کد خبر: 1063728
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در واکنش به لفاظی علی‌اف
رئیس‌جمهور آذربایجان که کشورش کمتر از یک ماه پیش با مشارکت ترکیه، برای اولین بار با حضور پاکستان رزمایش برگزار کرده، به رزمایش ایران در مناطق مرزی انتقاد کرده؛ موضعی که با واکنش وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد. سعید خطیب‌زاده ضمن تأکید بر پایبندی ایران به حفظ تمامیت ارضی کشورها، خاطرنشان کرد که حتی حضور نمایشی صهیونیست‌ها را در مرز خود تحمل نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان که کشورش کمتر از یک ماه پیش با مشارکت ترکیه، برای اولین بار با حضور پاکستان رزمایش برگزار کرده، به رزمایش ایران در مناطق مرزی انتقاد کرده؛ موضعی که با واکنش وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد. سعید خطیب‌زاده ضمن تأکید بر پایبندی ایران به حفظ تمامیت ارضی کشورها، خاطرنشان کرد که حتی حضور نمایشی صهیونیست‌ها را در مرز خود تحمل نخواهد کرد.
باکو رابطه خوبی با رژیم صهیونیستی دارد و بنابر اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، این رابطه مانند کوه یخی است که ابعاد واقعی آن از چشم افراد کنجکاو پنهان مانده است. علی‌اف که کشورش در جنگ قره‌باغ نیز از پهپاد‌های صهیونیست‌ها استفاده کرده، روز دو شنبه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی رزمایش نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرز‌های کشورش را به باد انتقاد گرفت و گفت: «هر کشوری می‌تواند در قلمرو خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آنهاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از اینکه ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟» علی‌اف در شرایطی از رزمایش مرزی ایران انتقاد می‌کند که ۲۱ شهریورماه به همراه ترکیه و پاکستان رزمایشی یک هفته‌ای موسوم به دوستی سه برادر برگزار کرد. وزارت دفاع ترکیه نیز با انتشار اعلامیه‌ای، هدف از این رزمایش را همبستگی بیشتر میان سه کشور، تبادل تجربیات و اطلاعات نظامی اعلام کرد. در واقع کشوری که از سایه حمایت صهیونیست‌ها برخوردار است، با پاکستان و ترکیه که بیشترین حمایت‌ها را از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه سال گذشته با ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی انجام دادند، رزمایش برگزار کرده است و حالا از ایران انتقاد می‌کند.
سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو تأکید دارد که رزمایش اخیر، یک رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و قدرت نظامی ایران، تهدیدی برای همسایگانش نیست. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز در واکنش به اظهارات علی‌اف با ابراز شگفتی از چنین موضع‌گیری، آن‌هم در فضایی که روابط خوبی بین تهران و باکو برقرار است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود را با هرگونه اشغال سرزمینی اعلام کرده و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها و مرز‌های شناخته شده بین‌المللی تأکید کرده است. ضمن آنکه رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.» وی درباره رزمایش در مناطق مرزی هم گفت: «این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز‌های خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.» اخیراً نیز گزارش شد که جمهوری آذربایجان پس از قطع جاده ایران و ارمنستان به بهانه اینکه بخشی از قره‌باغ محسوب می‌شود، این بار گرفتن هزینه‌های سنگین از کامیون‌های ایرانی را آغاز کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که هرچند توافق آتش‌بس میان ارمنستان وآذربایجان، ثبات در این منطقه را حکمفرما کرده، ولی مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید فروزان
|
Switzerland
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
فساد و دزدی‌های علی اف و اطرافیانش ،طی یک برنامه دو ساعته از تلویزیون سوییس پخش شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار