کد خبر: 1068711
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

دو چهره سیاسی عراق نسبت به دخالت‌های خارجی در روند انتخابات این کشور به شدت انتقاد کردند. هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح گفته که دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب انتخاباتی را بعید نمی‌دانیم و همزمان «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق»، حوادث کنونی را پروژه‌ای خارجی عنوان کرد. این اظهارات همزمان با ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات صورت گرفته و به نظر می‌رسد که دولت الکاظمی هنوز نتوانسته معترضان را قانع کند.
به گزارش «جوان»، چهار هفته پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق، اعتراضات علیه این نتایج ادامه دارد. حدود ۲ هزار نفر از حامیان حشدالشعبی روز جمعه ۲۱ آبان ماه مقابل یکی از ورودی‌های منطقه سبز خیمه‌های خود را برای آغاز دور جدیدی از تحصن‌ها برپا کردند. این خیمه‌ها دو هفته پیش نیز در همین مکان برپا شده بود که به درگیری‌های خشونت آمیز نیرو‌های امنیتی با معترضان و کشته شدن دست کم سه معترض منجر شد، اما معترضان تأکید دارند که بار دیگر تحصن را از سر خواهند گرفت. در میان استقرار شدید نیرو‌های امنیتی، تظاهرکنندگان بنر‌هایی را با شعار حشدالشعبی و تصاویر قربانیان درگیری‌های تظاهرات اخیر در همین منطقه برافراشتند. معترضان عراقی خواستار محاکمه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و کمیساریای عالی انتخابات این کشور شدند. شهروندان معترض عراقی همچنین خواستار لغو نتایج انتخابات اخیر کشورشان هستند. همزمان نیرو‌های ضد شورش، از ورود معترضان به دروازه‌های داخلی منطقه «الخضراء» جلوگیری کردند.
از شمارش دستی آرا کوتاه نمی‌آییم!
روز شنبه، ۲۲ آبان‌ماه نیز هیئت‌های هماهنگی گروه‌های شیعه عراق در بیانیه جدید تأکید کرد که از درخواست شمارش دستی آرا کوتاه نخواهد آمد. «محمد صیهود» از رهبران ائتلاف دولت قانون و از نیرو‌های چارچوب هماهنگی معترضان به وبگاه «بغداد الیوم» گفت که کمیسیون انتخابات فقط برخی از شکایت‌ها و درخواست‌های مربوط به برخی از حوزه‌های انتخاباتی را پذیرفت و شکایت‌ها و درخواست‌های دیگر را رد کرد که این اقدام به افزایش شبهه نزد گروه‌های سیاسی و همچنین مردم دامن زده است. وی ادامه داد به همین دلیل چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه از تقاضا و خواست خود مبنی بر بازشماری دستی در همه شعبه‌های رأی‌گیری سراسر عراق عقب‌نشینی نخواهد کرد.
دخالت رژیم صهیونیستی بعید نیست
«هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح عراق هم روز شنبه در نمایشگاهی در بغداد گفت که بعید نیست رژیم صهیونیستی در تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور نقش داشته باشد. وی در خصوص تحولات سیاسی و میدانی جاری در عراق گفت که تقلب انتخاباتی عراق سایبری بود و هدف از آن کشاندن کشور به هرج و مرج بود. العامری ضمن حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر گفت: سردرگمی به وجود آمده در جریان رأی‌گیری، گواه ناتوانی کمیساریای عالی انتخابات در برگزاری انتخاباتی شفاف است. از روز نخست ما درباره کار این کمیساریا تردید داشتیم.
همچنین «سعد السعدی»، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق با توضیح درباره آخرین نشست هیئت هماهنگی شیعیان عراق، حوادث جاری در کشورش را یک پروژه تحت هدایت طرف‌های خارجی دانست و گفت: این پروژه‌ای است که به دست نیرو‌های خارجی با مشارکت یک نیروی داخلی برای بی‌ثبات کردن امنیت کشور هدایت می‌شود. وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: نشست هیئت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» برای آرام کردن موضوع و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع کشتار تظاهرات‌کنندگان و هدف قرار دادن منزل الکاظمی برگزار شد و نیرو‌های حاضر در این هیئت بر این امر تأکید کردند که کمیته‌های تحقیق مستقیماً نقش خود را برای جلوگیری از هرگونه اهمال‌کاری ایفا کنند و تهدید کردند در صورت به تعویق افتادن تحقیقات در خصوص کشتار تظاهر‌ات‌کنندگان، موضع دیگری اتخاذ خواهند کرد.
با وجود برگزاری نشست یاد شده با حضور نخست‌وزیر عراق، به نظر می‌رسد نارضایتی‌ها از عملکرد الکاظمی در جریان برگزاری انتخابات همچنان ادامه دارد و همین موضوع به ازسرگیری دوباره تحصن معترضان در ورودی منطقه سبز منجر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار