کد خبر: 1076859
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
یک ماه و نیم دیگر زمان مقرر برای برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک است درحالیکه جز تشکیل ستاد اجرایی، هیچ اقدام دیگری در راستای این انتخابات و فراهم شدن مقدمات برای آن انجام نشده است.
 بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ که مردادماه به میزبانی توکیو برگزار شد، مهمترین مسئله‌ای که کمیته ملی المپیک و مسئولانش از ابتدای سال خود را رو در روی آن می‌دیدند، انتخابات این کمیته بود و برگزاری به موقع آن؛ به گونه‌ای که مجمع انتخاباتی در زمان مقرر و با مشارکت حداکثری تمام اعضا تشکیل شود.

با این اوصاف و به خاطر مهیا شدن شرایط برای ورود تمام اعضای واجد شرایط به انتخابات، زمان برگزاری مجمع با یک ماه تأخیر به تصویب نهایی رسید با این حال تا به امروز کمتر اقدام عملیاتی برای تشکیل این مجمع انجام شده است.

دو ماه از تعیین زمان انتخابات می‌گذرد اما....

۱۷ اسفندماه زمان مقرر برای برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک است، این زمان در هفتاد و سومین نشست هیأت اجرایی که ۲۰ آبان ماه برگزار شد، تعیین و به تصویب رسید. این در حالی است انتخابات چهار سال پیش کمیته ۲۵ دی ماه برگزار شد و یک هفته بعد از آن هم ترکیب منتخب مجمع - شامل اعضای هیأت رئیسه و هیأت اجرایی- در کمیته آغاز به کار کردند.

بنابراین اگر قرار بر برگزاری مجمع در زمان قانونی بود باید هفته اول بهمن ماه برای تشکیل دوباره آن انتخاب می‌شد اما با در نظر گرفتن شرایط انتخاباتی فدراسیون‌ها و اینکه رؤسای منتخب شأن هم بتوانند برای ورود به کمیته کاندیدا شوند، برگزاری انتخابات به اسفندماه موکول شد اما گویا اراده جدی پشت این انتخابات نیست چراکه بعد از تعیین زمان (١٧ اسفندماه) و به جز تشکیل ستاد اجرایی، اقدام دیگری برای برگزاری انتخابات انجام نشده است.

در هر صورت بیشتر از دو ماه از مصوب شدن زمان انتخابات کمیته ملی المپیک می‌گذرد، طی این مدت تشکیل ستاد اجرایی تنها اقدامی بوده که در راستای انتخابات پیش رو و برگزاری آن انجام شده است اما هنوز این ستاد هم به صورت رسمی و جدی آغاز به کار نکرده است.

اعضای ستاد اجرایی انتخابات کمیته ملی المپیک در آخرین نشست دی ماه اعضای هیأت اجرایی (١٩ دی ماه) مشخص شدند اما آنها تا به امروز اقدام رو به جلویی برای برگزاری انتخابات انجام نداده اند چراکه نه نشست مشترکی داشته اند و نه زمان برگزاری اولین جلسه آنها مشخص شده است.

سهل انگاری در تدوین آئین نامه‌ای که محور کار است

اولین و مهمترین مسئولیت محوله به ستاد اجرایی، تدوین آئین نامه انتخاباتی است؛ آئین نامه‌ای که باید چراغ هدایت و راهنما در مسیر برگزاری سر وقت و سلامت انتخابات ١٧ اسفندماه باشد. اتفاقاً برای انتخابات سال ۹۶ کمیته ملی المپیک هم همچون دیگر ادوار آن آئین نامه اجرایی ملاک عمل بود اما با توجه ابلاغ اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، این آئین نامه باید بازنگری و مجدد تدوین شود.

تصمیم گیری در مورد فرآیند انتخابات همچون تعیین زمان نام نویسی کاندیداها، شرایط آنها و.... بر اساس آئین نامه انتخاباتی مشخص می‌شود. با این حال و با وجود گذشت دو هفته از تشکیل ستاد اجرایی، هیچ حرکتی جهت تدوین این آئین نامه انجام نشده است در حالیکه پروسه تأیید آن زمان بَر است.

آئین نامه اجرایی و انتخاباتی کمیته ملی المپیک پس از تدوین در ستاد اجرایی باید در هیأت اجرایی بررسی و به تصویب برسد. البته این آئین نام زمانی قابلیت اجرا پیدا می‌کند که توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) و مجمع کمیته ملی المپیک هم تصویب شود.

اساسنامه کمیته ملی المپیک در تبصره دوم از ماده ۶ به این مسئله اشاره کرده است. در این تبصره آمده است: «دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات توسط هیأت اجرایی پیشنهاد و پس از تأیید کمیته بین المللی المپیک و تصویب مجمع عمومی قابلیت اجرا پیدا می‌کند.»

حال آنکه در فاصله یک ماه و نیم مانده به زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، آئین نامه هنوز تدوین نشده تا سه پروسه مصوب اساسنامه برای تصویب و اجرایی شدن را طی کند.

اراده ای برای انتخابات نیست

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب اعضای هیأت رئیسه و هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در هر دوره انتخاباتی برای یک دوره چهار ساله است با این حال انتخابات دی ماه سال ۹۲ این کمیته که با پیروزی کیومرث هاشمی همراه بود با یک سال و نیم تعویق برگزار شد یعنی محمد علی آبادی و تیم همراهش که تا پیش از آن مدیریت کمیته را به دست داشتند بعد از گذر از دوره قانونی شرایط برای برگزاری انتخابات را مهیا کردند.

آن زمان برکناری کریم صفایی و احمد دنیا مالی از ریاست فدراسیون‌های تیروکمان و قایقرانی، ورود نهادهای بین المللی به این موضوع برای واکاوی دخالت دولت در ورزش ایران بهانه‌ای برای آغاز کش و مکش در تشکیل به موقع مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک شد و در نهایت به بهانه همزمان شدن این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری مجمع یک سال و نیم به تأخیر افتاد تا وزیر جدید ورزش و اعضای جامعه ورزش در هماهنگی با یکدیگر برای انتخابات کمیته قدم بردارند.

به نظر می‌رسد این بار هم تأخیر در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک دور از ذهن نباشد چرا که حداقل تا به امروز اراده‌ای جدی برای برگزاری آن وجود نداشته است چرا که اگر غیراز این بود حداقل تدوین آئین نامه بعد از گذشت دو ماه از تعیین زمان مجمع و گذشت دو هفته از تشکیل ستاد اجرایی به سرانجام رسیده بود.

این آئین نامه باید برای کمیته بین المللی المپیک ارسال شود، شاید به واسطه برخی رایزنی‌ها و ارتباطات بتوان مانع طولانی شدن پروسه تأیید آن در این مرحله شد اما طرح آئین نامه در مجمع و گرفتن تاییدیه از اعضای آن چگونه امکان پذیر است در حالی که قرار نیست تا پیش از انتخابات ۱۷ اسفندماه، مجمع دیگری برگزار شود.

البته اساسنامه کمیته ملی المپیک در بند دوم از ماده ۷ (جلسات مجمع عمومی) اجازه تشکیل جلسات فوق العاده را داده است. در این بند تاکید شده «این جلسات با تصویب هیأت اجرایی یا بر اساس تقاضای کتبی حداقل دو سوم از اعضای مجمع یا با درخواست رئیس کمیته تشکیل خواهد شد».

بر همین اساس تشکیل مجمع فوق العاده به عنوان راه کاری برای طرح و تصویب آئین نامه انتخاباتی پیشنهاد شده است اما در فاصله یک ماه و نیم باقی مانده تا ۱۷ اسفندماه چه زمانی برای برگزاری این مجمع باید در نظر گرفته شود تا بعد از آن فرصت کافی و قانونی برای دیگر اقدامات انتخاباتی وجود داشته باشد.

به هر حال در تبصره ۲ از ماده ۷ اساسنامه کمیته ملی المپیک به دعوتنامه شرکت در مجمع عمومی اشاره شده و اینکه این دعوتنامه به همراه دستور جلسه حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع با پست سفارشی برای اعضای مجمع ارسال شود.

از طرفی نام نویسی از کاندیداها هم باید حداقل یک ماه قبل از زمان انتخابات انجام شود. با این اوصاف تا نیمه بهمن ماه باید تکلیف آئین نامه مشخص شود تا برای ثبت نام کاندیداها و ارسال به موقع دعوت نامه زمان قانونی از دست نرود اما با توجه به روند کندی که کمیته ملی المپیک در مسیر انتخابات در پیش گرفته، آیا این مهم به سرانجام می‌رسد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار