کد خبر: 1077141
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کارشناس اقتصادی و عضو سابق شورای عالی بورس گفت: در ۱۲ ماهِ آینده کشور از لحاظ رشد اقتصادی و تورم، به شدت متاثر از توافقات بین المللی خواهد بود و صنعتگران و اهالی کسب و کار منتظر نتیجه مذاکرات هستند.

حسین عبده تبریزی  در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز سخنرانی می کرد در بخشی از صحبت های خود افزود: در سال ۲۰۲۱ بعد از شرایط کرونا، نرخ های رشد در دنیا، نرخ های رشد بالا و قابل ملاحظه ای بود و حاکم شدن شرایط خاص کرونایی در اروپا، آسیا و کشورهای در حال توسعه، موجب نرخ های رشد پایین و رکود تمام فعالیت ها شد اما با شروع دوباره فعالیت ها این نرخ ها به ویژه در اروپا افزایش یافت.
وی اضافه کرد: پس از رفع شرایط کرونایی، در کشورهای توسعه یافته، متوسط رشد ۶.۴ درصد شد که پیش از آن نیم درصد یا یک درصد بود و در کشورهای در حال توسعه با متوسط رشد ۵.۹ درصد مواجه شدیم و متوسط رشد دنیا در ۲۰۲۱، حدود ۶ درصد شد که به خاطر از سرگیری فعالیت های متوقف شده از جمله گردشگری در جهان بود، اما این پرش ها نمی تواند پایدار باشد.
قیمت های جاری کالاهای اساسی مبنای ارزشیابی پروژه ها قرار نگیرد
عبده تبریزی گفت: این نرخ های رشد اقتصادی، افزایش قیمت کالاهای اساسی همچون فولاد، فلزات رنگی، قلع، روی، مس، آلومینیوم، نفت خام، اوره و آمونیاک و تمام کالاهای اساسی را به دنبال داشت و افزایش قیمت گاز در کشور، تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی آن بوده است و به دلیل کرونا، تمام صنایعی که دارای رشد بالا بودند خلاء تولید پیدا کردند و ظرفیت های تولید در دوران کرونا اضافه نشد و به ظرفیت انرژی جهان هم افزوده نشد.
وی به صاحبان صنایع و کسب و کار توصیه کرد: در برنامه ای که برای کارتان می نویسید در نظر داشته باشید که با کنترل دولت، قیمت کالاهای اساسی، تا حدی به قیمت های قبلی نزدیک خواهد شد (به عنوان نمونه قیمت اوره که از قیمت ۳۲۰ دلار به ۹۲۰ دلار افزایش پیدا کرده است، دولت سعی در نزدیک کردن قیمت آن به قیمت سابق دارد) از این رو  قیمت های جاری را برای ارزشیابی پروژه ها ملاک قرار ندهید.
وی اضافه کرد: رشدهای اقتصادی باعث سیاست های جدیدی در بانک های مرکزی شده و این بانک ها، وضعیت و قیمت کالاهای اساسی را کنترل می کنند.
مدیران کسب و کارها در انتقال ارز دقت کنند
این کارشناس اقتصادی افزود: در مورد تورم در دنیا، سالیان طولانی بود که در کشورهای توسعه یافته شاهد تورم های نزدیک صفر درصد بودیم یعنی افزایش قیمت اتفاق نمی افتاد و در دو دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه نیز تورم کنترل شده بود اما پس از شیوع کرونا در دنیا شاهد تورم بودیم که در پساکرونا در آمریکا، در یک ماه در مقایسه با ماه قبل، تورم به  نزدیک ۶ درصد رسید.
عبده تبریزی گفت: می توانیم ابهام و تردید داشته باشیم که کشورهای در حال توسعه، به خوبی دو دهه قبل نتوانند تورم را کنترل کنند که ترکیه نمونه بارز آن است که کنترل تورم از دست مسئولان خارج شد در حالی که این کشور در دو دهه اخیر تجربه پایین آوردن تورم از ۳ رقمی به تک رقمی (۶ تا ۷ درصدی) را داشت.  
وی افزود: اگر شریک تجاری با کشورهای در حال توسعه دارید، این احتمال وجود دارد که این کشورها نتوانند تورم را به خوبی دو دهه قبل کنترل کنند و در نرخ های ارزی که جابجا می کنید، باید دقت کنید که حتی این موضوع در مورد روسیه هم صادق هست فرضِ کنترل دوباره نرخ تورم در این کشورها فرض آسانی نیست.
تاثیر رشد و تورم اقتصادی جهان بر نرخ رشد ایران
عبده تبریزی در مورد اینکه آیا رشد و تورم اقتصادی در جهان تاثیری بر نرخ رشد و تورم ایران دارد یا نه؟ گفت: به نظر می رسد که نرخ های رشد سایر اقتصادها در این خصوص تاثیری ندارد اما نرخ تورم به دلیل تاثیر در افزایش نرخ کالاهای اساسی (وارداتی) می تواند موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: چون ما تولیدکننده کالاهای اساسی (فولاد، مس، آلومینیوم و...) هستیم افزایش این کالاها در مواردی به نفع ما خواهد بود و افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران دو طرفه عمل می کند اما آنجایی که به زیانمان خواهد بود در کالاهای وارداتی ما خواهد بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته قرار بود که هشت میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شود، ۴.۱ میلیارد آن دارو و بقیه هم مختص واردات گندم، نهاده های دام و دانه های روغنی بود اگر این کالاها را دوباره وارد کنیم باید ۲۰ میلیارد دلار تخصیص دهیم.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه اقتصاددانان هم موافق حذف ارز ترجیحی هستند، گفت: تثبیت قیمت ارز در قیمتی مابین نرخ نیمایی و بازار آزاد و تک نرخی شدن آن مطلوب اقتصاددانان هست تا از فسادی که در سیستم چند نرخی ارز هست، بتوانیم رهایی پیدا کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر