کد خبر: 1067098
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
حاشیه‌ای بر صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس و برطرف شدن خطر حذف این ۲ تیم از لیگ قهرمانان آسیا
در حالی تا ظهر دیروز خبر‌ها حاکی از حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان به دلیل نگرفتن مجوز حرفه‌ای و بدهی‌های سنگین و مالکیت مشترک بود که با وعده وزارت ورزش برای تسویه‌بدهی‌ها و خصوصی‌سازی، مجوز حضور دو تیم در لیگ قهرمانان صادر شد، وعده‌هایی که البته سال‌هاست خبری از عملی شدن آن نیست!
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: در حالی تا ظهر دیروز خبر‌ها حاکی از حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان به دلیل نگرفتن مجوز حرفه‌ای و بدهی‌های سنگین و مالکیت مشترک بود که با وعده وزارت ورزش برای تسویه‌بدهی‌ها و خصوصی‌سازی، مجوز حضور دو تیم در لیگ قهرمانان صادر شد، وعده‌هایی که البته سال‌هاست خبری از عملی شدن آن نیست!

شایعه حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا و نداشتن مجوز حرفه‌ای، حکایت هر سال است، یک حکایت تکراری که چند روزی می‌شود تیتر یک رسانه‌ها و هراس می‌اندازد به دل هواداران فوتبال، اما در دقیقه ۹۰ در همان لحظاتی که همه در انتظار قطعی شدن خبر تلخی هستند، همه چیز درست می‌شود. مدیرانی که باید سال‌ها پیش پای کار می‌آمدند و نمی‌گذاشتند کار به این مرحله برسد، مانند یک فرشته نجات فرود می‌آیند و مشکل را حل می‌کنند. یک‌بار مانند سال‌های گذشته در دولت حسن روحانی، مسعود سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش راهی مالزی می‌شود تا با پا درمیانی و ریش‌سفیدی جلوی عملی شدن حذف استقلال را بگیرد، یک‌بار هم مانند امروز در دولت ابراهیم رئیسی، وزیر ورزش آن، یعنی حمید سجادی در فاصله چند ساعت مانده به خط خوردن نام دو تیم بزرگ پایتخت از لیست فصل آینده لیگ قهرمانان وارد میدان می‌شود و با دادن تضمین‌های سنگین کاری می‌کند که مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها امضا و کابوس ۴۸ ساعته حذف از لیگ قهرمانان تمام شود.

تضمین‌هایی که خطر حذف را از بین برد
گیر استقلال و پرسپولیس، اما برای حضور در لیگ قهرمانان در کجاست؛ چند سالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا مانند فوتبال اروپا، تنها به تیم‌هایی اجازه حضور در ای‌سی‌ال را می‌دهد که مجوز حرفه‌ای داشته باشند، مجوزی که باشگاه‌ها برای گرفتن آن باید آیتم‌های لازم را داشته باشند. سهیل مهدی، مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران که به‌طور مستقیم زیر نظر ای‌اف‌سی کار می‌کند، می‌گوید: «این مجوز شامل زمینه‌های ساختارسازی، پرسنلی، آکادمی، مالی، حقوقی و از این دست موارد به منظور حضور در لیگ قهرمانان آسیاست.»
ای‌اف‌سی برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا چند آیتم بسیار مهم را برای صدور مجور در نظر گرفته که دارای ۷۵ شاخه است. تعیین مالکیت باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس دارای یک مجمع هستند)، تسویه‌حساب مالیاتی سالانه، معرفی ورزشگاه اختصاصی، تسویه بدهی‌ها باشگاه به بازیکنان، مربیان و افراد مختلف و بحث حضور بانوان الزامات حقوقی است که باشگاه‌ها باید آن را رعایت کنند.
نگاهی به آیتم‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای و وضعیتی که اکثر باشگاه‌های ایران با آن روبه‌رو هستند، نشان می‌دهد که کمتر باشگاهی است که شرایط لازم را برای گرفتن مجوز حرفه‌ای داشته باشد. تنها در یک آیتم که تسویه‌حساب با بازیکنان و مربیان است، تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس طلبکارانی دارند که از دو دهه پیش هنوز نتوانسته‌اند پول‌شان را بگیرند و لیست طلب‌های این دو تیم دولتی هر سال که می‌گذرد طولانی‌تر می‌شود. البته سال‌هاست که باشگاه‌های ایرانی مانند استقلال و پرسپولیس با سندسازی و جعل توانسته‌اند از موانع عبور کنند و مجوز بگیرند.
امسال، اما داستان استقلال و پرسپولیس برای گرفتن مجوز حکایت پیچیده‌تری داشت که گویا تدابیر گذشته مانند سندسازی هم باعث نشده بود شرایط صدور مجوز فراهم شود. این‌بار کنفدراسیون فوتبال آسیا بحث مالکیت مشترک سرخابی‌ها را که هر دو تیم زیرمجموعه وزارت ورزش هستند به عنوان یک مانع اصلی مطرح کرده است. مانعی که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند سلطانی‌فر، وزیر سابق ورزش در سفری که به مالزی داشته، تعهد داده که با خصوصی‌سازی که در یک سال آینده انجام می‌شود و این مشکل برطرف خواهد شد، تعهدی که سلطانی‌فر آن را تکذیب کرد.
با وجود این در حالی که تا ظهر دیروز شمارش معکوس برای کنار گذاشته شدن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای آغاز شده بود، باز هم مانند تمام سال‌های اخیر تنها چند ساعت مانده به پایان مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا، ابتدا مجوز پرسپولیس و پس از آن نیز مجوز استقلال صادر شد تا خطر حذف از آسیا از بین برود. مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس پس از صدور مجوز حرفه‌ای به سایت باشگاه پرسپولیس گفت: «مواردی که در زمان حاضر در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای وجود داشت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته، ولی با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و اقدامات فدراسیون فوتبال این موانع برطرف شد. هواداران نگران نباشند، مجوز صادر و تمام اقدامات داخلی انجام شده است و تمام مدارک درخواستی نیز برای ای‌اف‌سی ارسال می‌شود.»
فرزاد نادری، مدیر کمیته حرفه‌ای‌سازی باشگاه استقلال هم در گفت‌وگویی که با خبرگزاری تسنیم داشت، مدعی شد این تیم از ابتدا اصلاً مشکلی برای گرفتن مجوز حرفه‌ای نداشته است: «باشگاه استقلال از ابتدا مشکلی نداشت، تنها یکسری مشکلات کوچکی به وجود آمده بود که حل شد و مجوز حرفه‌ای از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر شد.»

مجوز مشروط و قابل لغو
البته برخلاف صحبت‌های مسئولان استقلال و پرسپولیس، این‌بار هم خبری از حل شدن مشکل این دو تیم برای گرفتن مجوز حرفه‌ای نیست و آن‌ها تنها با تضمین‌های سنگینی که ارائه شده، توانسته‌اند مجوز مشروط بگیرند. کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای دیروز در این رابطه به خبرگزاری تسنیم گفت: «کارشناسان حقوقی و مالی که به‌طور مستقل عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هستند، به مدارک ایراد گرفتند و اعلام کردند این ایراد‌ها باید برطرف شود. کمیته بدوی ابتدا درخواست سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و تراکتور را رد کرد و این باشگاه‌ها را واجد شرایط دریافت مجوز حرفه‌ای ندانست. در ادامه این باشگاه‌ها به کمیته استیناف صدور مجوز درخواست خود را ارسال کردند که این کمیته هم در مرحله اول درخواست این باشگاه‌ها رد کرد، اما در ساعات آخر تضمین‌هایی از مراجع بالاتر داده شد تا این ایراد‌ها برطرف شود، به قول امروزی‌ها باشگاه استقلال و پرسپولیس با تک‌ماده مشکل‌شان حل شد و تضمین دادند مشکلات به‌زودی برطرف شود.»
یکی از مهم‌ترین ایرادها، موضوع مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس بود که وزارت ورزش با وعده دوباره خصوصی‌سازی قرار است آن را حل کند، وعده‌ای که اگر عملی نشود به گفته اولیایی می‌تواند مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را باطل کند: «این امکان وجود دارد که در راستی‌آزمایی ای‌اف‌سی این مجوز را تأیید نکند. هم کمیته مجوز حرفه‌ای و هم کمیته بدوی، از سوی بالاترین مراجع تضمین‌های بسیار سنگینی به ای‌اف‌سی داده‌اند و اگر خلاف اظهارات مطرح شده ثابت شود، اعضای کمیته‌ها با محرومیت و جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.» 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار