کد خبر: 1063157
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

پلیس فتا درباره کلاهبرداری نیکوکار قلابی به شیوه پرداخت غرامت یکی از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر به یک خیریه در ایران هشدار داد.
سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی توضیح داد: چندی قبل ۱۰ شکایت مشابه درباره کلاهبرداری به پلیس فتا گزارش شد. شاکیان به پلیس گفته‌اند فردی ناشناس در اینستاگرام با آن‌ها تماس گرفته و خودش را از ایرانیان مقیم امریکا معرفی کرده و گفته است قصد دارد یک میلیون دلار به خیریه‌ای در ایران کمک کند و از آن‌ها استمداد خواسته است. نیکوکار قلابی به این شیوه توانسته ۵۰۰‌میلیون تومان به جیب بزند.
یکی از شاکیان گفت: من اهل شهرستان قوچان هستم. هنگام بررسی صفحه‌ام در اینستاگرام مردی ناشناس تماس گرفت و در حالی که به سختی فارسی حرف می‌زد، خودش را ایرانی مقیم امریکا معرفی کرد. او گفت که یکی از عزیزانش را در حادثه ۱۱‌سپتامبر از دست داده و از آن سال به دنبال گرفتن غرامت از دولت امریکا بوده‌است. حالا توانسته با گذشت این همه سال یک‌میلیون دلار از امریکا غرامت بگیرد. آن مرد گفت که می‌خواهد این پول را به یک مؤسسه خیریه در ایران که ثبت جهانی شده باشد و حساب بین‌المللی داشته‌باشد کمک کند تا به این شیوه به کشورش خدمت کرده‌باشد، اما به خاطر شرایط دشوار تحریم نمی‌تواند پول را مستقیم به حساب خیریه واریز کند. آن مرد نامه‌های زیادی به زبان انگلیسی برایم ارسال کرد که مدعی بود می‌خواهد پول را به حساب خیریه واریز کند. البته من از آن نامه‌ها چیزی متوجه نشدم. آن مرد از من خواست که ۶ هزار دلار هزینه مالیات را پرداخت کنم و بعد از واریز شدن پول به حساب خیریه آن را به اضافه هزار دلار دستمزد برای خودم بردارم. او گفت که زمان زیادی ندارد و اگر سر فرصت پول واریز نشود زمان از دست می‌رود و امریکا پول را واریز نمی‌کند که من قبول کردم و پول را به حساب یک کیف پول دیجیتال که مشخصاتش را برایم ارسال کرد واریز کردم، اما دیگر از آن مرد خبری نشد.
سرهنگ جهانشیری گفت: پس از بررسی‌های لازم کارشناسان دریافتند که قربانیان پرونده در یک تله مجازی گرفتار شده‌اند و شیادان با مهندسی ذهن آن‌ها و تماس‌های مکرر تصویری آن‌ها را به این باور رسانده‌اند که خارج از کشور سکونت دارند. اما ماجرای پرداخت‌ها برای هر فرد به یک شکل بوده‌است از غرامت حوادث یازدهم سپتامبر تا ارثیه یک میلیون دلاری که در پیچ و خم مشکلات اداری گیر کرده است و با گشوده شدن لایه‌های پنهان این پرونده مشخص شد که شیادان با استفاده از تماس‌های واتساپی و اینستاگرامی در یک بازه طولانی مدت اقدام به فریب این افراد کرده‌اند.
این پیام در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش می‌باشد و همچنان کاربران زود باور را به سمت خود می‌کشاند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار