خنثی‌سازی یک عملیات رسانه‌ای
کد خبر: 1067239
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004TdX
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سال ۹۸، هشتگ آبان تبدیل به کلیدواژه‌ای برای جنگی رسانه‌ای علیه ایران شد. گرچه آبان ۹۸ به دلیل افزایش قیمت بنزین در هفته پایانی آن و آغاز اعتراضات به این ماجرا شهرت یافت، اما رصد رسانه‌های ضد ایرانی نشان می‌دهد که آبان را تبدیل به بهانه، ابزار و کلیدواژه‌ای برای هر نوع اعتراضی کردند. حالا و پس از حمله سایبری هفته گذشته به سیستم سوخت‌رسانی کشور هم آن‌ها تلاش می‌کنند ارتباطی با آبان ۹۸ و تحلیل ماجرا بر مبنای آن بیابند.
زینب شریعتی

سال ۹۸، هشتگ آبان تبدیل به کلیدواژه‌ای برای جنگی رسانه‌ای علیه ایران شد. گرچه آبان ۹۸ به دلیل افزایش قیمت بنزین در هفته پایانی آن و آغاز اعتراضات به این ماجرا شهرت یافت، اما رصد رسانه‌های ضد ایرانی نشان می‌دهد که آبان را تبدیل به بهانه، ابزار و کلیدواژه‌ای برای هر نوع اعتراضی کردند. حالا و پس از حمله سایبری هفته گذشته به سیستم سوخت‌رسانی کشور هم آن‌ها تلاش می‌کنند ارتباطی با آبان ۹۸ و تحلیل ماجرا بر مبنای آن بیابند. رسانه‌های دشمن البته این تلاش را برای ارتباط دادن وقایع پنهان نمی‌کنند. به این سؤال یک رسانه ضد ایرانی از مهمان برنامه خود توجه کنید: «اتفاقی که افتاده از جنبه‌های سیاسی هم قابل تحلیل است. ما در آستانه سالگرد حوادث آبان هستیم. اعتراضاتی که دو سال پیش برای گران شدن بنزین روی دادند. حکومت هم از آمار کشته‌ها چیزی اعلام نکرد. اتفاقی که امروز رخ داد، به صورت هماهنگ جایگاه‌های سوخت را هدف حمله سایبری قرار دادند و بیلبورد‌های شهری را هک کردند. چطور می‌شود این دو را با هم تلفیق و بحثی سیاسی ارائه کرد؟»
روشن است که زمانبندی برای انجام این حمله سایبری با توجه به نزدیکی سالگرد وقایع آبان ۹۸ انجام گرفته است، اما آیا پیاده نظامی که آشوب‌های بنزینی سال ۹۸ را با سوءاستفاده از اعتراضات مردم رقم زد و گروهک‌های متبوع آن‌ها توانایی طراحی و اجرای یک حمله سایبری را دارند؟ تلفیق اتفاقات را می‌توان اینگونه هم دریافت؛ وابستگی به سرویس‌های جاسوسی بیگانه که تمامی هویت گروهک‌های مخالف را شکل داده است. حال نگاهی به جنگ رسانه‌ای هفته گذشته بیندازیم.
غوغای رسانه‌ای، صبوری مردم
از آغازین لحظات اعلام خبر اختلال در پمپ بنزین‌های ایران، ماشین عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن در آن سوی مرز‌ها به راه افتاد. بی‌بی‌سی فارسی، اینترنشنال و رسانه‌های متعدد فارسی زبان و انگلیسی زبان دشمن ده‌ها خبر، مصاحبه و گزارش گرفتند و پخش کردند تا به گفته خود، ابعاد مختلف ماجرا را روشن کنند. بی‌بی‌سی طبق معمول فراخوان ارسال عکس و تصویر داد و از مردم خواست مشاهدات خود از جایگاه‌های سوخت و حواشی قطعی سوخت‌رسانی در ایران را بفرستند. با این حال، آنچه آنان خواستند اتفاق نیفتاد و مردم ایران با صبوری و بدون کوچک‌ترین تنش و آشوب منتظر رفع مشکل ماندند. صبوری مردم قابل تحسین است، چه آنکه مشکل به وجود آمده و اختلال در زندگی و کار مردم، مشکل کوچکی نبود. از سویی اولین و روشن‌ترین ضربه در اینگونه اختلال‌ها متوجه مردم است و هدف دشمن هم ناراضی و معترض کردن مردم است. اما صبوری مردم این هدف را با شکست مواجه کرد.
تدبیری رسانه‌ای که صداوسیما اجرا کرد...
چرا موج رسانه‌ای بی‌بی‌سی و فراخوانش برای ارسال تصاویر و مشاهدات از ایران به هدف نرسید و به اصطلاح نگرفت؟ ماجرا خیلی ساده بود؛ صداوسیما از همان آغاز اختلال، تصاویر و گزارش‌های میدانی متعددی از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، همراه با مصاحبه‌های مردمی و گفتگو با مسئولان امر منتشر کرد. در نتیجه بی‌بی‌سی خبر و تصویر جدیدی برای ارائه نداشت و گزارش‌های به اصطلاح مردمی آن ذیل گزارش‌های صداوسیمای کشورمان قرار می‌گرفت. این اتفاق در کنار صبوری مردم باعث شکست این جنگ رسانه‌ای شد.
در بخشی از مطلب خبرگزاری فارس در مورد سوءاستفاده از کلیدواژه آبان ۹۸ آمده است: «چرا آبان ۹۸ تکرار می‌شود؟ چون مبهم است. هنوز در ذهن خیلی‌ها آن روز‌ها شبهه است و نظام را متهم می‌دانند. آبان ۹۸ ناقص روایت شد. این نقصان روایی ناشی از ضعف عملکرد نهاد‌های مسئول و مراکز امنیتی است. شوک ویرانگر دولت در ماجرای بنزین با اعتراضات به حق مردمی و سوءاستفاده دشمن تبدیل به یک عملیات تروریستی تمام عیار و جنگ خیابانی شد که کمترین نتیجه‌اش کشته شدن ۲۵۰ نفر از مردم عادی و مأموران ناجا و البته به هلاکت رسیدن تروریست‌ها و مزدوران وطنی بود. طبق برآورد اولیه در همان ایام ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد خسارت‌ها بود. تنها فروشگاه رفاه اعلام کرد ۷۰۰ میلیارد تومان آسیب دیده است. طبق گزارش‌ها، ۵۰ پمپ بنزین، ۲۵۶ بانک، ۲۳ پایگاه بسیج، ۷۶۰ خودرو را آتش زدند و ویران کردند. در برخی شهر‌ها پرچم داعش را بالا بردند، در دربند تهران چهار خمپاره‌انداز و در اسلامشهر آرپی‌جی کشف کردند. در ماهشهر تیربار و... آوردند و اجازه ندادند جزئیات روایت این عملیات تروریستی به دست مردم برسد. وقتی در بیان روایت حقیقی کم بگذاریم، راوی دروغ با تکرار، مخاطب را مسخ می‌کند. هنوز هم خیلی‌ها آمار کشته‌ها را ۱۵۰۰ نفر رویترز می‌دانند نه آمار ۲۵۰ نفر وزیر کشور که یک سال و اندی بعد اعلام شد. آبان اسم رمز دعوت مردم به شورش است؛ آن هم با فشار به مردم.»
این ایام، اما صداوسیما اجازه نداد امر مبهمی باقی بماند و همه حواشی حمله سایبری تا جایی که امکان اطلاع‌رسانی بود، برای مردم بیان شد و مهم‌تر از آن اینکه حرف و نقد مردم از تریبون صداوسیما پخش شد و مردم برای زدن و شنیده شدن حرفشان نیاز به تریبون رسانه‌های بیگانه ندیدند و امر مبهمی هم باقی نماند که امثال بی‌بی‌سی بخواهند در مورد آن اطلاع‌رسانی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار