کد خبر: 1076528
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان از صدور احکام اولیه قضایی علیه مقامات دولتی بازداشت شده در عربستان سعودی خبر داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان از صدور احکام اولیه قضایی علیه مقامات دولتی متهم به فساد پس از ارجاع به دادگاه کیفری در ریاض خبر داد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که احکام قضایی علیه مقامات دولتی، کارمندان ادارات شهرداری، افسران عالی رتبه، تجار و برخی شهروندان به اتهام فساد مالی صادر شده است.

بر اساس گزارش این سازمان، اتهامات مشمولان این احکام دریافت رشوه، جعل، سوء استفاده از نفوذ کارمندی و قدرت است.

سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان تاکید کرد: احکام اولیه بین حبس و جریمه نقدی و در برخی موارد این دو حکم با هم و همچنین حبس همراه با تبعید و ممنوعیت ورود به قلمرو عربستان بوده است.

از سوی دیگر این سازمان فاش کرد که در دوره گذشته چندین پرونده کیفری را تشکیل داده و اقدامات لازم برای تکمیل مراحل قانونی برای آن‌ها در حال انجام است.

در این بیانیه آمده است که سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان به نظارت و کنترل هر کسی که به اموال عمومی تجاوز می‌کند یا از موقعیت برای دستیابی به منافع شخصی خود یا آسیب رساندن به منافع عمومی سوء استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد.

این سازمان دور روز گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ صلاحیت‌ها و وظایف خود را در مبارزه با فساد آغاز کرد و ۳۴۸۲۵ دور نظارت را انجام داد و از ۷۶۴۸ متهم در پرونده‌های اداری، جنایی و مالی تحقیق کرد. طی این تحقیقات ۲۴۶۰ متهم برای تکمیل مراحل عادی در این کشور بازداشت و به قوه قضاییه ارجاع داده شدند.

این سازمان سعودی از شهروندان خواست هر گونه سوء‌ظن و شکّ و شبهه به فساد مالی یا اداری را از طریق وسایل متعدد از جمله ایمیل، تلفن رایگان و فکس اطلاع دهند.

مقامات سعودی طی ماه‌های گذشته کمپین‌های بازرسی و نظارتی خود را تشدید کردند و صد‌ها پرونده را به قوه قضائیه ارائه کردند که در آن‌ها صد‌ها نفر از جمله شاهزاده، افسران و مقامات نهاد‌های دولتی به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

مقام‌های سعودی در سال‌های اخیر طی چندین نوبت، تعدادی از مخالفان در این کشور را به بهانه مقابله با فساد بازداشت کرده‌اند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، سال ۱۳۹۶ دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را صادر کرد و به دنبال آن ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی دستگیر شدند.

دستگیری و بازداشت مقامات سعودی به اتهام فساد مالی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان عربستان جزئیات مربوط به اتهام این افراد را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع شفافیتی که برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی لازم است در روند دستگیری متهمان مربوطه در عربستان وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از افراد بازداشت شده نیست.

محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصادکشورش را اصلاح کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار