کد خبر: 1065911
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
سید حسن نصرالله:
سید حسن نصرالله با تأکید بر اینکه برنامه حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است، تأکید کرد، القوات با داعش و النصره در سوریه متحد شد و این حزب بزرگترین تهدید علیه مسیحیان لبنان است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان شامگاه گذشته به بررسی تحولات لبنان و منطقه پرداخت و نقش حزب القوات اللبنانیه را در پرونده حوادث اخیر بیروت برملا کرد.

نصرالله در آغاز سخنرانی خود، ضمن تبریک به مناسبت سالروز تولد حضرت محمد (ص)، گفت که از حضور گسترده مردمی در یمن که به مناسبت این سالروز در صنعاء صورت گرفت، احساس افتخار می‌کند.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای انفجار تروریستی اخیر در قندرهار افغانستان، و خانواده‌های قربانیان جنایت پنجشنبه گذشته در «الطیونه» لبنان، گفت که این حوادث، بسیار خطرناک، مهم و سرنوشت‌ساز است و با حوادثی که اخیرا رخ داده، متفاوت است.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: «یک حزب در لبنان هست که می‌خواهد مردم همجوار ضاحیه (جنوب بیروت) همیشه در نگرانی باشند و مردم [شیعه] در جنوب بیروت را دشمن مسیحی‌های لبنان نشان بدهد».

وی با بیان اینکه «رئیس این حزب در پی ایجاد یک دشمن فرضی برای همسایگان ماست»، تصریح کرد: «هدف از این ایجاد نگرانی این است که این حزب خود را مدافع اصلی مسیحیان نشان دهد».

نصرالله با بیان اینکه این حزب، القوات اللبنانیه [به رهبری سمیر جعجع و از متحدان عربستان و آمریکا] نام دارد، خاطر نشان کرد، این حزب با این شعارها در تلاش است اهدافی را محقق کند که به سود برخی از کشورهای خارجی و منافع آنان در لبنان است.

دبیر کل جزب الله با تأکید بر اینکه برنامه واقعی القوات اللبنانیه، ایجاد جنگ داخلی است که به تغییر بافت جمعیتی منجر شود، خاطر نشان کرد: «با وجود اینکه شهدای روز پنجشنبه از حزب الله و جنبش امل هستند، ولی رئیس حزب القوات، بر حزب الله متمرکز شده است».

جنگ داخلی، اهمیتی برای القوات اللبنانیه ندارد

وی با اشاره به اینکه «درگیری نظامی یا جنگ داخلی برای حزب [القوات] اهمیتی ندارد»، تصریح کرد: «علت این است که این مسئله از نظر خارجی، به سود این حزب است.. [جعجع] در تلاش است مسیحیان را قانع کند که حزب الله، دشمنی است که قصد دارد به شهرهای شما حمله کند و هویتتان را تغییر دهد».

نصر الله خبر داد که سمیر جعجع، چند ماه پیش برخی از همپیمانان قدیمی را تحریک کرد تا با حزب الله مقابله کند و همین مسئله باعث شد که حوادث روز پجنشبه رخ دهد.

معرفی حزب الله به عنوان دشمن، توهم است

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه در روز پنجشنبه به خاطر حساسیت منطقه، حزب الله اقدامات امنیتی و پیشگیرانه انجام نداد، خاطر نشان کرد: «این بمبی که روز پنجشنبه موفق شدیم خنثی کنیم، نیازمند راهکار و خنثی‌سازی است؛ زیرا هر لحظه و در هر مکانی احتمال دارد، منفجر شود».

وی خطاب به مردم لبنان و به ویژه مسیحیان گفت: «معرفی حزب الله به عنوان یک دشمن، توهم است... معرفی حزب الله به عنوان یک دشمن، کذب و افتراء است... حزب القوات اللبنانیه، پوششی برای [تروریستهای جبهه] النصره و تکفیریها در لبنان و سوریه است».

نصرالله در ادامه به رفتار حزب الله با مسیحیان پرداخت و تصریح کرد: «مسیحیان لبنان می‌توانند از مسیحیان سوریه سوال کنند که حزب‌الله با آنان چطور رفتار کرد. از مردم [مسیحی] معلولا سوال کنید... ارتش سوریه، حزب‌الله و متحدانشان در سوریه کسانی بودند از موجودیت مردم مسیحی در سوریه در مقابل تکفیری‌ها حمایت کردند».

پیشنهاد سمیر جعجع به ریاض برای جنگ داخلی در لبنان

نصرالله با بیان اینکه حزب القوات سال ۲۰۱۷ به ثامر سبهان (وزیر وقت سعودی) پیشنهاد ورود به جنگ داخلی در لبنان را داد، تأکید کرد: «حزب القوات حتی به متحد خود سعد الحریری زمانی که در بازداشت عربستان سعودی بود، خیانت کرد و قصد داشت وضعیت داخلی لبنان را متشنج کند حزب القوات ادبیات جنگ [داخلی] قدیمی را رها نمی‌کند. همین ادبیات زمینه کشتار اخیر در بیروت را فراهم کرد... ما همه اختیار را به ارتش و حکومت لبنان داده‌ایم [تا این مسئله را مدیریت کند]».

بهترین جوانان خود را در راه دفاع از مسیحیان دادیم

دبیر کل حزب الله ادامه داد: «حزب الله در آن زمان از مسیحیان دفاع کرد، پیش از اینکه به ارتش لبنان اجازه داده شود که مداخله کند... چه کسی خطر را از مسیحیان دور کرد؟ ما بودیم که بهترین جوانان خود را در آن درگیریها دادیم... پس از خروج اسرائیل از خط ساحل و صیدا در جنوب... اجازه ندادیم هیچ فرد مسلحی از امل و حزب الله وارد مناطق مسیحی‌نشین شود».

وی با اشاره به همکاری آمریکا و القوات اللبنانیه برای فتنه‌افروزی در لبنان، گفت: «هر جایی که القوات اللبنانیه حضور داشتند، به جنگ یا اخراج مسیحیان منجر شده است... ولی مسیحیان در مناطق تحت کنترل حزب الله و امل در امنیت زندگی می‌کنند».

حزب القوات و رئیسش، بزرگترین دشمن مسیحیان هستند

نصرالله با اشاره به اینکه بزرگترین دشمن موجودیت مردم و جامعه مسیحیت لبنان، حزب القوات و رئیسش است، تأکید کرد: «آنچه در سال ۲۰۰۰ انجام دادیم درست بود. ما معترض مزدورانی نشدیم که ما را عذاب دادند و جان ما را به لب رساندند و ما را کشتند... هر کس را بازداشت کردیم، به ارتش لبنان تحویل دادیم و حتی کسانی را که ما را کشته بودند، محاکمه نکردیم... و دادگاه میدانی تشکیل ندادیم... و هیچ کس را زندانی نکردیم... بلکه در نهایت انسانیت رفتار کردیم».

وی با بیان اینکه حزب القوات، بزرگترین تهدید برای امنیت اجتماعی مسیحیان لبنان است، تصریح کرد: «حزب القوات با داعش و جبهه النصره و کسانی همپیمان شد که معارضان سوری نام داشتند؛ به همین دلیل بزرگترین تهدید است... اینها مزدوران اسرائیل هستند... اگر داعش و النصره پیروز شده بودند، هیچ مسیحی، پیش از اینکه به لبنان منتقل شود، باقی نمی‌ماند... این ائتلاف، تهدید بزرگی برای مسیحیان سوریه و لبنان است».

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه گروه‌های تروریستی تکفیری -وهابی تحت مدیریت سرویس اطلاعات عربستان سعودی، عامل کوچاندن مسیحیان عراق بودند، خطاب به مسیحیان گفت: «ما هیچ تهدید یا خطری برای شما نیستیم، بلکه حزب القوات و رئیسش، خطر اصلی هستند... دغدغه اصلی ما، جلوگیری از فتنه سُنی-شیعی است که حزب القوات در پی آن است».

حزب الله برای دفاع از لبنان، ۱۰۰ هزار نیرو دارد

نصرالله با اشاره به استقبال حزب الله از همگرایی و توافق با نیروهای مسیحی، تأکید کرد: «حزب القوات اللبنانیه، مخالف هر گونه تماس است... این حزب از هیچ تلاشی فروگذار نکرد تا توافق بین حزب الله و التیار الوطنی (جریان ملی) را از بین ببرد و این کار را انجام داد... پس از توافق معراب نیز گفتیم که هر گونه همکاری بین اقشار لبنانی، بر روی کل کشور تأثیر خواهد گذاشت».

وی به حزب القوات و جعجع توصیه کرد که از فکر جنگ و درگیری داخلی خارج شود؛ زیرا «ساختار نظامی حزب الله شامل ۱۰۰ هزار نیروست... ما برای نخستین بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی... حزب الله، عامل مثبتی برای مسیحیان است و عامل تهدید آنان نیست... و خطاب به رئیس القوات هم باید بگویم که محاسباتت اشتباه است. همان گونه که در سایر جنگهایت، اشتباه کردی و شکست خوردی».

دبیر کل حزب الله با اشاره به نقش مهم حزب الله در تحولات منطقه، در ادامه به جعجع گفت: «این رزمندگان را برای جنگ داخلی، مجهز نکردیم... بلکه برای دفاع از کشور در برابر دشمنان است... تا از نفت و گاز ما دفاع کنند.. تا از کرامت و حاکمیت کشورمان در برابر تروریسم دفاع کنند... ما ضعیف و ترسو نیستیم... محاسبات ما درست است. ما اصول، اخلاق و ارزش داریم... سر جای خود بنشیند و عاقل باشید... از جنگهای خود و جنگهای ما عبرت بگیرید... حکومت و کل مردم لبنان باید در برابر این قاتال خونریز و جنایتکار (جعجع) تجزیه طلب بایستند تا از جنگ داخلی جلوگیری کنید».

خواستار تحقیقات جدی درباره کشتار بیروت هستیم

نصرالله با بیان اینکه حزب الله مانند سایر اقشار لبنان حق تظاهرات مسالمت‌آمیز دارد، درباره حوادث بیروت تأکید کرد: «هیچ فراخوان مردمی نداشتیم و قصد هیچ گونه حمله یا تعدی را نداشتیم، بلکه صرفا یک تظاهرات مسالمت آمیز بود... شعارهایی داده شد... و پس از آن تیراندازی شروع شد. سرویسهای امنیتی به ما گفتند چند نفر به ضرب گلوله القوات به شهادت رسیدند».

وی ادامه داد: «پس از تیراندازی به سمت تظاهرات و شهادت افراد، جوانان رفتند تا برای پاسخ به تجاوزگران، سلاح بیاورند... ولی ما این قضیه را به ارتش سپردیم... به عنوان طرفی که ظالمانه کشته شدیم، خواستار تحقیقات جدی و سریع هستیم و اینکه چگونه این کشتار رقم خورد... ما خواستار بازخواست مسئولان هستیم... مسیر درست برای شهدای کشتار الطیونه، تحقیق و مجازات قاتلان است».

دبیر کل حزب الله با اشاره به همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و القوات اللبنانیه در مسئله بیروت، خطاب به نیروها و حامیان مقاومت گفت: «مسئولیت تحقیق در حادثه خلده را نیز بر عهده ارتش گذاشتیم و تا چند روز دیگر، ۱۸ فرد بازداشتی، محاکمه خواهند شد».

درباره پرونده انفجار بیروت باید واقعیت مشخص شود

نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله انفجار بیروت پرداخت و تأکید کرد: «ما در این مسئله به شدت تمایل داریم که واقعیت مشخص شود؛ زیرا از لحظه نخست انفجار، به ما از نظر سیاسی و رسانه‌ای حمله شد... هر زمانی که مسیر عدالت به یک مسیر دیگر و حملات سیاسی منحرف می‌شود و حزب الله را متهم می‌کنند، نباید سکوت کنیم».

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه نباید تحقیق درباره انفجار بیروت سیاسی شود، تصریح کرد: «آیا درخواست ما برای تغییر قاضی [پرونده]، تهدید است، ولی خط و نشان آمریکا در صورت تغییر وی، تهدید نیست؟... مسئولان اصلی انفجار بیروت، قضاتی بودند که اجازه دادند ماده نیترات بندر وارد شود».

وی خطاب به مردم لبنان گفت: «دشمن ما خواستار جنگ داخلی است... آمریکا در پی جنگ داخلی است تا صلح داخلی را از بین ببرد؛ همان گونه که در سایر کشورها انجام داد».

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار