کد خبر: 1066548
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
جانمایی و زیباسازی ایستگاههای اتوبوس نیاز مبرم شهر
در طی سالهای اخیر با ایجاد چندگانگی در مدیریت ایستگاههای اتوبوس در اسلامشهر، حفظ و نگهداری این فضاهای رفاهی و خدماتی به فراموشی سپرده شده و درحال ازبین رفتن هستند .
بهاره عشقی صابر

با رشد و گسترش شهرها، ارتقای کیفیت خدمات در حمل و نقل عمومی همواره دارای اهمیت بوده و استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروی شخصی در سفرهای درون شهری مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته و نیازمند ارائه خدمات مطلوب و ایجاد زیرساخت‌های مناسب است.
برنامه ریزی در نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و توجه و ساخت ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی استاندارد و مطلوب علاوه بر زیبایی و دکور شهر در سهولت ارائه خدمات به مردم تاثیر بسیاری دارد.
نصب و اصلاح ایستگاه‌ها و سایبانها و اختصاص بودجه به منظور نگهداری از ایستگاه‌ها در سطح مناطق از رویدادهای مثبت در حوزه حمل و نقل است.
اجرای رمپ دسترسی به ایستگاه جهت رفاه حال مسافران برای دستگاه هایی که نسبت به سطح پیاده رو دارای اختلاف سطح بوده یا نهر آب در مجاورت ایستگاه قرار دارد، همچنین خط کشی ترافیکی و نصب علائم افقی در محدوده ایستگاه اتوبوس بایستی مورد توجه مدیران حمل و نقل شهری قرار گیرد.
شهرداری اسلامشهر در سال های اخیر در جهت رفاه حال شهروندان و کاهش ترافیک در محور آیت اله سعیدی اقدامات مثبت و در خور توجهی در حوزه حمل و نقل شهری ارائه نموده که مهمترین آنها احداث پروژه عظیم مترو و کمربندی شمالی است.
علاوه بر استفاده از مترو، یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات ترافیک به ویژه در بافت‌های مرکزی شهر، کاهش ترددخودروهای تک سرنشین و تشویق مردم برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی درون شهری مانند اتوبوس است.
در همین راستا سازمان اتوبوسرانی اسلامشهر طی چند سال گذشته با خرید، نوسازی و بازسازی تعدادی  اتوبوس و افزودن آنها به ناوگان حمل و نقل شهری سعی در سهولت تردد شهروندان و کاهش ترافیک محور ایت اله سعیدی داشته است.
البته برای تشویق شهروندان به منظور استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، برنامه‌ها و بسترهایی لازم است که جانمایی مناسب و شکل ظاهری ایستگاه های اتوبوس در ایجاد جذابیت موثر بوده و شهروندان را به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی ترغیب می سازد.
متاسفانه در شهر اسلامشهر گویا مقوله زیبایی مبلمان شهری و تاثیر فضای سمعی بصری در رضایتمندی شهروندان به فراموشی سپرده شده و ایستگاه های اتوبوس برای کلانشهر اسلامشهر با جمعیت بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر اصلاً مناسب و در شأن این شهروندان نیست.
جانمایی ناصحیح ایستگاه ها در جوار مراکز تجاری، درمانی، اداری و مرکز خرید شهر، این مکانها را تبدیل به محل پارک خودروهای شخصی نموده و رانندگان اتوبوس و تاکسی ها در اغلب مواقع برای توقف در ایستگاه و سوار و پیاده کردن مسافران دچار مشکلات عدیده ای می شوند.
علاوه براین بسیاری از ایستگاه های اتوبوس در اسلامشهر فرسوده، نازیبا، با نیمکت های شکسته و نیاز به بازسازی و شستشو و نوسازی دارد که می‌طلبد مجموعه مدیریت شهری که از شهردار متعهد، جوان و متخصص و مدیران با تجربه و همچنین اعضای شورای جهادی و پایه کار تشکیل شده، این موضوع را در دستور کار قرار دهند.
جانمایی صحیح و استاندارد، کنترل، مراقبت و نگهداری این ایستگاه ها بسیار حائز اهمیت بوده، اما این وظیفه مهم بر عهده کدام سازمان است؛ سازمان مهندسی حمل و نقل ترافیک شهری یا سازمان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی یا سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری؟
تجربه نشان داده چندگانگی مدیریت شهری و انجام کارها و وظایف را به گردن دیگران انداختن، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای شهروندان، امور محوله را با معضلات و نواقصی مواجه می‌سازد؛ در صورتی که با برنامه‌ریزی مدون توسط یک سازمان واحد علاوه بر کنترل، نظارت و مراقبت از ایستگاههای اتوبوس و تاکسی می‌توان با استفاده از فضای که دارد، برای شهر و شهرداری درآمد پایدار ایجاد کرد.
علاوه بر نیاز مبرم به جانمایی صحیح، بازسازی و نوسازی ایستگاه های اتوبوس، تجهیز پل های هوایی در مرکز شهر به پله‌برقی دوطرفه و دیگر تجهیزات مبلمان شهری می توان شهر را ضمن آماده‌سازی برای زندگی راحت، زیبا و جذاب ساخت.
مبلمان شهری با المان های منحصر به فرد و جذابش هم می‌تواند حاوی زیبایی بصری برای شهروندان باشد و هم تا حدودی سلامت روانی و فیزیکی آنها را تضمین کند، فرهنگ سازی و ایجاد یک محیط آرام بخش و کم تنش از مواردی است که مبلمان شهری برای شهروندان تامین می‌کند و در موارد بسیاری موجب جذب توریست و درآمدزایی نیز می‌شود.
به امید آن روز برای شهر اسلامشهر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر