کد خبر: 1077014
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

خاک متجاوزان به یمن این روز‌ها به آزمایشگاه موشک‌های انصارالله تبدیل شده است و یمنی‌ها برای دومین هفته متوالی با حملات پهپادی و موشکی مواضعی را در شهر‌های دبی و ابوظبی مورد هدف قرار دادند. مقامات ابوظبی مدعی شدند که موشک‌ها رهگیری شده‌اند، اما ارتش یمن از موفقیت آمیز بودن حملات خبر داد؛ حملاتی که اقتصاد امارات را متزلزل کرد و بلافاصله بازار سهام این کشور منفی شد و انصارالله به خارجی‌ها هشدار داد که از سرمایه‌گذاری در این کشور خودداری کنند که ارزش آن به صفر خواهد رسید.

جنبش انصارالله و ارتش یمن به وعده‌های خود برای ناامن کردن خاک متجاوزان به کشورشان عمل کردند و صبح دو شنبه مناطقی را در شهر‌های دبی و ابوظبی پایتخت امارات مورد هدف قرار دادند. به گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن روز دو شنبه اعلام کرد: عملیات «طوفان یمن ۲» را در عمق خاک امارات و عربستان انجام دادیم. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به تجاوزات اخیر سعودی و امارات علیه یمنی‌ها، به وسیله موشک و پهپاد، مواضع آن‌ها را هدف قرار دادند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یادآور شد: در جریان عملیات مذکور پایگاه هوایی «الظفره» و مواضع حیاتی دیگر در پایتخت دشمن اماراتی یعنی ابوظبی هدف قرار گرفتند. این عملیات با چندین موشک بالستیک ذوالفقار اجرایی شد. یحیی سریع همچنین افزود: مواضع حساس و راهبردی اماراتی در «دبی» نیز به وسیله تعداد زیادی از پهپاد‌های «صماد۳» بمباران شدند. از سوی دیگر، ارتش یمن عملیات بزرگی را نیز در عمق خاک سعودی انجام داد. تعداد زیادی از پهپاد‌های صماد۱ و قاصف k۲ مواضع حیاتی سعودی را در منطقه «شروره» هدف قرار دادند. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن عنوان کرد: در شهر‌های عسیر و جیزان نیز مواضع حساس و راهبردی سعودی با تعداد زیادی موشک بالستیک هدف قرار گرفتند. این موشک‌ها اهداف خود را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دادند. وی افزود: نیرو‌های مسلح یمن برای گسترده‌تر کردن دامنه حملات خود علیه سعودی و امارات از آمادگی کامل برخوردار هستند. بار دیگر به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی می‌گوییم که کشور کوچک امارات ناامن است.»
سقوط بورس امارات
عملیات موشکی یمنی‌ها باعث شد بورس ابوظبی ۲/۲ درصد و بورس دبی ۳/۰ درصد منفی شوند و شاخص بورس این دو شهر افت قابل‌توجهی داشت. به‌رغم تأیید موفقیت آمیز بودن عملیات موشکی از سوی یمنی‌ها، خبرگزاری رسمی امارات (وام) دیروز به نقل از وزارت دفاع این کشور مدعی شد: «با دو موشک بالستیک که یمنی‌ها به سمت امارات شلیک کرده‌اند، مقابله شده است.» وزارت دفاع امارات در ادامه ادعا کرد: «این موشک منجر به خسارتی نشده و بقایای موشک در مناطقی در اطراف ابوظبی سقوط کرده است.» این در حالی است که برخی منابع غیررسمی از توقف فرود هواپیما‌ها در فرودگاه ابوظبی خبر داده‌اند. شاهدان عینی از شنیده شدن صدای حداقل چهار انفجار خبر داده‌اند. شبکه «المیادین» هم گزارش کرد تعداد زیادی موشک بالستیک و پهپاد اماکنی در ابوظبی و جنوب سعودی را هدف گرفته‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز از شنیده شدن صدای انفجار و فعال شدن سامانه دفاع هوایی در ابوظبی خبر داد.
امارات که به خاطر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، امنیت شیشه‌ای دارد، عملیات موشکی یمنی‌ها می‌تواند اقتصاد آن را متزلزل کند و به فرار سرمایه‌گذاران از این کشور منجر شود. به همین منظور مقامات ابوظبی برای تقویت پدافند هوایی خود قصد دارند از هند سامانه‌های موشکی خریداری کنند تا در برابر یمنی‌ها امنیت‌شان را ارتقا دهند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هفته گذشته نیز در چارچوب عملیات «طوفان یمن۱»، با پنج فروند موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد، فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و پالایشگاه نفت المصفح ابوظبی و تعداد دیگری از سایت‌ها و تأسیسات مهم و حساس امارات را هدف قرار داد. یمنی‌ها گفته‌اند که ده‌ها بانک اطلاعاتی امارات را در اختیار دارند که در صورت لزوم آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.
ائتلاف سعودی هم دیروز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد، پدافند هوایی سعودی با دو موشک بالستیک شلیک شده به سمت «ظهران» در جنوب عربستان مقابله کرده و ترکش‌های آن به منطقه صنعتی در ظهران اصابت کرده است. ائتلاف سعودی مدعی شد: «گزارش اولیه از خسارات مادی به برخی کارگاه‌ها و خودرو‌های غیرنظامی حکایت دارد.» از سوی دیگر، دفاع شهری عربستان سعودی اعلام کرد، در پی اصابت موشک یمنی به استان «احد المسارحه» در منطقه جازان در جنوب غربی سعودی دو نفر زخمی شده‌اند و خسارات مادی وارد شده است. ائتلاف سعودی همچنین اعلام کرده که این حملات از استان الجوف در یمن انجام شده است.
حملات موشکی و پهپادی به خاک عربستان و امارات به استراتژی معمول یمنی‌ها تبدیل شده و این برنامه در دستور کار یمنی‌ها قرار گرفته و خاک متجاوزان اکنون به آزمایشگاهی برای موشک‌های یمن تبدیل شده است.
هشدار انصارالله به سرمایه‌گذاران
درحالی که امارات در دهه اخیر به محل امنی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه تبدیل شده بود، عملیات یمنی‌ها زنگ خطر را برای اقتصاد متزلزل این کشور به صدا درآورده است. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله روز دو شنبه پس از عملیات «اعصار الیمن» (طوفان یمن۲) گفت: «امارات به نصیحت ما درباره ترک جنگ یمن توجهی نکرد.»
وی در گفتگو با شبکه «المیادین» به سرمایه‌گذاران در امارات توصیه کرد که امارات را ترک کنند، زیرا دیگر کشور امنی نیست. البخیتی تأکید کرد: «امارات دیگر صحنه نبرد خواهد بود و ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در امارات به صفر خواهد رسید.» وی افزود: «امارات پس از مداخله در جنگ یمن دیگر در نقطه بی‌طرفی در منطقه نایستاده است، این کشور درس نگرفت و بر اساس منافعش کار نکرد.»
البخیتی تأکید کرد نیرو‌های مسلح یمن در قبال امارات نسبت به سعودی صبر بیشتری پیشه کردند تا به این کشور فرصت عقب‌نشینی دهند. حمله به یمن حمله‌ای امریکایی-اسرائیلی است، اما سعودی و امارات ابزار هستند و بهایی گزاف پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: «نیرو‌های یمنی ابداً مراکز غیرنظامی را در امارات هدف نمی‌گیرند و ملت امارات را برادران خود می‌دانند.» این درحالی است که چند روز پیش سرمایه‌گذاران خارجی به ابوظبی درباره عواقب حملات موشکی یمنی‌ها و احتمال خارج کردن سرمایه‌های‌شان از امارات هشدار داده بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار