کد خبر: 1076889
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸

در شرایطی که اختلافات کلیدی بین ایران و امریکا راه رسیدن به توافق را در وین سخت کرده، واشنگتن به هر دری می‌زند تا به توافقی هرچند موقت با تهران دست پیدا کند؛ توافقی که به ادعای وال‌استریت‌ژورنال می‌تواند پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را تضمین کند.
هرچند مقامات امریکایی با اظهارات و اتهام‌زنی‌های خود به ایران، درصدد امتیازگیری از ایران در میز مذاکرات هستند، با این حال دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بیش از هر زمان دیگری برای توافق با تهران له‌له می‌زند. در روز‌های اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه امریکا پیشنهاد توافق موقت با ایران را ارائه داده است که به ادعای امریکایی‌ها مقدمه ادامه مذاکرات در آینده برای امضای توافق دائمی و طولانی‌مدت‌تر است. هرچند این پیشنهاد از سوی هیئت مذاکره‌کننده ایرانی رد شده، اما امریکایی‌ها روی این پیشنهاد پافشاری می‌کنند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز یک شنبه در گزارشی درباره پیشنهاد واشنگتن نوشت: «محتمل‌ترین نتیجه تعامل دیپلماتیک دولت بایدن، توافقی است که از نظر جامعیت و قوی بودن، بسیار کمتر از توافق اولیه است.» وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «کارشناسان نسبت به خطرات چنین توافقی هشدار داده‌اند که محدودیت‌های کمتری را بر فعالیت هسته‌ای ایران اعمال می‌کند و در عین حال امتیازات و کاهش تحریم‌های بیشتری را نسبت به قبل در اختیار تهران قرار می‌دهد.» به نوشته این روزنامه، «با این حال، واقعیت سیاسی این است که برای دولت بایدن در نظرسنجی‌های ملی، حتی یک توافق بد با ایران می‌تواند نجات‌بخش باشد.»
با توجه به اینکه محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در نظرسنجی‌ها از نامزد دموکرات‌ها بیشتر است و تبلیغات انتخاباتی خود را شروع کرده است، دولت بایدن تلاش می‌کند از طریق توافق با ایران، میزان محبوبیت خود را افزایش داده و راه رسیدن مجدد به کاخ سفید را هموار کند. امریکایی‌ها مدعی هستند که با توافق با ایران، می‌توانند از دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای جلوگیری و منطقه غرب آسیا را امن‌تر از گذشته کنند.
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گزارش خود درباره نتایج و گشایش توافق موقت برای اقتصاد ایران نوشته است: «دولت ایران مقادیر زیادی نفت دارد که می‌تواند تقریباً فوری به بازار عرضه شود. این ذخایر در ایران یا فراساحل نگهداری می‌شود و حدود تقریبی آن، ۱۲۰ میلیون بشکه است که معادل بیش از ارزش یک روز نفت مصرفی کل کره زمین برآورد می‌شود. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که ایران می‌تواند تولید نفت خود را در کوتاه مدت افزایش دهد.» مقام‌های ایرانی پیش از این، نسبت به افزایش تولید نفت به سطح قبل از تحریم‌ها یعنی ۴ میلیون بشکه در روز تا اوایل بهار سال آینده تمایل نشان داده‌اند. چنین مسئله‌ای می‌تواند تفاوت واقعی در بازار امروز ایجاد کند. تقاضای جهانی برای انرژی در حال حاضر از عرضه پیشی گرفته است و تولیدکنندگان در تلاش برای حفظ آن هستند.
سئول حق عضویت ایران را به سازمان ملل پرداخت
کره‌جنوبی اعلام کرد که از محل دارایی‌های مسدود شده ایران، ۱۸ میلیون دلار برای پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دارایی کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این پرداخت روز جمعه با همکاری امریکا و سازمان ملل پس از درخواست ایران از کره‌جنوبی انجام شد. این وزارتخانه افزود: «انتظار می‌رود با این پرداخت، حق رأی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سریعاً احیا شود.». ایران به دلیل ناتوانی در پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل، حق رأی در این سازمان را از دست داده بود. ایران بیش از ۷ میلیارد دلار دارایی برای فروش محموله‌های نفتی، در دو بانک کره‌جنوبی دارد که به علت تحریم‌های امریکا مسدود شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار