کد خبر: 1076861
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
مذاکرات فی‌مابین ایران و ۴+۱ همچنان در وین در حال انجام است و موازی با مذاکرات جریانی در داخل کشور مشغول تخریب رویکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان و روند فعلی مذاکرات است.

مذاکرات فی‌مابین ایران و ۴+۱ همچنان در وین در حال انجام است و موازی با مذاکرات جریانی در داخل کشور مشغول تخریب رویکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان و روند فعلی مذاکرات است. در این میان عموم نمایندگان مجلس شورای اسلامی رویکرد فعلی دستگاه دیپلماسی در مذاکرات را مورد تأیید قرار داده‌اند و چشم‌انداز مثبتی را برخلاف گذشته برای آن ارزیابی می‌کنند. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس از جمله وکلایی هستند که به دلایل متفاوتی از رویکرد فعلی دستگاه سیاست خارجه دفاع می‌کنند.
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه درباره روند مذاکرات وین به مهر گفت: دولت سیزدهم مذاکرات را در شرایط بسیار سختی آغاز کرد و باید چانه‌زنی می‌کرد تا منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات تأمین شود. نکته بعدی آن است که طرف غربی ابتدا طمع کرده بود با تشکیل دولت جدید در ایران و با توجه به مشکلاتی که همه دولت‌ها در ابتدای کار خود با آن مواجه می‌شوند، امتیازات بیشتری از ایران اخذ کند، اما تیم مذاکره‌کننده کشورمان طمع غربی‌ها را خنثی کرد. بنده عملکرد تیم جدید مذاکره‌کننده ایران را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.
وی درباره ضرب‌الاجل غربی‌ها برای پایان مذاکرات وین گفت: غربی‌ها با این کار به دنبال جنگ روانی هستند. اگر امریکایی‌ها به دنبال کم کردن زمان مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هستند، باید به تعهدات برجامی خود در لغو تحریم‌های ایران عمل کنند.
جلال‌زاده ادامه داد: علت کند پیش رفتن مذاکرات وین آن است که الان مذاکره‌کنندگان به بخش تعهدات امریکا در لغو تحریم‌ها رسیده‌اند و امریکا به دنبال آن است که در لغو تحریم‌ها حداقلی عمل کند که ما این موضوع را قبول نداریم. امریکا و طرف‌های غربی نمی‌خواهند به طور کامل به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران عمل کنند و در مقابل، از جمهوری اسلامی ایران انتظارات حداکثری دارند که این مسئله برخلاف روح برجام است. امریکایی‌ها باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند و سپس ما باید آن را راستی‌آزمایی کنیم. اگر آنان این اقدام را انجام دهند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم در زمان کوتاهی به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.
گام‌های خوبی برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است
همچنین فداحسین مالکی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین باره اظهار داشت: مذاکرات وین در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای در حال انجام است.
وی ادامه داد: در حوزه تحریم‌ها گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و طرف مقابل پذیرفته است در دولت جدید این عزم وجود دارد که باید تمامی تحریم‌ها برداشته شود، اما در مسئله هسته‌ای مذاکرات به سختی در حال انجام است، زیرا طرف مقابل زیاده‌خواهی‌هایی درباره مسائل هسته‌ای ایران در مذاکرات دارد که ایران نیز از این مواضع خود که بحق است، کوتاه نمی‌آید و نخواهد آمد و همین امر باعث شده است مذاکرات یک مقدار به کندی پیش برود.
مالکی افزود: تعیین زمان برای اتمام مذاکرات یک اقدام فرار رو به جلو برای طرف مقابل است که هم بتواند برای مصارف داخلی استفاده کند و هم بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد، این تعیین زمان هیچ تأثیری روی مواضع ایران نخواهد داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید نظامی ایالات متحده امریکا بیان داشت: سخن از گزینه نظامی یک بلوف سیاسی و مصارف داخلی برای طرف مقابل دارد، زیرا این موضوع هیچ گاه عملیاتی نخواهد شد، چون ایران نیز گزینه‌های زیادی روی میز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار