کد خبر: 1066166
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با تأکید بر این‌که همگان باید برای برون رفت افغانستان از شرایط کنونی کمک کنند، گفت: ثبات و امنیت منطقه و کشور‌های همسایه افغانستان در گرو شرایطی است که در این کشور می‌گذرد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان که به منظور شرکت در نشست مربوط به افغانستان به روسیه سفر کرده، در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ثبات و امنیت منطقه و کشور‌های همسایه افغانستان در گرو شرایطی است که در افغانستان می‌گذرد.

نماینده ایران تصریح کرد: اگر در افغانستان ثبات و امنیت حاکم بود قطعا ثبات و امنیت به کشور‌های دیگر منتقل خواهد شد. بی ثباتی و ناامنی و گسترش تروریسم به همین صورت است.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس مسکو با فرمت مسکو که به ابتکار دولت روسیه است در حقیقت برای کمک به مردم افغانستان برای برون رفت از این بحران جاری است.

کاظمی قمی افزود: امروز تروریسم یک حالت منطقه‌ای ندارد، بلکه توسط قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا حمایت می‌شود و این تهدیدی برای همگان ایجاد می‌کند.

همگان باید به افغانستان برای برون رفت از این شرایط کمک کنند

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان تصریح کرد: همگان باید به افغانستان برای برون رفت از این شرایط کمک کنند.

وی ادامه داد: مسئله حاکمیت افغانستان به عهده مردم افغانستان است و مردم افغانستان متولی تعیین نمایندگان خودشان هستند و ان‌شاءالله امیدوارم شرایطی در افغانستان حاکم شود که دولت مردمی براساس خواسته مردم شکل بگیرد.

گفتنی است نشست مسکو درباره اوضاع افغانستان روز چهارشنبه (۲۸ مهر ماه) در پایتخت فدراسیون روسیه برگزار شد و وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه‌ای را در سایت خود منتشر کرد.

البته «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در توئیتی درباره این بیانیه نوشت: سومین نشست فرمت مسکو علیرغم بحث‌های جدی و پر محتوی در مورد همکاری‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان بدون نتیجه که می‌بایست در بیانیه مشترک نشست منتشر می‌شد، پایان یافت. از نظر من ضعف مدیریت نشست و عدم تلاش برای رسیدن به اجماع دلیل عدم صدور بیانیه مشترک است.

کاظمی قمی: همگان باید برای برون رفت افغانستان از شرایط کنونی کمک کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت «حسن کاظمی قمی» را به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان منصوب کرد.

آیت‌الله رئیسی در اظهاراتی درباره افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار افغانستان می‌داند و آماده کمک و همکاری همه جانبه برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار برای ملت افغانستان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران از حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان خبر داد و اعلام کرد که ایران در سطح نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در این نشست شرکت خواهد کرد.

نشست مسکو با حضور هیأتی از طالبان و مشارکت ۱۰ کشور منطقه از جمله چین و پاکستان و ایران چهارشنبه (۲۸مهر) در روسیه برگزار شد. هیات طالبان به رهبری «عبدالسلام حنفی»، معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان در حاشیه نشست مسکو با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است روز چهارشنبه پنجم آبان ماه نیز تهران میزبان نشست حضوری وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه مسکو درباره اوضاع افغانستان است. این دومین نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان است. نخستین نشست به ریاست پاکستان و به صورت مجازی برگزار شده بود.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید رضا شکوهی
|
United States of America
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
0
حسن کاظمی قمی ایشان دیپلمات با تجربه و خوبی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار