کد خبر: 1069782
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی :
مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی گفت: وزارت راه و شهرسازی سیاست گذار اصلی اجرای ابرازاد راه مشهد-نجف –مکه در ایران است و تاکنون مکاتبه ای با این موضوع با خراسان رضوی برای براورد هزینه ساخت و تحصیل حریم نداشته است.

مهدی سالیانی اظهار کرد: توسعه آزاد راه ها یکی از اهداف کلی و اصلی دولت ها می باشد. 

وی با بیان اینکه  در حال حاضر دو ازاد راه حرم تا حرم و مشهد –چناران در استان خراسان رضوی در حال احداث می باشد، در مورد پیشنهاد نخست وزیر عراق درباره ازاد راه مشهد-نجف –مکه برای تسهیل در امر زیارت نیز تصریح کرد: اجرای این  ابر آزاد نیاز به هماهنگی های بیشتری دارد و کارفرما و سیاست گذار اصلی این موضوع  در ایران وزارت راه و شهرسازی است که باید مقدمات اولیه ان را پیگیری کند.

 مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی افزود: ابتدا وزارت راه و شهرسازی  باید بخشی از مسیر  این ازاد راه که در حوزه خراسان رضوی وجود دارد را به استان اعلام نماید تا هماهنگی ها و فعالیت های لازم برای اجرای ان صورت بگیرد اگرچه تاکنون این وزراتخانه مکاتبه ای با این عنوان با استان نداشته است.

سالیانی ادامه داد: برای اجرای این پروژه دو مساله مطرح است یکی هزینه ساخت این ازاد راه است که بر اساس مشخصات فنی  طرح محاسبه خواهد شد و مساله بعدی تحصیل حریم است که مقدمات اولیه ان یعنی  تعیین مسیر پروژه  ، کارشناسی و ارزیابی های اولیه صورت بگیرد  زیرا  زمین لازم برای این پروژه که احتمالا از زمین هایی با کاربری های مختلف از جمله کشاورزی   عبور خواهد کرد نیاز به کارشناسی و ارزیابی های مختلف دارد .

سالیانی در مورد پروژه حرم تا حرم نیز گفت: این پروژه فعال است و اخیرا مدیران ملی مربوط به آن نیز با حضور در استان بازدید میدانی از پروژه  داشتند و امید می رود که اجرای آن سرعت پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به تاخیراتی که این پروژه داشته است باید برنامه زمان بندی جدیدی برای اجرای این پروژه توسط پیمانکار یعنی قرارگاه خاتم  تعریف شود .

گفتنی است پروژه آزاد راه حرم تا حرم سال ۹۱ آغاز شد و طبق برنامه زمان بندی باید تا سال ۱۴۰۱نیز به پایان برسد.

طول کل پروژه ۴۹۳کیلومتر است که در سه محور قم –گرمسار ۱۵۰کیلومتر، گرمسار –سمنان ۱۲۳کیلومتر و مشهد –سبزوار نیز ۲۲۰کیلومتر باید اجرا و عملیاتی شود.

این پروژه در استان های قم و سمنان وضعیت خوبی داشته و حتی بخش هایی از آن نیز به بهره برداری رسیده است، قرار گاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار ، اجرای این پروژه  در خراسان رضوی  را  از سمت مشهد به ملک آباد  در سال ۹۷ پس از  رفع مشکلاتی که با سازمان منابع طبیعی و منابع تامین سوخت به دلیل تملک و تحصیل حریم داشت آغاز کرد که  پیشرفت آن تاکنون ۵درصد بوده است.

کل اعتبارهزینه شده در این طرح تاکنون  ۵۲۳میلیارد تومان می باشد و  مساله اصلی کند بودن اجرای این پروژه در خراسان رضوی نیز کمبود اعتبارات است، زیرا طبق برنامه اولیه  اعتبار لازم برای تکمیل طرح به طور کامل حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان است که سال ۹۸ با تخصیص ۱۰۰ درصدی، مبلغ ۷۰۰ میلیارد  تومان برای این پروژه پرداخت شد و برای سال ۹۹ نیز کل اعتبار این طرح در سه استان ۷۰ میلیارد تومان به تصویب رسید  که در صورت پرداخت کامل آن ، اتفاق شاخصی در اجرای پروژه  نمی توان داشت.

این پروژه مشارکتی است به طوری که باید ۳۰ درصد اعتبار آن از سوی وزارت راه  و ۷۰ درصد از سوی مشارکت کننده که قرار گاه خاتم  الانبیاء است تامین شود.

در حال حاضر پروژه حرم تا حرم عملا نیمه تعطیل است در حالی که انتظار از آن به عنوان یک  پروژه ملی و با پیمانکار شاخصی که دارد بسیار بیشتر از این است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار