کد خبر: 1075836
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
وزیر امور خارجه پس از دیدار با همتای چینی خود در پکن اعلام کرد

وزیر امور خارجه ایران که به پکن سفر کرده است، پس از دیدار با همتای چینی خود با بیان اینکه از روز جمعه برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ساله) وارد مرحله اجرا شد، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و چین با جهش وارد ۵۰ سال دوم خود شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی گفت: در این سفر توافق کردیم دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ساله را اعلام کنند: «ما همزمان با گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌‌ها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم. از جمله موضوعات دیگری که در دستورکار بود ما برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، حامل پیام کتبی آقای رئیسی رئیس‌جمهور به آقای شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین بودیم. در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم، نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت از لغو تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دنبال می‌کنند. امروز توافقات قوی‌تری را با هم داشتیم.»
امیرعبداللهیان همچنین بر سیاست چین واحد و آمادگی کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط تأکید کرد. وزیر خارجه ایران با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، از همکاری‌های سازنده چین در تأمین بیش از ۱۱۰ میلیون دز واکسن کرونا قدردانی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به موافقت هیئت دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد این امر موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور شود‌. وزیر خارجه کشورمان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت ایران برای اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با چین تأکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین دیروز در توئیتی با اشاره به دیدارش با همتای چینی و با بیان اینکه درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه همکاری‌های جامع و مشورت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتند، نوشت:‌« امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد ۵۰ سال دوم خود شود.»
وزیر خارجه چین هم در این دیدار بر آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه تأمین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی به رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تأکید کرد. وزیر خارجه چین، ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمآبانه امریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین خواند و گفت که امریکا باید اشتباه خود را در خروج از برجام جبران کند.
طرف چینی با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه‌ساز تحول اساسی در روابط خواند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار