کد خبر: 1063561
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
یک تصویر از صفی طولانی و شلوغ برای زیر اسم واکسن سینوفارم و لاینی خالی و بی‌مشتری! زیر اسم واکسن برکت؛ تصویری که منتشر شده تا نشان دهد مردم ایران به واکسن برکت اعتماد ندارند و همگی در صف واکسن سینوفارم ایستاده‌اند.
زینب شریعتی

یک تصویر از صفی طولانی و شلوغ برای زیر اسم واکسن سینوفارم و لاینی خالی و بی‌مشتری! زیر اسم واکسن برکت؛ تصویری که منتشر شده تا نشان دهد مردم ایران به واکسن برکت اعتماد ندارند و همگی در صف واکسن سینوفارم ایستاده‌اند.
در واقعیت اما، این تصویر دروغ است؛ فتوشاپی ا‌ست و در تصویر اصلی که یک فعال رسانه‌ای در توئیتر خود منتشر کرده، لاین شلوغ مربوط به واکسن برکت و لاین خالی مربوط به واکسن سینوفارم است. او خود این عکس را از یک مرکز واکسیناسیون در تهران گرفته و هدفش نشان دادن استقبال مردم ایران از واکسن برکت است.
اما، تصویر غیرفتوشاپی و صادقانه او هم تصویر درستی از اصل ماجرا ارائه نمی‌کند. چه آنکه این تصویر مربوط به محلی است که برخلاف اغلب مراکز واکسیناسیون، واکسن برکت در آن موجود است و مراکز دیگر تهران که واکسن برکت ندارند، همگی، مراجعان دوز دومی خود را که در نویت اول برکت زده‌اند، به این مرکز راهنمایی کرده‌اند. در نتیجه در مرکز مزبور صف مراجعان برکت زیاد شده است.
در هر دو مورد، واقعیت بیان نشده است؛ با نگاهی به نظرات مردم در کف جامعه هم می‌توان دریافت که این هر دو تصویر، واقعیت مردم ایران نیست و مردم کمتر به دنبال نوع واکسن هستند. اولی عامدانه دروغ گفته است و دومی هم اصل ماجرا را نمی‌دانسته و زود نتیجه‌گیری کرده است. اولی علیه برکت و دومی در دفاع از برکت. این کاری ا‌ست که رسانه می‌تواند بکند و مخاطبی که زیرکی و سواد لازم برای کشف حقیقت را نداشته باشد، به سادگی فریب می‌خورد و می‌پذیرد.


دروغ‌هایی که ایمنی جامعه را هدف گرفت
این تصویر فتوشاپی، فقط یک دروغ خرد و دم‌دستی در مورد واکسن کرونا در ایران است که روزانه چندین نمونه از آن در فضای مجازی. طی این چند ماه که واکسیناسیون در ایران آغاز شده، بار‌ها دروغ‌هایی پیرامون واکسن گفته شده و به لحاظ روانی جامعه را به‌هم ریخته است. گرچه تأثیر این دروغ‌ها فقط هم روانی نیست و گاه در تصمیم مردم برای زدن واکسن و واکسن‌هراسی و عدم ایمنی جامعه هم می‌تواند مؤثر باشد.
یکی از اصلی‌ترین دروغ‌ها، نسبت دادن ممنوعیت واردات واکسن به حاکمیت ایران و شخص رهبر انقلاب است. رسانه‌های ضدایرانی و لشکر سایبری مخالفان، اعم از رجوی‌چی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، فعالان رسانه‌ای بی‌بی‌سی و اینترنشنال و صدای امریکا و گاه اصلاح‌طلب، هم‌صدا با هم، آمار فوتی‌های کرونا را نتیجه ممنوعیت واردات واکسن توسط ایران دانستند.
آیا آیت‌الله خامنه‌ای واردات واکسن را ممنوع کردند؟ خیر، ایشان صرفاً واردات واکسن از امریکا و انگلیس را ممنوع کردند. حتی واکسن‌های برند آن‌ها را که در کشور‌های دیگر تولید می‌شود، ممنوع نکردند. حتی رهبری در چند سخنرانی بر تهیه واکسن برای مردم از هر طریق ممکن و چه داخلی و چه خارجی تأکید کردند.
دروغ دیگر، دخیل دانستن سود واکسن داخلی یا قدرت‌نمایی با تولید داخلی توسط مسئولان در کندی واردات واکسن بود. در حالی که ایران تحریم بود و سه روز پس از صدور مجوز برکت، تحریم‌های واکسنی لغو شد. در دولت جدید هم شخص رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور چین تماس گرفت و باعث واردات حجم بالای واکسن به ایران شد. از سویی، میزان واردات واکسن بعد از صدور مجوز برکت، ۵/۱۲ برابر شد.
یک دروغ دیگر، واردات واکسن خارجی برای مسئولان یا زدن واکسن امریکایی توسط آنان بود. دروغی که حتی تلاش نکردند برای آن مدرک و سندی فتوشاپی دست و پا کنند. در حالی که لیست خرید‌های واکسن در جهان مشخص است و اگر خریدی بود، اسناد آن هم بود. هیچ یک از مسئولان ایران هم خارج از نوبت سنی خود واکسن نزدند و قریب به اتفاق هم واکسن برکت زدند، از جمله شخص رهبر انقلاب.
لیستی از دروغ‌های واکسنی را با هم مرور کنیم:
آزمایش واکسن کوبایی روی مردم ایران بدون طی روند مطالعات بالینی در کوبا؛ در حالی که واکسن کوبایی پس از طی دو مرحله مطالعات بالینی در کوبا وارد ایران شد. / پولی شدن واکسیناسیون عمومی در ایران که گذر زمان دروغ بودن آن را روشن کرد. / انتشار فیلمی از ارسال واکسن از ایران به ونزوئلا در حالی که این محموله از چین عازم کاراکاس، پایتخت ونزوئلا بوده و در ایران فقط هواپیما عوض کرده است. / در گمرک ماندن واکسن‌های وارداتی، در حالی که واکسن فاسد می‌شود و امکان ماندن در گمرک را ندارد. / واکسیناسیون چینی‌ها در ایران با وجود کمبود واکسن، در حالی که چین همزمان با ارسال محموله واکسن به ایران، تعدادی واکسن نیز برای اتباع خودش در داخل ایران ارسال کرد که با هماهنگی سفارت چین به بیمارستان نیکان تحویل و واکسیناسیون چینی‌ها در این بیمارستان انجام شد. / واکسیناسیون طلاب حوزه‌های علمیه بدون شرط سنی / انتشار نامه‌ای دروغین با مهر «به کلی سری» مبنی بر درخواست واکسیناسیون اعضای دفتر رهبری / کشور‌های همسایه محموله‌های واکسن زیادی وارد کردند، در صورتی که ایران بی‌تحرک است، اما در واقع، رسانه‌های ضدانقلاب سیاست‌های «اعلامی» برخی از کشور‌های همسایه و برنامه آن‌ها برای خرید واکسن را همچون عملی انجام شده بازنشر دادند. حال آنکه برخی از این کشور‌ها پذیرفته‌اند که مراحل آزمایش واکسن سایر کشور‌ها بر روی مردم آن‌ها صورت گیرد. / دروغ تست واکسن‌های کوبایی بر روی پاکبانان / ایجاد تردید در کیفیت واکسن‌های چینی و روسی / ایران به‌خاطر قیمت پایین‌تر، واکسن ووهان را به‌جای واکسن پکن وارد کرده است در حالی که تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران، سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است. / روسیه با بستنی دادن، مردم خود را تشویق می‌کند تا از واکسن بی‌کیفیت اسپوتنیک استفاده کنند. واکسنی که ایران هم وارد کرده است. در حالی که این تشویق‌ها لزوماً دلیلی بر بی‌کیفیتی واکسن نیست، بلکه بخشی از مردم جهان به دلایلی تمایل به تزریق واکسن ندارند. در امریکا هم برای تشویق افراد به واکسن زدن ۱۰۰ دلار پرداخت می‌شود. / مهاجرت عضو کلیدی در تولید واکسن کوو ایران برکت / انتشار تصاویری از بخش‌های بهره‌برداری نشده کارخانه به جای خط تولید واکسن برکت و ادعای عدم رعایت اصول اولیه و پروتکل‌های بهداشتی در تولید این واکسن / انتشار این شایعه که تزریق واکسن کرونا عوارض و خطراتی، چون مرگ، کارگذاری میکروچیپ در بدن، دستکاری DNA، آهن‌ربایی شدن پوست، ناباروری و... دارد؛ اما همگی این ادعا‌ها توسط متخصصان داخلی و خارجی مردود اعلام شده است / امارات هم واکسن ساخت، اما ما هنوز واکسن رونمایی می‌کنیم، در حالی که واکسن ساخت امارات در واقع، همان سینوفارم چینی است که با انتقال تکنولوژی و تجهیزات تولید شده است. / دروغ تزریق سینوفارم به مدیران و کارکنان شرکت برکت و...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار