کد خبر: 1066373
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
برخی با استناد به این مسئله که بعضی افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن کرونا به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا حتی فوت شده‌اند، این سؤال را مطرح می‌کنند که در این صورت چرا باید واکسن کرونا بزنیم؟
سرویس جامعه جوان آنلاین: تجربیات کشور‌های موفق در کنترل کرونا، نشان داده است که پایان پاندمی ویروس کرونا، تابعی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و میزان واکسیناسیون است.

خوشبختانه علیرغم جهش‌های مکرر ویروس کرونا، کماکان شیوه جلوگیری از ابتلا به این ویروس مشابه قبل است بنابراین با انجام واکسیناسیون همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و صورت و رعایت فاصله دو متری، می‌توان خطر انتقال ویروس کرونا را نیز به حد بسیار چشمگیری کاهش داد.

چرا باید واکسن بزنیم؟

پس از شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به ویروس دلتا در کشور‌های جهان، به دلیل سرایت‌پذیری این گونه، میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف در پیشگیری از ابتلا، کاهش یافت؛ برخی با استناد به این مسئله که بعضی افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن کرونا به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا حتی فوت شده‌اند، این سؤال را مطرح می‌کنند که در این صورت چرا باید واکسن کرونا بزنیم؟

پاسخ این پرسش را می‌توان از چند جهت بررسی کرد.

اولاً هیچ یک از واکسن‌های تولید شده درجهان، اثربخشی صددرصدی در پیشگیری از ابتلا ندارند بنابراین تعدادی از افراد جامعه در هر صورت، حتی با وجود واکسیناسیون نیز ممکن است به بیماری مبتلا شوند، اما تفاوتی که وجود دارد این است که این ابتلا ممکن است به صورت خفیف تا متوسط باشد و تزریق واکسن، باعث کاهش ریسک بستری در ICU می‌شود.

اثربخشی در پیشگیری از عفونت شدید؛ ۵۰ تا ۷۰ درصد

رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت به تسنیم می‌گوید: همه انواع واکسن‌های تایید شده در دنیا در پیشگیری از عفونت شدید، کارایی ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با استناد به آمار‌های موجود می‌گوید: بیشتر افرادی که در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان به خصوص در بخش آی‌سی‌یو بستری می‌شوند از میان واکسن‌نزده‌ها هستند.

اگرچه واکسن‌ها اثربخشی صددرصدی ندارند، اما نتایج یک تحقیق در ماه جولای در لس‌آنجلس نشان داده که افراد واکسینه نشده، ۵ برابر افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند به عفونت کرونا مبتلا می‌شوند.

همچنین حتی در شرایطی که ویروس دلتا در آمریکا غالب بوده است؛ افراد واکسینه نشده، ۲۹ برابر بیش از افراد واکسینه شده کارشان به بستری در بیمارستان کشیده است بنابراین واکسیناسیون کرونا به حد قابل توجهی باعث کاهش خطر بستری افراد و در نتیجه مرگ آن‌ها می‌شود.

کاهش جهش‌های کرونا

دوماً افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا، باعث کاهش گردش ویروس در جامعه می‌شود؛ وقتی ویروس در جامعه انتشار می‌یابد، احتمال جهش آن نیز بیشتر می‌شود؛ این جهش‌ها ممکن است باعث افزایش سرایت‌پذیری ویروس کرونا شوند؛ برای مثال در ماه‌های اخیر ویروس‌های آلفا (کرونای انگلیسی)، بتا (کرونای افریقایی) و دلتا (کرونای هندی) کشف شده بودند که گونه‌های جهش‌یافته کرونا هستند و سرایت‌پذیری بالاتری دارند و درنتیجه باعث ابتلای تعداد بیشتری از افراد جامعه می‌شوند؛ براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، افزایش پوشش واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند از وقوع این جهش‌ها جلوگیری کند و تزریق واکسن کرونا باعث می‌شود که با کاهش انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر، میزان جهش‌های ویروس کمتر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار