کد خبر: 1076756
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

خبر‌سازی برای سیاسی جلوه دادن قطع همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران با دکتر محمد فاضلی با اطلاعیه دانشگاه شهید بهشتی به هم خورد. طی دو روز گذشته اخباری درباره اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد او به صورت پیمانی در این دانشگاه حضور داشته و در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیئت اجرایی نشده است.
دانشگاه شهید بهشتی دیروز در واکنش به این خبرسازی‌ها در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: «براساس آیین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم نماید. در صورتی‌که عضو، در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب ننماید، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نخواهد شد. موضوع قرارداد پیمانی دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تأیید هیئت قرار نگرفت.»
برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و نزدیکان دولت گذشته بی توجه به این موضوع کوشیدند با جنجال‌سازی رسانه ای، تصمیم هیئت اجرایی جذب دانشگاه را سیاسی جلوه دهند. حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور سابق، عبدالناصر همتی نامزد اصلاح طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب، امیر ناظمی معاون سابق وزیر ارتباطات از فعالان سیاسی بودند که به این موضوع واکنش نشان داده و تلاش کردند که القا کنند موضوع اخراج فاضلی سیاسی بوده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد بحث اخراج مطرح نبوده و محمد فاضلی در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیئت اجرایی نشده است. دکتر محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم هم به ایسنا گفته: «دانشگاه‌ها در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیئت علمی استقلال دارند، اما تمامی این اقدامات باید مبتنی بر قانون باشد و دانشگاه اگر تشخیص بدهد که شرایط تمدید قرارداد برای هیئت علمی وجود ندارد، می‌تواند آن را تمدید نکند.»
یکی از استادان دانشگاه شهید بهشتی درباره واکنش‌ها به این موضوع گفت: «جریان اصلاح طلب از هر چیزی علیه دولت استفاده می‌کند امروز هم این مسئله را دستاویزی برای زدن وزارت علوم و دولت کرد، این در صورتی است که اصلاً بحث اخراج مطرح نبوده و در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر هم این اتفاق براساس آیین نامه‌های استخدامی رخ می‌دهد که هرساله برخی استاد از پیمانی به رسمی تبدیل وضعیت نشوند.»
انتقاد اصلاح طلبان و حامیان دولت قبل درباره اخراج محمد فاضلی در حالی مطرح می‌شود که همچنان مسئولانی که در دانشگاه شهیدبهشتی حضور دارند از افرادی هستند که در دولت روحانی منصوب شدند و به گفته یکی از استادان دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشگاه مهمی است که تیم مدیریتی آن همچنان نیرو‌های دولت قبل هستند. محمد فاضلی در سال‌های گذشته رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است.
محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با فارس در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اخراج وی و با عناوینی همچون تسویه سیاسی دولت سیزدهم با یکی از استادان دانشگاه شهید بهشتی، و در پاسخ به این سؤال که آیا دولت سیزدهم و وزارت علوم پیگیر اخراج شما بوده، گفت: من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم یا وزیر علوم به دنبال این مسئله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود. من از شهریور ماه تا به حال سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد غائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم و می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده است، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریور ماه درباره وضعیت اداری خودم به آن‌ها هیچ اطلاعی ندادم.
فاضلی در ادامه تأکید کرد: به اشتباه در فضای خبری عنوان شده که سال ۸۸ و به دنبال بروز فتنه در همان سال از دانشگاه گیلان اخراج شده است که این خبر درست نیست، اخراج از دانشگاه در سال ۱۳۹۰ و از دانشگاه مازندران بوده است و در همان دانشگاه نیز گروه‌های ذی نفوذ درباره من ادعا‌هایی مطرح کرده بودند که درست نبود و من بدون هیچ جنجالی از دانشگاه مازندران بیرون آمدم و به صورت یک استاد صفر و بدون سابقه و به صورت قانونی در سامانه جذب استاد وزارت علوم ثبت نام کردم و البته دو بار هم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در دولت قبل، هیئت جذب دانشگاه رأی منفی به درخواست من داده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار