کد خبر: 1075289
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و استاندار اسبق کرمان، به واسطه هم استانی بودن با سردار قاسم سلیمانی، از قدیم با او در ارتباط بود. او حالا در مصاحبه‌ای درباره شهید سلیمانی ادعا‌ها و نکاتی را مطرح کرده است.
او حاج قاسم را اهل تعامل می‌داند و در خصوص ارتباط سردار با مسئولان کرمانی پس از بر عهده گرفتن مسئولیت فرماندهی نیروی قدس می‌گوید: «آقای سلیمانی در هیچ مقطعی ارتباطات خود را با مرحوم آقای هاشمی، من و آقای جهانگیری و رفقای قدیمی‌اش قطع نکرد. ما هیچ وقت درباره مسائل سیاسی داخلی با ایشان وارد بحث نمی‌شدیم و دنبال همکاری‌های مشترک هم نبودیم و موقعیت او را به عنوان یک سردار موفق سپاه درک می‌کردیم. او نیز روابط قدیمی خود را با دوستانش حفظ کرده بود و احترام می‌گذاشت.»
مرعشی گرچه بر «ارتباط خوب» سردار با هاشمی رفسنجانی «تا آخر عمر آقای هاشمی» تأکید می‌کند، اما از اختلاف نظرات قاسم سلیمانی با هاشمی رفسنجانی در سال‌های اخیر می‌گوید: «سردار سلیمانی برای آقای هاشمی به عنوان یکی از بزرگان کشور احترام خاصی قائل بود و روابط خود را نیز با ایشان به طور کامل حفظ کرده بود. ولی به نظر من نه سردار سلیمانی در ماه‌ها و سال‌های آخر خیلی تحلیل‌ها و مواضع آقای هاشمی را قبول داشت و نه آقای هاشمی همه آنچه را که توسط سردار سلیمانی انجام می‌شد، قبول داشت.»
مرعشی که گفته آخرین بار سردار سلیمانی را سه ماه قبل از شهادتش دیده، می‌گوید: «سردار سلیمانی در آخرین حرفی که از ایشان شنیدم گفت که آقای هاشمی، چون مدتی است که سیستم اطلاعاتی کشور، اطلاعات دقیق را به ایشان نمی‌دهد و دسترسی به اطلاعاتش ضعیف شده، تحلیل‌هایش از واقعیت فاصله گرفته است. این برداشت سردار سلیمانی نسبت به آقای هاشمی در سال‌های آخر بود. یعنی به آنچه آقای هاشمی تحلیل می‌کرد، خوش‌بین نبود.»
مرعشی از اختلاف نظر هاشمی با سردار در جنگ سوریه، اینگونه روایت می‌کند: «با اینکه آقای هاشمی نیز معتقد بودند که ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات سوریه بی تفاوت باشیم، ولی درخصوص راهکارها، آقای هاشمی معتقد بودند که ایران می‌توانست در ابتدای کار میان معارضان اسد و حکومت که در دو سه سال اول، مسلح نبودند، مصالحه‌ای برقرار کند.» در روز‌های اخیر، شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در پاسخ به چنین شبهاتی از سوی صادق زیباکلام گفته بود که «برای امانتداری در تاریخ باید این را بگوییم که در مرحله نخست تحولات سوریه، هیچ خبری از حضور آقای سلیمانی در این کشور نبود و تحت هیچ شرایطی چنین گزاره‌ای وجود ندارد.»
جالب آنکه خود مرعشی پاسخ خودش را می‌دهد: «من در هواپیمای تهران کرمان به سردار سلیمانی گفتم که «این نقد به ما وارد است که چرا ایران به دنبال مصالحه میان اسد با مخالفانش نرفت؟!» سردار در پاسخ گفت، «ما نیز مصالحه را قبول داشتیم و پیشنهادش را هم دادیم، ولی اردوغان مخالف بود. به دلیل اینکه می‌خواست کرد‌ها را سرکوب کند و بهترین شرایط را جنگ داخلی در سوریه برایش رقم می‌زد.»
مرعشی سپس در پاسخ به این سؤال که «نقل قول‌هایی وجود دارد که ایشان از اسد خواسته‌اند که برخورد‌های خشونت آمیز با مخالفان را کنار بگذارد»، اظهار بی اطلاعی می‌کند. به نظر می‌رسد همین بی اطلاعی را هاشمی هم داشته و به جای هر تحلیلی می‌توان به حرف خود قاسم سلیمانی که مرعشی بیان کرده، رسید: «آقای هاشمی، چون مدتی است که سیستم اطلاعاتی کشور، اطلاعات دقیق را به ایشان نمی‌دهد و دسترسی به اطلاعاتش ضعیف شده، تحلیل هایش از واقعیت فاصله گرفته است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار