کد خبر: 1067380
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

کتاب «روشن‌بینی امام خمینی در نامه ۶/۱/۱۳۶۸» با رویکرد تاریخی و تحلیلی به تازگی منتشر شده که به ماجرای عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی پرداخته است.
به تازگی مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) کتاب تاریخی از آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری منتشر کرده است. این کتاب تحسین‌برانگیز با عنوان «روشن‌بینی امام خمینی در نامه ۶/۱/۱۳۶۸» با رویکرد تاریخی و تحلیلی به ماجرای عزل آیت الله منتظری از قائم‌مقامی پرداخته است. آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری در میانه سال‌های پرالتهاب ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ با تشکیل وزارتخانه حساس و مهم اطلاعات، صدارت بر این وزارتخانه تازه تأسیس و مهم را بر عهده می‌گیرد. وی در کتاب جدید خود اقدام به واگویه ناگفته‌های ماجرای عزل آیت‌الله حسینعلی منتظری از سمت قائم‌مقامی کرده است. مهم‌ترین نقش‌آفرینی سیاسی آیت‌الله ری‌شهری در تاریخ معاصر و ساحت سیاست‌ورزی ایران امروز را می‌توان در همین ماجرا دانست.
درباره کتاب
کتاب با عنوان «روشن‌بینی امام خمینی در نامه ۶/۱/۱۳۶۸» در ۳۴۲ توسط انتشارات عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به زیور طبع آراسته شده است. در بخش نخستین کتاب، نویسنده با ارائه ۱۰ دلیل همراه با ارجاعات تاریخی از رفتار امام در ماجرای عزل آیت‌الله منتظری دفاع می‌کند. ۱۰ دلیل مورد استناد نویسنده از این قرار است:
یکم: خودپسندی و نقدناپذیری آقای منتظری.
دوم: سخنان آقای منتظری درباره ولایت فقیه.
سوم: به چالش کشیدن رهبری پس از امام خمینی (ره).
چهارم: تناقض‌گویی آقای منتظری درباره شرط بودن اجتهاد مطلق برای رهبر!
پنجم: سخنان آقای منتظری درباره انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری
ششم: نامشروع دانستن فرمان امام خمینی (ره) درباره بازنگری قانون اساسی.
هفتم: بهره‌مند نبودن آقای منتظری از ملکه عدالت
هشتم: آگاهی نداشتن آقای منتظری از نیاز‌های داخلی و خارجی کشور
نهم: نسبت‌های ناروا به مقام معظم رهبری.
دهم: صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای برای مرجعیت.
شاید بتوان کتاب حاضر را پاسخی به اتهامات کتاب «انتقاد از خود» آیت‌الله منتظری دانست. در این بخش از کتاب همچون بخش قبلی، آیت‌الله ری‌شهری بر آن است تا به شکل مستقیم با استنادات تاریخی به اتهامات وارده در کتاب مذکور پاسخ دهد. کتاب حاضر مؤاخذ نیست و آن را به قطع می‌توان از منابع دست اول تاریخ‌پژوهی جمهوری اسلامی درباره وقایع دهه ۶۰ دانست.
واگویه‌های ناگفته وزیر اطلاعات وقت
در این کتاب، واگویه‌های تاریخی ناگفته‌ای مورد اشاره قرار گرفته که برای علاقه‌مندان تاریخ سیاسی معاصر ایران بسیار جذاب است که از آن جمله در اینجا برای مخاطبان گرامی می‌توان به دو مورد اشاره کرد:
طرح گمانه نخست‌وزیری سیدمهدی هاشمی از سوی آیت‌الله منتظری: یکی از نکته‌های تاریخی جذاب بیان شده در کتاب ماجرای شکایت دو تن از اتباع کشور کره‌جنوبی از آقای شنتیا رضایی، کارمند وزارت کار به کلانتری ۵ تهران در سال ۱۳۶۵ است. در جریان این شکایت با دستگیری شنتیا رضایی و با بازرسی بدنی و منزل ایشان، یک عدد سلاح کمری و مقادیر بسیاری شناسنامه و مدارک شناسایی و مدارک و اسناد جعلی دولتی کشف می‌شود. نامبرده با اتهام رشوه‌خواری، مفاسد اخلاقی و ارتباط گسترده با خارجی‌ها با حکم قضایی برای تخلیه اطلاعاتی تحویل وزارت اطلاعات می‌شود. در جریان بازجویی، متهم به ارتباط با آقای مهدی هاشمی و وجود یک خانه تیمی اعتراف می‌کند.
در جریان تخلیه خانه تیمی، وزارت اطلاعات انواع مواد منفجره، سلاح، پودر سرطان‌زا، شناسنامه‌های جعلی، گذرنامه‌های جعلی و اسناد سری دولتی مربوط به وضع مالی دولت و... کشف می‌کند. متهم مدعی می‌شود موارد کشف شده برای نهضت‌های آزادی بخش بوده و با بودجه آیت‌الله منتظری تهیه شده است. با این اقدام، وزیر اطلاعات توسط قائم مقام رهبری آیت‌الله منتظری تحت فشار قرار می‌گیرد و به دیدار ایشان می‌رود و در آخر نتیجه دیدار و ماوقع ماجرا را در گزارشی به تاریخ ۸/۷/۱۳۶۵ به حضور امام ارسال می‌کند. در بخشی از این گزارش آیت‌الله ری‌شهری در رد پاسخ‌ها و دفاعیات آیت‌الله منتظری از زبان خود چنین نقل می‌کند: «مسئله مربوط به کار‌های غیرقانونی است. جنابعالی هم قانون اساسی را امضا کرده‌اید و مجلس را قبول دارید و نباید کار غیر قانونی انجام دهید. وانگهی اسناد دولتی- که ربطی هم به نهضت‌ها ندارد- را چرا این آقایان دزیده‌اند؟!» و ایشان در پاسخ قسمت اخیر فرمودند: «دوست داشته‌اند اطلاع از وضع دولت داشته باشند که اگر [سید مهدی]احیاناً در آینده نخست وزیر شد، از اوضاع باخبر باشد»!
این سند نشان می‌دهد فرد متهم به قتل جزو گزینه‌های احتمالی آیت‌الله منتظری برای کسب سمت نخست وزیری کشور بوده است.
نامه عذرخواهی آیت‌الله آذری‌قمی به رهبر معظم انقلاب: یکی دیگر از نقاط قابل تأمل کتاب ماجرای نامه عذرخواهی آیت‌الله احمد آذری‌قمی از رهبر انقلاب است. مرحوم آیت‌الله آذری‌قمی بعد از انتخاب آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی و کسب جایگاه ولایت فقیه به مرور زمان منتقد ایشان می‌شوند و مواضع تندی را علیه ایشان اتخاذ می‌کنند. در این کتاب نامه‌ای به تاریخ بهار سال ۱۳۷۵ منتشر شده است که نشان می‌دهد آیت‌الله آذری‌قمی به دلیل مواضع انتقادی و جنجالی خود علیه رهبر انقلاب به صراحت از ایشان عذرخواهی کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار