کد خبر: 1076825
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
این روز‌ها ما دراگان اسکوچیچ دیگری را می‌بینیم؛ مردی که محکم‌تر حرف می‌زند و بی‌پرواتر تصمیم می‌گیرد. نشانه‌ها از افزایش اعتمادبه‌نفس این مربی حکایت دارد.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «یک قاب قدیمی از دراگان اسکوچیچ هست که او را مقابل دیواری زشت و نیمه‌کاره در ورزشگاه شهر قدس تهران نشان می‌دهد. سرمربی تیم ملی در نخستین روز‌های حضورش در این سمت، برای تماشای بازی پیکان و پرسپولیس راهی این استادیوم شده بود. با این حال جایی که برای اسکو در نظر گرفتند، طوری بود که انگار شأن و منزلت او را در نظر نگرفته بودند. بعدتر خود اسکوچیچ توضیح داد که این مسائل برایش مهم نیست و فقط می‌خواسته مسابقه را از جای بهتری ببیند. با این حال تصور این که مثلا به کارلوس کی‌روش چنین جایگاهی می‌دادند، غیر ممکن به نظر می‌رسد. موضوع ساده است. اسکوچیچ روز‌های اول به خاطر رزومه لاغرش اصلا جدی گرفته نمی‌شد و خودش هم از اعتمادبه‌نفس کافی به عنوان سرمربی تیم ملی برخوردار نبود. در آن دوران منتقدان هر چه دوست داشتند علیه اسکو به زبان می‌آوردند و کسی هم به دفاع از مربی کروات برنمی‌خاست. با این حال نتایج کسب‌شده از سوی این مربی، به‌تدریج بازی را عوض کرد. او دقیقا دو سال پیش در بهمن‌ماه هدایت تیم ملی را پذیرفت، اما وضع این مربی امروز قابل مقایسه با زمان انتصابش نیست. او تیمی را که در مرحله پیش‌مقدماتی گرفتار شده بود، عملا با اقتدار تمام به جام جهانی ۲۰۲۲ رسانده است. به همین دلیل هم این روز‌ها ما دراگان اسکوچیچ دیگری را می‌بینیم؛ مردی که محکم‌تر حرف می‌زند و بی‌پرواتر تصمیم می‌گیرد. نشانه‌ها از افزایش اعتمادبه‌نفس این مربی حکایت دارد.

پرونده مهم طارمی

شاید مهم‌ترین نشانه از تغییر شخصیت دراگان اسکوچیچ تصمیمی بود که او در ماجرای عدم دعوت از مهدی طارمی در اردوی قبلی گرفت. داستان جنجالی‌تر از آن است که نیاز به بازگویی داشته باشد. طارمی یک توییت علیه سرمربی تیم ملی منتشر کرد و پس از آن تحلیل‌های بسیار زیادی در مورد رفتار او ارائه شد. در این میان شاید حتی تندروترین منتقدان طارمی هم تصور نمی‌کردند اسکوچیچ جرات خط‌کشیدن روی نام مهاجم پورتو را داشته باشد. در کمال شگفتی، اما این اتفاق رخ داد و مهدی برای بازی با لبنان و سوریه به اردو فرا خوانده نشد. از قضا تیم ملی هر دو مسابقه را برد تا صعودش به مرحله نهایی جام جهانی را تقریبا قطعی کند. به این ترتیب دنیا به کام اسکوچیچ شد. مربی کروات با قربانی‌کردن مهم‌ترین بازیکن تیمش، گوشی را دست همه ستاره‌ها داد و در نهایت از موضع قدرت طارمی را بخشید. طبیعی است که او حالا از روحیه قدرتمندتری برخوردار شده باشد.

فوتبال‌شان را دوست ندارم

روز‌های اولی که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شده بود، سخت‌ترین کار ممکن برای او توضیح‌دادن در مورد انتخاب‌هایش بود. مربی کروات معمولا در مورد این که چرا فلان بازیکن دعوت شده یا چرا خبری از آن یکی بازیکن نیست، جواب‌های کلی و احتیاط‌آمیز می‌داد. کمتر دیده می‌شد او وارد جزئیات شود و ایده‌های فنی‌اش را به طور صریح بشکافد. حالا، اما این اتفاق رخ داده و اسکوچیچ در تازه‌ترین مصاحبه‌اش به‌راحتی گفته سبک فوتبال رامین رضاییان و وریا غفوری را دوست ندارد. این دو نفر، دو بازیکن محبوب فوتبال ایران هستند که سال‌ها پست دفاع راست تیم ملی را در اختیار داشتند، اما در دوران اسکوچیچ دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شوند. وریا همین حالا هم هرازگاهی مصاحبه می‌کند و حرف‌های انتقادی می‌زند، اما این بار اسکوچیچ جواب او را داد. مربی کروات گفت فوتبال غفوری را از خودش بهتر می‌شناسد و جاگیری‌های او در هنگام دفاع را نمی‌پسندد. اسکوچیچ در مورد رضاییان هم حرف‌های مشابهی زد؛ چیز‌هایی که شاید یک سال پیش از زبان او نمی‌شنیدیم.

تغییر برخورد با فدراسیون

این هفته دو خبر هم در حوزه فدراسیون فوتبال داشتیم که روی فرضیه دگردیسی اسکوچیچ صحه می‌گذاشت. خبر اول مربوط به قهر او از مراسم بدرقه تیم ملی بانوان می‌شد. تیم زنان کشورمان برای حضور در جام ملت‌های آسیا راهی هندوستان بود و فدراسیون فوتبال با حضور مقامات مسئول برای بانوان مراسم بدرقه برگزار کرد. بعد هم خبر رسید اسکوچیچ به خاطر رفتار مجری برنامه شاکی شده و قهر کرده؛ هرچند فدراسیون فوتبال به شکل شتاب‌زده سعی کرد موضوع را تکذیب کند. خبر بعدی هم اعتراض مربی کروات به تغییر تاریخ بازی استقلال و هوادار بود. این مسابقه به دلیل شیوع ویروس کرونا در اردوی آبی‌ها به روز چهارشنبه یعنی ۲۴ ساعت پیش از بازی تیم ملی برابر عراق موکول شد. اسکوچیچ، اما به‌تندی نسبت به این موضوع اعتراض کرد. سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات می‌گوید از ادبیات مربی کروات در مکالمه تلفنی شگفت‌زده شده است. دیروز هم مهدی گفت اگر اسکوچیچ بخواهد، دوباره تاریخ این بازی تغییر خواهد کرد!

تغییر دروازه‌بان

از نظر فنی شاید مهم‌ترین علامت افزایش اعتمادبه‌نفس اسکوچیچ، تغییر دروازه‌بان اصلی تیم ملی باشد. در تیم‌های باشگاهی و مخصوصا ملی، تغییر گلر اصلی خیلی سخت و به‌ندرت اتفاق می‌افتد. بر خلاف سایر پست‌ها که شاید جابه‌جایی بازیکن در آن‌ها چندان غیرعادی نباشد، تغییر دروازه‌بان نوعی تصمیم اساسی و پرریسک به شمار می‌آید. حتما یادتان هست که در دوران کارلوس کی‌روش تغییر مهدی رحمتی و استفاده از رحمان احمدی و بعدتر علیرضا حقیقی چه جنجالی به پا کرد. اسکوچیچ در حالی هدایت تیم ملی را پذیرفت که علیرضا بیرانوند به عنوان دروازه‌بان اول جایگاهش را کاملا تثبیت کرده بود. با این حال کیفیت کار او در رده‌های ملی و باشگاهی سیر نزولی طی می‌کرد و به همین دلیل اسکوچیچ در آخرین مسابقه ملی برابر سوریه، امیر عابدزاده را فیکس کرد. این یک تصمیم خیلی مهم بود؛ هرچند به‌زودی معلوم می‌شود فقط همان یک بازی بوده یا از این به بعد قرار است عابدزاده سنگربان اصلی تیم ملی باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار