کد خبر: 1075421
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی با طالبان با اشاره به تاکید ایران بر مشارکت گروه‌های مختلف افغانستانی در قدرت گفت که سفر وزیر خارجه طالبان به تهران مشروط به مذاکره با سایر نیرو‌های سیاسی بوده است.
بعد از چند مرتبه تایید و تکذیب، روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ مشخص شد که امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان، در سفر به تهران با احمد مسعود و محمد اسماعیل خان از رهبران جهادی ملاقات کرده است، ملاقاتی که حالا یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده با طالبان آن را مثبت و دوستانه ارزیابی می‌کند. به گفته این منبع، ایران قبل از سفر امیرخان متقی به تهران، با طالبان شرط کرده بود با نیرو‌های سیاسی معروف به جبهه مقاومت افغانستان ملاقات و مذاکره کند. به گفته این منبع، طالبان به رغم اکراه این را پذیرفت و به عنوان بخشی از دستور کار این سفر با و اسماعیل خان وابسته به حزب جمعیت اسلامی و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت پنجشیر ملاقات کرد. این منبع، این ملاقات را مثبت و دوستانه ارزیابی کرد و گفت که امیر خانه متقی پذیرفته نحوه مشارکت گروه‌های سیاسی از جمله جریان مقاومت را با مقام‌های بلندپایه در دولت طالبان در میان بگذارد.
همچنین هادی محمدی عضو تیم مذاکره کننده ایرانی در گفت و گو با جوان که روز سه شنبه ۲۱ دی ماه منتشر شده، با اشاره به گفت و گوی احمدمسعود و اسماعیل خان با تیم طالبان، گفت که این دو رهبر افغانستانی دیدگاه‌های خود را در این مذاکرات مطرح کردند و خواستار گفتگوی ملی شدند. به گفته او احمد مسعود در این گفتگو ها، مطالبه تسهیم قدرت از طالبان نکرده، بلکه گفته که نوع حکمرانی اولویت این گفتگو‌ها بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار