کد خبر: 1076888
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
تا همین چند روز پیش کشور‌های غربی و امریکا با اتهام زنی‌های متعددی روسیه را به آماده‌سازی نیروی نظامی برای حمله به اوکراین متهم می‌کردند، اما حالا که اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین محقق نشده، غربی‌ها خود دست به‌کار شده و تحرکات‌شان را در شرق اروپا تشدید کرده‌اند
رضا عمویی

تا همین چند روز پیش کشور‌های غربی و امریکا با اتهام زنی‌های متعددی روسیه را به آماده‌سازی نیروی نظامی برای حمله به اوکراین متهم می‌کردند، اما حالا که اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین محقق نشده، غربی‌ها خود دست به‌کار شده و تحرکات‌شان را در شرق اروپا تشدید کرده‌اند. روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشته که ناتو خود را برای جنگ آماده می‌کند و همزمان ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» امریکا قرار است در دریای مدیترانه تمرین نظامی برگزار کند. اقدامات تنش‌زای امریکا در اروپای شرقی تا آنجا افزایش یافته که به نظر می‌رسد حتی اگر روسیه نخواهد، غربی‌ها در حال کشاندن مسکو به یک درگیری تمام عیار هستند.

درگیری‌ها و تنش لفظی کشور‌های غربی و روسیه بر سر اوکراین روز یک شنبه از زبان «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دنبال شد و سخنگوی دستگاه دیپلماتیک روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «تحرکات اطلاعاتی و نظامی امریکا و اوکراین را که از سوی واشنگتن رهبری می‌شود، رصد می‌کنیم. ممکن است آن‌ها واقعاً دست به چنین کاری بزنند.» زاخارووا به یکی از مطالب منتشر شده در پایگاه خبری «بلومبرگ» اشاره کرد که در آن به نقل از یک دیپلمات چینی ادعا شده بود که رئیس‌جمهور چین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواسته است در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن - که از چهارم تا بیستم فوریه برگزاری می‌شود - به اوکراین حمله نکند تا این جشن خراب نشود. زاخارووا اظهار داشت که منظور از «یک دیپلمات چینی» که در خبر بلومبرگ به آن اشاره شده، در واقع خود امریکایی‌ها هستند.
این سخنگو ادامه داد: می‌فهمم که طبق روایت رسانه‌های امریکایی، روسیه باید خیلی زودتر از این‌ها به اوکراین حمله می‌کرد، اما نکرد! طبق منطق آنها، اکنون بهترین فرصت است؛ المپیک زمستانی چین که چندین ماه است به دستور واشنگتن، در رسانه‌های امریکایی بدنام می‌شود. بلومبرگ این دو موضوع را با یکدیگر ادغام کرده و شانس خود را امتحان می‌کند، اما تیرش خطا می‌رود، چرا که حالا همه به خاطر خواهند سپرد که چه کسانی قصد دارند اقدامات متخاصمانه در المپیک پکن انجام دهند.

آرایش نظامی امریکا در مدیترانه
همزمان با تشدید تنش لفظی کشور‌های غربی با مسکو، ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» امریکا و ناتو قرار است در دریای مدیترانه تمرین نظامی برگزار کنند. این رزمایش که با حضور ۲۲ کشور ناتو برگزار می‌شود «ضربت نپتون ۲۲» نام دارد و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز برگزاری این مانور نظامی را تأیید کرده، هرچند همزمان برای اینکه امریکا متهم به تنش‌زایی نشود، گفته است که مانور دریای مدیترانه ارتباطی با تنش روابط واشنگتن با مسکو ندارد.
در مقابل، روسیه نیز در برابر تحرکات نظامی امریکا و اروپا دست بسته نمانده و جنگنده‌های «سوخو-۳۵» خود را در بلاروس مستقر کرده است. علاوه بر امریکا، دولت اوکراین هم که مورد حمایت کشور‌های غربی است، در اقدامی تحریک‌آمیز در نزدیکی «کریمه» رزمایش نظامی برگزار کرد و وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور در منطقه «خرسون جنوبی» در نزدیکی مرز با کریمه، اقدامات تاکتیکی انجام داده است.
تلاش غرب برای ایجاد شرایط جنگی به شکل مصنوعی در اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها و مقام‌های غرب نیز از ماه گذشته به جوسازی درباره حمله احتمالی روسیه به این کشور در اوایل سال جاری میلادی پرداخته‌اند، هرچند روسیه همه این اتهامات را رد کرده است.

کمک‌های مرگبار امریکا برای اوکراین
همچنین در تازه‌ترین اقدامات در زمینه تنش مسکو و کی‌یف سفارت امریکا در اوکراین اعلام کرد که اولین محموله کمک‌ها که دستور ارسال آن اخیراً از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا صادر شده، وارد اوکراین شد. در این بیانیه آمده است: «این محموله شامل نزدیک به ۲۰۰ هزار پوند کمک‌های مرگبار از جمله مهمات برای مدافعان خط مقدم اوکراین است.»
این سفارتخانه افزود: امریکا سال گذشته میلادی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین رسانده است و این مبلغ از سال ۲۰۱۴ تاکنون به ۷/۲ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر، «کریس کونز» سناتور امریکایی اعزام احتمالی نیرو‌های امریکایی به اوکراین را اقدامی نامناسب توصیف کرده و گفته است که این اقدام به معنای قربانی کردن آنهاست.

ناتو خود را برای جنگ آماده می‌کند
تحرکات و اقدامات تنش‌زای اعضای ناتو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) از نگاه رسانه‌های غربی نیز پنهان نمانده و روزنامه لوفیگارو فرانسه روز شنبه در گزارشی از رزمایش ناتو در دریای بالتیک خبر داد و نوشت: «ناتو خود را برای درگیری با روسیه آماده می‌کند.»
گفته شده در این رزمایش تانک‌های فرانسوی و انگلیسی، خودرو‌های زرهی، خودرو‌های جنگی پیاده نظام، راکت‌ها و خمپاره‌های ضد تانک به کار برده می‌شود. همزمان «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پیامی توئیتری از حضور ناو گروه هواپیمابر «یو‌اس‌اس هری ترومن» امریکا در دریای مدیترانه برای حضور در رزمایش تهاجمی «نپتون» استقبال و آن را نشانه قوی اتحاد ناتو توصیف کرد. در عین حال به نظر می‌رسد که همه کشور‌های اروپایی در دفاع از اوکراین متحد نیستند. از جمله، دولت آلمان درخواست‌ها برای ارسال سلاح به اوکراین را رد کرده است، در حالی که انگلیس و امریکا گفته‌اند که به تعهد خود برای کمک نظامی به اوکراین پایبند خواهند ماند. «لامبرخت»، وزیردفاع آلمان در این ارتباط گفت: «ما باید هر کاری را که باعث کاهش تنش می‌شود، انجام دهیم.» عقب‌نشینی آلمان از کمک تسلیحاتی به اوکراین پس ازآن صورت گرفت که «آندری میلنیک» سفیر اوکراین در برلین گفته بود که کشورش نیازمند کشتی برای دفاع از سواحل خود در دریای سیاه و دریای آزوف از حمله ادعایی روسیه به این کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار