کد خبر: 1076533
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
الاخبار با استناد به سند محرمانه‌ای که به دست آورده افشا کرد، محتوای این سند نشان می‌دهد که خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق واقعی نیست.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از صدور مصوبه پارلمان عراق در ژانویه ۲۰۲۰ مبنی بر اخراج همه نظامیان بیگانه از خاک این کشور، تلاش بی‌وقفه آمریکایی‌ها برای دور زدن این مصوبه و ادامه حضور و اشغالگری خودشان در خاک عراق آغاز شد. در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان در پایان جولای گذشته در جریان سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به واشنگتن دو طرف به توافقی برای روشن شدن سرنوشت نظامیان آمریکایی در خاک عراق و ادامه حضور و یا خروج آن‌ها از این کشور رسیدند که بسیاری از ابعاد آن همچنان مبهم است.

طبق توافقی که حاصل شد چندی قبل منابع رسمی عراق اعلام کردند که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا از خاک عراق خارج می‌شوند و نیرو‌های باقی مانده ماموریت آموزشی و استشاری خواهند داشت. اما همچنان مردم و احزاب مختلف عراقی به ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در هر قالبی معترض هستند و حضور مشاور‌ه‌ای و آموزشی آمریکا در خاک عراق را صرفاً یک فریبکاری برای ادامه اشغالگری در این کشور می‌دانند.

در همین زمینه اخیراً روزنامه لبنانی الاخبار به یک سند محرمانه دست پیدا کرده که نشان می‌دهد خروج ایالات‌متحده از خاک عراق واقعی نیست.

محتوای سند محرمانه‌ای که به الاخبار رسیده قصد واقعی واشنگتن برای ادامه حضور در خاک عراق را نشان می‌دهد. بر اساس این سند «ریچارد بل» معاون فرمانده کل نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در عراق، طی نشستی با حضور سفرا و دیپلمات‌های عربی و خارجی در بغداد در سپتامبر ۲۰۲۱ با اشاره به این که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ از عراق عقب نشینی نخواهند کرد تاکید کرد، بیانیه‌ای که بعد از گفتگوی راهبردی مشترک عراق و آمریکا در خصوص عقب نشینی این نیرو‌ها از خاک عراق صادر گشت با دقت تدوین و ماموریت نیرو‌های ائتلاف آمریکایی در عراق حدود یک سال پیش بازسازی شده بود.

وی افزود، بزرگترین چالش امروز نیرو‌های ائتلاف آمریکایی این است که چگونه حضور خود را از طریق دولت بغداد و موسسات قانون اساسی در خاک عراق مشروعیت ببخشند. ضمن اینکه خروج کامل آمریکا از خاک عراق نتایج فاجعه باری (برای متحدان واشنگتن) رقم می‌زند و موجب افزایش نفوذ نیرو‌های مخالف آمریکا یعنی گروه‌های مقاومت و حشد شعبی در عراق خواهد شد.

سند مذکور، چندین واقعیت را افشا می‌کند که برجسته‌ترین آن‌ها این است که خروج آمریکا از عراق واقعی نیست و همچنین گروه‌هایی در عراق وجود دارند که خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی نیستند و حتی با آمریکایی‌ها در این زمینه تبانی کرده‌اند تا بیانیه‌ای جعلی درباره عقب نشینی نظامیان ایالات متحده از خاک عراق صادر کنند.

الاخبار در ادامه افزود، واقعیت آن است که هنوز موضع روشنی درباره خروج آمریکایی‌ها از عراق وجود ندارد. با وجود اینکه بعد از مشخص شدن تقلب در انتخابات پارلمانی عراق ممکن است دولت جدید این کشور نیز با تکرار سناریو دوره گذشته توسط یک نخست وزیر با گرایش نزدیک به آمریکایی‌ها تشکیل شود، اما هنوز احزاب و گروه‌های مختلفی از جمله گروه‌های مقاومت در خاک عراق حضور دارند که مخالف اشغالگری ایالات متحده هستند و در صورتی که مشخص شود برخی قصد دارند مصوبه پارلمان عراق را در اخراج نظامیان بیگانه از جمله نیرو‌های آمریکایی دور بزنند گروه‌های مقاومت ساکت نخواهند نشست.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار