کد خبر: 1068934
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

نوحه‌های گلچین‌شده برای مناسبت‌های مختلف سال

رپورتاژ آگهی/ فرهنگ ما ایرانیان بیش از ۱۴۰۰ سال است که با اسلام رابطه‌ی تنگاتنگی پیدا کرده است. در طول سال بارها و بارها در روزهای مختلف همچون ماه محرم یا روز شهادت امام علی (ع) اندوهگین و غمگینیم، رخت عزا به تن می‌کنیم و اشک می‌ریزیم حال آنکه در روزهای همچون ولادت امام رضا (ع) یا نیمه‌ی شعبان به جشن و مولودی‌خوانی می‌پردازیم. این یعنی در تک‌تک لحظات و روزهای ما اسلام رخنه کرده است. از سالیان دور تاکنون بخش بسیار ویژه‌ای به هنر ایرانیان اضافه شده است که به شکل تخصصی به این رابطه‌ی بین هر ایرانی و دینش می‌پردازد و آن چیزی نیست جز نوحه‌خوانی و مداحی. در ادامه به بررسی و معرفی چند نوحه برای محافل مختلف خواهیم پرداخت.

نوحه‌های معروف برای روزهای خاص

برای دریافتن مهم‌ترین روزهای سال اسلامی کافیست به سخنان امام خمینی (ره) رجوع کنیم که می‌فرمایند:

این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته‌اند.

همین جمله به وضوح هر چه بیشتر به ما از اهمیت و خاص بود این ۲ ماه عزیز خبر می‌دهد. حال مگر می‌شود برای چنین روزهایی نوحه‌ای موجود نباشد؟ از پرشورترین روزهای هر سال بدون شک می‌توان از دهه اول محرم نام برد. دهه‌ای که صدها مداح اهل بیت شروع به خواندن نوحه‌های جدید می‌کنند و هر شب را به زبان خود برای عزاداران حسینی روایت می‌نمایند. از دیگر روزهای مهم هر سال می‌توان به ایام فاطمیه اشاره کرد. روزها و شب‌هایی که از معصومیت حضرت زهرا گفته می‌شود و دل هر انسانی را می‌سوزاند. روزهایی که از اهمیت مقام مادری گفته می‌شود و از دل بزرگ حضرت فاطمه‌ی زهرا نوحه‌هاست که خوانده می‌شود. همان‌طور که قطعا تا الان به ذهنتان خطور کرده است، از روزهای دیگر بسیار با اهمیت می‌توان به ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) اشاره کرد. شب‌هایی که رابطه‌ی هر انسانی با خالق خود در کمترین فاصله‌ی ممکن قرار دارد. شب‌هایی که هر یک از ما قرآن بر سر می‌گیریم و بلند بلند می‌خوانیم:

«سُبْحانَكَ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ»

و از پروردگارمان طلب آمرزش می‌نماییم. این ۳ دوره از هر سال را می‌توان در زمره‌ی مهم‌ترین روزهای هر سال قرار داد که هر یک نیاز به داشتن نوحه‌های مخصوص به خود هستند. در ادامه برای دانلود نوحه و مداحی جدید مخصوص هر یک از این مناسبت‌ها با ما همراه باشید.

نوحه‌های مخصوص ماه محرم و اربعین حسینی

هر ساله مداحان مختلف کشور ما تمام هنر و سعی خود را برای شب‌های دهه اول محرم می‌گذارند. به شکلی که هر یک، به روش خود و به شکلی ویژه داستان ده شب ابتدایی ماه محرم را روایت می‌کنند.

نوحه‌های گلچین‌شده برای مناسبت‌های مختلف سال

به دلیل توجه و عشق بسیار زیاد ما ایرانیان به امام حسین و ۷۲ تن یار مظلومشان، همواره در زمینه‌ی دانش عاشورایی در حال پیشرفت بوده‌ایم و هر ساله به تعداد مداحان اهل بیت که تخصصی درباره‌ی تاسوعا و عاشورای حسینی نوحه‌سرایی می‌نمایند افزوده می‌شود. با هم برخی از نوحه‌ها و مداحی‌های محبوب را نام می‌بریم:

مداحی من ایرانم و تو عراقی چه فراقی با صدای محمدحسین پویان‌فر

مداحی به تو از دور سلام با صدای محمدحسین پویان‌فر

مداحی من دلتنگم بر نیمه شبای حرم دم ایوون با صدای حسین طاهری

نوحه قافله سالار من با صدای حسین شریفی

نوحه من یه نوکر در به درم با صدای مجتبی رمضانی

نوحه مظلوم حسین جانم با صدای نزار القطری

این‌ها ۶ تا از نوحه‌های محبوب مخصوص ماه محرم بودند که با نوای سوزناک مداحان اهل بیت اشک را بر چشمان هر عاشق انسانیتی می‌آورد. در ادامه مرجعی برای دانلود نوحه محرم جدید معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نوحه‌های مخصوص شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع)

ماه رمضان که ماه برکت نیز نام دارد، نزدیک‌ترین روزهای عبادت هر مسلمان با پروردگارش را فراهم می‌آورد. از شروع این ماه عزیز دل‌های هر مسلمانی برای راز و نیاز با خداوند حاضر و آماده می‌شود تا وقتی که به شب‌های قدر می‌رسیم و هر کس برای دل خودش، قرآن بر سر می‌گیرد و بلند بلند می‌گوید: الغوث الغوث...

از طرفی هم‌زمانی این شب‌های عزیز با شب‌های ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز باعث شده است تا اهمیت شب‌های نوزده، بیست و یک و بیست و سوم ماه رمضان هر سال بسیار ویژه‌تر از روزهای دیگرش باشد. روزهایی که غم بزرگی را بر دل هر مسلمانی می‌افکند. بعضی از نوحه‌های مناسب شب‌های قدر و شب شهادت حضرت علی (ع) را با هم می‌بینیم:

دعای جوشن کبیر با صدای مهدی میرداماد

اللهم رب شهر رمضان با صدای مجید بنی‌فاطمه

دعای کمیل با صدای مجید بنی‌فاطمه

نوحه قرآن به سر با صدای مهدی رسولی

مداحی امشب شب قدر تا خدا رفتن با صدای محمود کریمی

با هم ۵ تا از دعاها و نوحه‌های محبوب با صدای مداحان اهل بیت را مرور کردیم. امیدواریم از شنیدن آن‌ها لذت ببرید و دلتان هر چه بیشتر به سوی خدا پر بکشد. در این شب‌ها ما را هم از دعای خود بهره‌مند بفرمایید.

مداحی‌های مخصوص ایام فاطمیه

ایام فاطمیه از روزهایی است که تاکید اسلام و قرآن را بر مقام زن و مادری بیان می‌دارد. روزهایی مخصوص حضرت زهرا و معصومیت والای آن حضرت.

نوحه‌های گلچین‌شده برای مناسبت‌های مختلف سال

مداحان خوب اهل بیت، همواره نگاه ویژه‌ای به این روزها داشته‌اند و تمام سعی خود را در برگزاری هر چه بهتر مراسم مربوط به این روز خاص انجام می‌دهند. برخی از محبوب‌ترین مداحی‌های مربوط به ایام فاطمیه را با هم ببینیم:

مداحی الله اکبر که مادرمی با صدای مهدی رسولی

نوحه دل می‌تپد این شب‌ها با یاد تو یا زهرا با صدای حاج میثم مطیعی

مداحی چادرت را بتکان روزی ما را بفرست با صدای محمدحسین پویان‌فر

نوحه تو می‌ری من می‌مونم با صدای محمود کریمی

پرم شکسته مثل کبوتر با صدای محمود کریمی

مداحی‌های محبوب، به‌روز و جدید را از کجا پیدا کنیم؟

بعد از معرفی ۱۶ تا از نوحه‌های محبوب از مداحان خوب اهل بیت، حال می‌رسیم به این سوال که این نوحه‌ها را از کجا پیدا کنیم. ما بعد از بررسی منابع مختلف برای دانلود نوحه و مداحی جدید به یکی از لیست‌های خوب رسیدیم. نکته‌ی مهم و مثبت این لیست آن است که در شب‌های محرم، هر شب به‌روز می‌شود و جدیدترین نوحه‌های محرم را بارگزاری می‌کند. از طرفی مداحی‌های مخصوص شب‌های قدر و ایام فاطمیه را به صورت کاملا دست‌چین‌شده در خود جای می‌دهد. برای دانلود جدیدترین مداحی ها و نوحه ها کلیک کنید.

امیدواریم از لیست‌های معرفی‌شده لذت برده باشید. چنانچه مداحی خاصی مدنظر دارید با ما در بخش نظرات مطرح نمایید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار