کد خبر: 1076426
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
همزمان با تشدید بحران ناشی از رسوایی‌های اخیر دولت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، منابع رسانه‌ای از احتمال شورش‌ هم‌حزبی‌های او و خلع وی از نخست‌وزیری خبر دادند.

 در حالی که فشارها بر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس برای استعفا ادامه دارد، احتمال شورش هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر خبرساز شده است.

فشارها علیه نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم انگلیس طی هفته‌های اخیر به دلیل رسوایی‌ برگزاری مراسم‌ها و «جشن می گساری» در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت» (دفتر کار و اقامت نخست‌وزیری) در دوره قرنطینه کرونا ادامه دارد.

رویترز روز چهارشنبه (امروز) گزارش داد، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در حال مبارزه با شورش قانونگذاران هم حزبی خود برای حفظ مقام نخست‌وزیری است.

جانسون در سال ۲۰۱۹ در انتخابات درون حزبی با رقبای خود در حزب محافظه‌کار انگلیس توانست با شعار «کار برگزیت را انجام دهید» به رهبری این حزب و نخست‌وزیری این کشور برسد.

به نوشته رویترز، بوریس جانسون به دلیل سلسله افشاگری‌ها درباره برگزاری جشن‌ها و گردهمایی‌ها در ساختمان نخست‌وزیری در دوره قرنطینه کرونا و نقض قانون، با درخواست‌ها برای استعفا مواجه است.

این خبرگزاری انگلیسی در گزارش خود نوشت: «جانسون به طور مکرر درباره این مراسم‌ها عذرخواهی کرد و گفت که او فکر می‌کرده که قرار بوده در یک نشست کاری شرکت کند».

رویترز ادامه داد، بوریس جانسون رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر انگلیس هم اکنون با خطر شورش داخلی قانونگذاران محافظه‌کار و رقابت برای رهبری بر این حزب مواجه است.

طبق این گزارش، در صورتی که حداقل ۵۴ نماینده پارلمان انگلیس از حزب محافظه‌کار نامه‌ «رای عدم اعتماد» به بوریس جانسون را به رئیس «کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار» بدهند، رقابت بر سر نخست‌وزیری در این حزب آغاز می‌شود.

حزب محافظه‌کار که حزب حاکم انگلیس است، دارای ۳۶۰ نماینده در پارلمان انگلیس است. پارلمان این کشور دارای ۶۵۰ کرسی نمایندگی است.

روزنامه «تلگراف» انگلیس پیشتر گزارش داده بود که تا 20 نماینده هم حزبی نخست‌وزیر این کشور که در انتخابات سال ۲۰۱۹ وارد پارلمان شدند، قصد ارسال نامه عدم صلاحیت بوریس جانسون هستند.

«لورا کوئنسبرگ» دبیر سیاسی تحریریه شبکه «بی‌بی‌سی» خبر داد: «گروه نمایندگان ۲۰۱۹ نامه (عدم اعتماد به بوریس جانسون) ارسال می‌کنند تا به ۵۴ نامه مورد نیاز برای آغاز رقابت (بر سر نخست‌وزیری و خلع بوریس جانسون) برسد».

روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارش خود درباره تنش درون حزبی بوریس جانسون با نمایندگان حزب محافظه‌کار خبر داد، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ۵۸ قانونگذار حزب محافظه‌کار از نخست‌وزیر انتقاد کره‌اند.

خبرگزایر رویترز نوشت: «ارسال نامه عدم اعتماد، یک موضوع محرمانه است در نتیجه رئیس (کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار) تنها کسی است که می‌داند چه تعداد قانونگذار نامه عدم اعتماد ارسال و نوشته‌اند».

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس قرار است روز چهارشنبه (امروز) در پارلمان این کشور حاضر شود و سخنرانی کند.

به دنبال افشاگری‌ها درباره نقض قانون قرنطینه کرونا توسط دفتر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و عذرخواهی او، سران احزاب اپوزیسیون خواستار استعفای او از نخست‌وزیری شده‌اند.

«کر استارمر» رهبر حزب کارگر، بزرگ‌ترین و جدی‌ترین رقیب حزب محافظه‌کار طی روزهای اخیر بارها بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس را به دروغگویی متهم کرده و خواستار استعفای او از نخست‌وزیری شده است.

به گفته کر استارمر رهبر حزب کارگر، عذرخواهی بوریس جانسون بابت رسوایی‌های اخیر نه تنها کافی نیست بلکه اظهارات او در پارلمان انگلیس برای عذرخواهی، «اهانت» به مردم انگلیس بوده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار