کد خبر: 1076944
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، نسبت به افزایش موارد اومیکرون در کشور هشدار داد و گفت: وقوع پیک ششم کرونا حتمی است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نوید شفیق، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، در مورد افزایش تعداد مراجعات بیماران کرونایی، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی کرونا در روز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده که اکثر آن‌ها نیز مبتلا به اومیکرون هستند.

وی با تاکید بر اینکه احتمال خطای تست‌های اومیکرون زیاد است، افزود: در حال حاضر در همه آزمایشگاه‌ها کیت اومیکرون وجود ندارد و کیت‌هایی که به این نوع از ویروس حساس باشند در کشور کم است.

پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان لبافی نژاد با تاکید بر اینکه مرگ و میر‌های اومیکرون ۶۰ درصد نسبت به نوع دلتا کمتر است، گفت: این در حالی است که ۶ تا ۷ برابر سرایت اومیکرون نسبت به دلتا در میان مردم بیشتر است و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و سالمندان بیشتر در معرض اومیکرون قرار دارند.

وی تاکید کرد: به دلیل بازگشایی مدارس، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن و عدم فاصله گذاری اجتماعی صد درصد پیک ششم را خواهیم داشت که تعداد مبتلایان بیشتر از دلتا خواهد بود. فقط شاید مرگ و میر‌ها کمتر باشد. اما در هر صورت دوباره پیک را خواهیم داشت و تمامی بیمارستان‌ها پر می‌شود و فشار مضاعفی به کادر درمانی وارد خواهد شد.

شفیق در پاسخ به این سوال که آیا تزریق دوز سوم واکسن مانع ابتلاء به سویه جدید کرونا خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: واکسن به طور کامل نمی‌تواند مانع ابتلاء به این بیماری باشد همچنین حدود ۱۰ درصد افرادی که مخالف واکسن هستند میزان ابتلاء در آن‌ها بیشتر خواهد بود و این نوع جدید باز هم همانند دلتا بر روی افراد مسن بیشتر از جوانان تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس بخش آی س یو بیمارستان لبافی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری هستند گفت: تحقیقاتی که در کشور‌های اروپایی و آمریکایی شده نشان می‌دهد که کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلاء هستند چرا که در کودکان راه هوایی فوقانی را درگیر می‌کند به همین دلیل ابتلاء به اومیکرون در کودکان بیشتر از نوع دلتا خواهد بود و در صورتی که کودکان با حجم بالا به این بیماری مبتلا شوند احتمال بستری نیز در آن‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بیماران خاص مانند دیابتی‌ها حتماً باید دوز سوم را تزریق کنند، افزود: تزریق دوز سوم تأثیر زیادی در عدم ابتلاء و یا درگیری خفیف بیماران خواهد داشت.

پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان لبافی نژاد عنوان کرد: افرادی که واکسن سینوفارم و یا برکت زده اند حتماً بعد از ۴ ماه دوز سوم را بزنند.

شفیق گفت: توصیه می‌شود هر واکسنی که در دسترس افراد است برای دوز سوم تزریق کنند، اما مطالعات علمی نشان داده احتمال تقویت سیستم ایمنی در نوع مختلف واکسن نسبت به دوز اول و دوم، بیشتر است که البته این موضوع هنوز قطعی نشده است.

رئیس بخش آی س یو بیمارستان لبافی نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر کسی که احساس سرماخوردگی می‌کند احتمال درگیری با اومیکرون دارد، افزود: مدت زمان قرنطینه برای مبتلایان به این نوع ویروس ۵ روز توصیه شده، اما اگر علائم ادامه پیدا کرد ۱۰ روز قرنطینه شوند و حداقل دو هفته نیز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

شفیق تاکید کرد: در حال حاضر مبتلایان به اومیکرون تعدادشان بیشتر شده، اما تعداد بستری‌های ما زیاد نشده که البته دو هفته بعد افزایش آمار مبتلایان خود را نشان می‌دهد، ولی در مجموع ۵۰ درصد آمار مبتلایان کرونا درگیری با اومیکرون گزارش شده است و به زودی سوش غالب در ایران اومیکرون خواهد بود.

پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان لبافی نژاد در خصوص واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز گفت: تزریق واکسن برای این کودکان و اینکه عارضه‌ای دارد یا خیر در مرحله تحقیقات است، اما بر اساس مقالات جدید توصیه می‌شود برای کاهش ابتلاء و مرگ و میر، این واکسن تزریق شود و صلاح است که واکسیناسیون اطفال را نیز در کشور به سرعت داشته باشیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار