کد خبر: 1068429
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت که ائتلاف سعودی در یمن در حال شکست است، ولی برخی از مسئولان لبنانی همچنان به وزیری حمله می‌کنند که جنگ علیه یمن را بیهوده توصیف کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «علی دعموش» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، از حملات برخی از سیاستمداران این کشور به «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که در راستای کسب رضایت ریاض است، انتقاد کرد.

وی گفت: «توطئه‌هایی که [اعراب حاشیه خلیج فارس و آمریکا]در مدت ده سال علیه سوریه طراحی کردند، شکست خورد و محاسبات آنان نیز که بر سر سقوط سوریه بود، نقش بر آب شد».

پایگاه خبری النشره به نقل از دعموش نوشت: «برخی از کسانی که در طراحی آن توطئه‌ها مشارکت داشتند، رفتار خود را تغییر دادند و امروز بازگشت به سوریه را آغاز کرده‌اند. این عبرتی برای عبرت‌گیرندگان است».

وی تصریح کرد: نخستین کسانی که باید از تجربه اسفبار سوریه درس بگیرند، همان کسانی هستند که همچنان با تکبر به تجاوزات خود به یمن ادامه می‌دهند».

این مسئول حزب الله با بیان اینکه عربستان سعودی به عنوان طرف متجاوز به یمن، باید از این مسئله عبرت بگیرد، خاطر نشان کرد: [این کشورها]به جای اینکه ایران یا غیر ایران را واسطه کنند تا با [مسئولان یمنی]گفتگو کند، باید به تجاوزات خود پایان دهند و به سمت گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله حرکت کنند».

دعموش تأکید کرد: یمن در آستانه پیروزی است و اگر مأرب سقوط کند همه محاسبات، پول‌ها و امید‌های متجاوزان با آن سقوط خواهد کرد. مأرب در آستانه آزادی به دست انصارالله است. آمریکا... سیطره انصارالله بر مأرب را پیروزی واقعی برای آنان در جنگ می‌داند».

وی با بیان اینکه آزادسازی مأرب، بدترین سناریویی است که ممکن است برای ریاض و واشنگتن اتفاق بیفتد، گفت: تجاوز به یمن در حال فروپاشی است و ائتلاف آمریکا و عربستان در آستانه شکست قرار دارد، ولی در لبنان برخی از سیاستمداران همچنان خواستار برکناری یا استعفای جرج قرداحی هستند که جنگ یمن را بیهوده توصیف کرد.

دعموش خاطر نشان کرد: گویا آنچه لازم است اهدای جوایزی [ از سوی برخی سیاستمداران لبنانی]است که برای دلجویی از شکست‌خوردگان (آمریکا و عربستان) ... در پی اعطای امتیاز به آن‌ها و تسلیم شدن در برابر دیکته‌های آن‌ها هستند، حتی به قیمت از دست رفتن حاکمیت و عزت ملی».

این مسئول حزب الله تأکید کرد: «ما در حزب الله نمی‌توانیم چنین دیکته‌هایی را بپذیریم و تحقیر کشورمان و گره زدن سرنوشت آن به تصمیم سایر کشور‌ها را نخواهیم پذیرفت. رابطه با عربستان و کشور‌های [حاشیه خلیج فارس]هم، در تضاد حاکمیت و عزت ملی نخواهد بود».

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ لبنانی نباید بپذیرد که لبنان تو سری‌خور کسی باشد یا به بهانه نیاز این کشور به کمک، لبنان را گروگان کشوری قرار دهد. حل مشکلات کشور با التماس نیست، بلکه با دولت‌سازی و اصلاح نظام پولی و اقتصادی و خوداتکایی است».

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن را بیهوده می‌خواند و خواستار پایان آن می‌شود.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند. امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار