کد خبر: 1075667
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

با گذشت سه ماه از انتخابات پارلمانی عراق، شکاف بین گروه‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت گسترده‌تر شده است. رهبر جریان صدر عراق با انتشار توئیت جدیدی بار دیگر بر موضع خود در آنچه تشکیل دولت اکثریت ملی خوانده است، پافشاری کرد، چارچوب هماهنگی شیعیان هم به صف مخالفان پیوسته و گزینه تحریم روند سیاسی را روی میز گذاشته است.
به‌رغم مخالفت عراقی‌ها با رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان این کشور، برخی جریان‌های سیاسی حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر شامگاه سه شنبه با انتشار توئیت جدیدی نشان داد که هنوز با کمیته هماهنگی دیگر گروه‌های شیعی در خصوص تشکیل کابینه به توافقی دست نیافته است. به گزارش شفق‌نیوز، مقتدی صدر در توئیتی نوشت: «ما در حال تشکیل یک دولت اکثریت ملی هستیم و در‌های ما به روی برخی از آن‌ها که هنوز درباره آنان، گمان نیک داریم باز است.» وی افزود: «از سوی دیگر، ما به هیچ‌کس، هر که می‌خواهد باشد، اجازه نخواهیم داد شرکای ما یا صلح داخلی را تهدید کند.» صدر گفت: «دولت بعدی دولت قانون است که در آن جایی برای تخلف، هیچ تخلفی و از جانب هیچ کس، وجود ندارد.» صدر در پایان توئیت خود آورد: «به جنگ فرقه‌ای یا خشونت، بازگشتی وجود ندارد، قانون حاکم خواهد بود.» در شرایطی که فراکسیون السائرون عراق وابسته به مقتدی صدر، بر خواسته‌های خود برای تشکیل دولت اکثریت ملی پافشاری می‌کند، دیگر جریان‌های سیاسی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. شبکه المیادین روز چهار شنبه گزارش داد که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در دفتر شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، تشکیل جلسه داده و گزینه تحریم روند سیاسی یا پیوستن به مخالفان را مورد بررسی قرار داد. همچنین، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق پس از برگزاری این نشست رسماً در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه تخلفات صورت گرفته در جریان برگزاری جلسه نخست پارلمان به دادگاه عالی فدرال عراق اعتراض می‌کند.
چارچوب هماهنگی شیعیان عراق روز یک شنبه جلسه انتخاب رئیس پارلمان جدید و دو معاون وی را به این دلیل که این عملیات «بدون هیچ مبنای قانونی» و در غیاب محمود المشهدانی، رئیس سنی پارلمان صورت می‌گیرد، ترک کرد. چارچوب هماهنگی شیعیان بر تشکیل دولت توافقی تأکید دارد، اما صدر و دیگر متحدانش بر تشکیل دولت اکثریت ملی اصرار دارند. باتوجه به اینکه گروه‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت به توافق نرسیده‌اند به نظر می‌رسد همچنان بن‌بست سیاسی در عراق ادامه داشته باشد. با بالا گرفتن اختلاف بین جریان‌های سیاسی، تلاش‌ها برای حل بحران سیاسی افزایش یافته است. جاسم البیاتی از رهبران ائتلاف «دوله‌القانون» عراق، سه شنبه شب، از تحرکات برخی شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی خارج از فراکسیون‌های سیاسی برای پر کردن شکاف موجود میان کمیته هماهنگی و جریان صدر، پیش از تشکیل دولت و احیای وحدت در بیت شیعی خبر داد. وی در گفتگو با وبگاه «المعلومه» با تأکید بر اینکه، حضور در دولت بعدی باید از طیف شیعه باشد، هشدار داد: «در صورت محروم کردن نیمی از شیعیان از حضور در دولت بعدی، این دولت دوام چندانی نخواهد داشت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار