کد خبر: 1076355
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
۲۸ استان کشورمان زیر بارش دانه‌های برف سفیدپوش شد. در برخی مناطق همچون اردبیل، بارش برف طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.
زهرا چیذری

۲۸ استان کشورمان زیر بارش دانه‌های برف سفیدپوش شد. در برخی مناطق همچون اردبیل، بارش برف طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. بارش‌های برف و باران در کشور هر چند خسارت‌هایی بر جا گذاشته و موجب بسته‌شدن برخی راه‌های مواصلاتی شده‌است، اما با سیراب کردن سد‌ها و تأمین ذخیره سرچشمه‌هایی همچون کوهرنگ، بذر امیدی سپید را در دل مردم نشانده‌است. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور بارش‌ها تداوم خواهد داشت و سامانه بارشی جدیدی طی روز پنج‌شنبه به کشور وارد خواهد شد که بارش برف و باران را برای پایتخت هم به ارمغان خواهد آورد.

خشکی زمین و خست آسمان به دغدغه این روز‌های عموم مردم تبدیل شده‌بود. نه فقط کشاورزان که همه، چشم به آسمان داشتند تا ببینند رحمت الهی بر سرشان خواهد بارید یا خیر. حالا با ورود سامانه‌های بارشی به کشور اغلب استان‌های کشورمان بارش برف و باران را تجربه می‌کنند و بسیاری از استان‌ها سفیدپوش شده‌است. بارش سنگین برف در استان‌های غربی و شمالی همچون گیلان، اردبیل و کردستان البته با خسارت‌هایی هم همراه بوده‌است. با وجود تمام این‌ها بارش باران و برف موجب شادمانی مردم در نقاط مختلف کشور شده و سد‌های خالی از آب را پر و حتی سرریز کرده‌است.

پیش‌بینی تداوم بارش‌ها
به گفته صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از اواخر امروز و فردا با نفوذ سامانه بارشی به کشور دوباره در شمال غرب و غرب کشور، استان‌های ساحلی خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش خواهیم داشت. روز جمعه (اول بهمن) نیز در شرق دریای خزر و شمال شرق کشور بارش رخ خواهد داد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: تا فردا در شمال غرب، غرب، سواحل خزر و در دامنه‌های جنوبی البرز و روز‌های جمعه و شنبه (۱ و ۲ بهمن) به جز جنوب شرق در سایر مناطق کشور افت محسوس دما خواهیم داشت. آن‌طور که «کبری رفیعی» کارشناس سازمان هواشناسی خبر داده هوای سرد در اغلب نقاط کشور ماندگار است و با ادامه فعالیت سامانه بارشی برای امروز نیز به غیر از پنج استان، سیلاب، آبگرفتگی معابر و بارش برف و باران برای سایر استان‌های کشور پیش‌بینی می‌شود.

بارش بی‌سابقه در برخی شهر‌ها
در برخی مناطق کشور شدت بارش‌ها بی‌سابقه بوده‌است. شدت بارش رخ داده در روز‌های اخیر در سطح استان اردبیل در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده به طوری که ارتفاع برف در برخی از مناطق به ۴۵ سانتی‌متر رسیده‌است. بر اساس اعلام اداره کل راهداری استان، راهداران به صورت مستمر با برف‌روبی و نمک‌پاشی سعی دارند مسیر‌های مختلف به ویژه گردنه‌های صعب‌العبور را باز نگه دارند و در این مدت نیرو‌های راهداری در ۲۴ نقطه استان مستقر شده و با ۲۲۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۴۳۰ نفر نیرو خدمات ارائه می‌کنند.
به غیر از راه ۱۵۰ روستای اردبیل که همچنان مسدود است و به دلیل کولاک شدید امکان بازگشایی آن‌ها وجود ندارد، تمامی راه‌های مواصلاتی استان باز است و هموطنان از طریق سامانه راهداری می‌توانند در جریان وضعیت راه‌های استان قرار گیرند. در آذربایجان غربی نیز بارش برف ادامه دارد. به گفته اردلان محمدپور، مسئول اداره هواشناسی مهاباد، ارتفاع برف در این شهرستان طی ۲۴ ساعت یک‌شنبه تا دوشنبه به ۴۲سانتی‌متر رسیده‌بود که طی ۱۰سال اخیر بی‌سابقه بوده‌است.

ارتفاع برف در پاوه کرمانشاه به ۲ متر می‌رسد
ارتفاع برف در گردنه شمشیر و سریاس به بیش از یک متر و در سه راهی شهدا (ملندو) این شهرستان به ۲ متر رسیده و باعث قطعی برق بخش‌هایی از این شهرستان از جمله تعدادی از روستا‌های زرده، محلات زرده و شوا در شهر کرند و تعدادی از روستا‌های گهواره شد. بارش برف و کولاک در کردستان نیز راه ارتباطی ۵۵۰ روستای استان را بسته‌بود. بارش‌ها در استان گیلان در حدی بوده که در برخی مناطق کوهستانی ارتفاع برف به بیش از یک متر و ۳۰سانتیمتر رسیده‌است. راه بیش از ۲۰۰روستا در شهرستان‌های سیاهکل، رودبار، تالش، رضوانشهر، رودسر و املش مسدود و برق بیش از ۳۰ روستای رودبار نیز قطع شده و در این بین شش مادر باردار نیز به شهر رودبار منتقل شدند.

این بارش‌ها نشانه تغییرات اقلیمی نیست
این بارش‌ها آیا می‌تواند نشانه‌ای از تغییر در اقلیم باشد؟ زهرا عزیزی، کارشناس تغییرات اقلیمی سازمان محیط‌زیست در گفتگو با «جوان» با رد این موضوع که با توجه به بارش‌های اخیر اصلاً نمی‌توان ظهور تغییرات اقلیمی جدیدی را برای کشور در نظر گرفت، می‌گوید: «ما به خاطر بارش‌های اخیر نمی‌توانیم درباره تغییرات اقلیمی قضاوت کنیم. تمامی بارش‌های قابل‌ملاحظه امسال در فصل خودش بوده و هیچ بارش مهمی در خارج از فصل نداشتیم که آن را به تغییرات آب و هوایی نسبت دهیم.»
عزیزی می‌افزاید: «میزان سرما و بارش‌هایی که ما در حال حاضر داریم، کاملاً طبیعی است. تغییرات آب و هوایی زمانی است که مثلاً در زمستان هیچ بارشی نداشته باشیم یا خارج از زمستان بارش‌های قابل‌توجه داشته باشیم. از نظر سامانه‌های بارشی ما سال‌های پر بارش و سال‌های کم بارش داریم. امسال طبق تمام الگو‌های هواشناسی ما پیش‌بینی ترسالی داشتیم. بارش‌ها تا کنون مطابق با همین پیش‌بینی‌ها پیش رفته است. در برخی موارد بالاتر از نرمال بارش داشته‌ایم، ولی همه این موارد پیش‌بینی شده‌بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار