. علاقه وافر وزیر و برخی دیگر به این مدیر چیست که با بدهی بیشتر و کیفیت کمتر همچنان اصرار بر ماندن دارند؟ شاید تنها راه بهبود ساختار تولید و مالی این واحد خودروسازی فقط تغییر مدیران باشد.

در همین راستا حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زیان مالی خودروسازان، گفته بود: طی سال جاری خودروسازان ۱۸ هزار میلیاردتومان بدهی ایجاد کردند. بدهی که شش هزار میلیارد تومان آن را با افزایش قیمت خودرو، از جیب مردم برداشتند. این موضوع گویایی این نبود که یک مدیرعامل کارآمد برای بهبود ساختار مالی گروه صنعتی ایران خودرو نیازاست.

وزیر صمت به بحث عدم روابط مناسب میان قطعه ساز و خودروساز اشاره داشت، روابطی که سال هاست قطعه سازان آن را با نام امضا طلایی معرفی می کنند

کیفیت پایین خودروها
روز گذشته وزیر صمت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مدعی شد که کیفیت پایین خودروها به عواملی مانند قطعه سازی و مونتاژ مربوط می شود. ۷۰ درصد کیفیت یک خودرو را قطعات و ۳۰ درصد را شیوه مونتاژ تشکیل می دهد.

به گفته وزیر صمت وضع نامناسب مالی قطعه سازان یا زنجیره تامین به دلیل عدم روابط مناسب میان خودروساز و قطعه ساز، چالش نقدینگی ایجاد شده است. همچنین معضل واردات سبب شده که زنجیره تامین با کاهش کیفیت همراه شوند.

وزیر صمت به بحث عدم روابط مناسب میان قطعه ساز و خودروساز اشاره داشت، روابطی که سال هاست قطعه سازان آن را با نام امضا طلایی معرفی می کنند. امضاهایی که نه تنها می تواند موعد پرداخت را توسط مدیران مسئول در واحدخودروسازی افزایش دهد، بلکه سبب افزایش سهم قطعه ساز از OEM خواهد شد.

ظاهرا وزیر فراموش کرده که در وزاتخانه ای بر صدر نشسته که دلیل ادغام آن توجه به تولید و ارجحیت دادن آن به تجارت و سوداگری است.

اعتراف این نکته که کیفیت پایین خودرو دلیلش ناتوانی در مدیریت زنجیره تامین است و موضوع را به حال خود رها کند، حتی جایگاه قبلی معاونت برنامه ریزی وزارت صمت را هم زیر سئوال می برد.

سید رضا فاطمی امین برای بهبود ساختار خودروسازی علاوه بر اینکه باید نسبت به کارنامه مالی مدیران خودرویی توجه داشته باشد، شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را مجدد برگزار و از کارشناسان این صنعت مشاوره دریافت کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار