کد خبر: 1063133
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
جهانی شدن هندبال زنان، پیروزی فوتبال و کسب مدال برنز جهان توسط الناز رکابی بانوی سنگنورد کشور
هیچ چیز نمی‌تواند سد راه موفقیت بانوان ورزشکار ایران شود. عزم راسخ، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و ایمان و باور به پیروزی فاکتور‌هایی هستند که اعتلای ورزش زنان کشورمان را به همراه داشته است. موفقیت تیم ملی هندبال بانوان در کسب سهمیه مسابقات جهانی و کسب مدال برنز جهانی توسط ملی‌پوش سنگنورد کشورمان، آن هم به فاصله کمتر از یک روز از یکدیگر تازه‌ترین تاریخ‌سازی‌های ورزشکاران زن ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی هستند.
شیوا نوروزی

سرویس ورزشی جوان آنلاین: هیچ چیز نمی‌تواند سد راه موفقیت بانوان ورزشکار ایران شود. عزم راسخ، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و ایمان و باور به پیروزی فاکتور‌هایی هستند که اعتلای ورزش زنان کشورمان را به همراه داشته است. موفقیت تیم ملی هندبال بانوان در کسب سهمیه مسابقات جهانی و کسب مدال برنز جهانی توسط ملی‌پوش سنگنورد کشورمان، آن هم به فاصله کمتر از یک روز از یکدیگر تازه‌ترین تاریخ‌سازی‌های ورزشکاران زن ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی هستند.

طی کردن پله‌های ترقی در ورزش قهرمانی اگرچه سختی‌های زیادی دارد، ولی با ممارست و صبوری می‌توان به این هدف رسید. شاید مسئولان ورزش تا چند سال پیش در رشته‌هایی، چون هندبال یا سنگنوردی روی درخشش بانوان حساب ویژه‌ای باز نمی‌کردند، ولی حالا هم در رشته‌های تیمی چه در آسیا و چه در جهان، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و هم در رشته‌های انفرادی.

رقابت‌های هندبال قهرمانی زنان آسیا در اردن در جریان است و تیم ملی کشورمان با صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازی‌ها شاهکاری تاریخی به ثبت رساند؛ کسب چهارمین پیروزی در مرحله گروهی بلیت تیم ایران برای حضور در مسابقات جهانی اسپانیا را رزرو کرد. این اولین باری است که هندبال بانوان ایران یکی از تیم‌های آسیایی شرکت‌کننده در رقابت‌های جهانی این رشته خواهد بود. این اتفاق تاریخی در حالی از سوی دختران هندبالیست رقم خورده که مربیان تیم ملی به دلیل ابتلا به کرونا روی نیمکت حضور نداشتند و در دیدار‌های قبلی میزبان تمام تلاشش را کرد تا شاید مانع موفقیت ایران شود غافل از اینکه نمایندگان ورزش ما مانند سرباز هر مانعی را پشت سر می‌گذارند و به مسیرشان ادامه می‌دهند.
ملی‌پوشان که پیش از این تیم‌های اردن، کویت و فلسطین را شکست داده‌اند و تنها یک‌بار مغلوب ژاپن شده بودند، عصر سه‌شنبه رودر روی تیم سوریه قرار گرفتند و با کسب برتری قاطع ۳۸ بر ۱۹ هم به نیمه‌نهایی صعود کردند و هم سهمیه جهانی را به دست آوردند. ایران پس از ژاپن صدرنشین به عنوان تیم دوم گروه B راهی دور حذفی شد تا عصر امروز با کره جنوبی صدرنشین گروه اول جدالی سخت داشته باشد. هندبالیست‌های کشورمان در صورت پیروزی بر این حریف قدرتمند روز شنبه می‌توانند در فینال حریف یکی از دو تیم ژاپن یا ازبکستان باشند. در غیر این صورت در دیدار رده‌بندی برای کسب مقام سومی به میدان می‌روند.

مربی تیم هندبال بانوان از عملکرد شاگردانش رضایت کامل دارد. خدیجه قانع که به دلیل ابتلا به کرونا نمی‌تواند تیمش را از روی نیمکت کوچ کند در گفتگو با تسنیم، بازیکنانش را ستاره میدان خواند: «برای دیدار با سوریه مطمئن بودیم عملکرد بچه‌ها بهتر از اردن است. روز دیدار با تیم اردن، بچه‌ها در اتوبوس فهمیدند که کادر فنی درگیر کرونا شده و شوکه شدند. ما قبل از بازی با سوریه به بچه‌ها یادآوری کردیم هر کدام ستاره هستند. همزمان با بازی، فیلم را می‌دیدیم و نکات را گوشزد می‌کردیم. البته فیلمی که به صورت زنده از بازی می‌دیدیم، حتی تا ۳۰ ثانیه عقب بود. کره جنوبی را آنالیز می‌کنیم. دختران ما با غیرت ایرانی مقابل کره جنوبی هم مثل ژاپن می‌درخشند. امیدوارم این شادی با روی سکو رفتن کامل شود.» شیما زارع، کاپیتان تیم ملی هندبال کشورمان پس از کسب پیروزی برابر سوریه و راهیابی به جمع چهار تیم برتر هندبال زنان آسیا و گرفتن جواز حضور در رقابت‌های جهانی، حجاب را سلاح ورزشکاران محجبه نامید: «این افتخار را که برای اولین بار رقم خورده است به رهبر انقلاب، خانواده شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنیم. بانوان ما نشان دادند می‌توانند با حجاب اسلامی افتخارآفرینی کنند. حجاب ما سلاح ماست.»
علیرضا پاکدل درخشش تیم هندبال بانوان را موفقیتی بزرگ برای ورزش کشور عنوان کرد. رئیس فدراسیون هندبال با اشاره به غیبت مربیان در آخرین بازی مرحله گروهی اظهار داشت: «خوشحالم که شیردختران عزیز کشورمان با غیرت مثال‌زدنی به‌رغم وجود مشکلات چند روز گذشته به خصوص نبود هر سه مربی روی نیمکت توانستند به عنوان یک سرباز و یک دختر محجبه مسلمان به نیمه‌نهایی صعود کنند. امیدوارم ارزش و اهمیت این نتیجه تاریخی دانسته و حمایت‌ها از هندبال بیشتر شود.»

هنوز ۲۴ ساعت از جهانی شدن هندبال بانوان ایران نگذشته بود که خبر مدال برنز جهانی الناز رکابی منتشر شد. رشته سنگنوردی اخیراً به رشته‌های المپیکی اضافه شده و نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کرده است. همین مسئله رقابت در این رشته سخت، اما جذاب را بیشتر کرده و مدعیان سنگنوردی از حالا به فکر سهمیه‌های المپیک پاریس هستند. رکابی با رکورد‌هایی که طی این سال‌ها از خود بجا گذاشته لقب «دختر عنکبوتی ایران» را نیز به خود اختصاص داده است. او در مسابقات سنگنوردی قهرمانی جهان در ماده کمباین (متشکل از سه رشته سرعت، سرطناب و بولدرینگ) با کسب ۴۲ امتیاز نفر سوم دنیا شد. در بین ۱۱ ورزشکار حاضر در این رقابت‌ها، نمایندگان اتریش و اسلواکی قهرمان و نایب‌قهرمان شدند و الناز رکابی نیز مدال باارزش برنز را به گردن آویخت. این اولین مدال جهانی تاریخ سنگنوردی بانوان ایران در رده بزرگسالان است. حالا این ملی‌پوش سنگنوردی را هم باید یکی از بانوان تاریخ‌ساز ورزش کشور نامید.
این پایان کار نیست؛ بانوان ورزشکار ایران زمین همچنان تلاش می‌کنند تا افتخارات بیشتری را به دست بیاروند. دیروز تیم ملی فوتبال بانوان هم موفق شد در اولین بازی خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۵ بر صفر بنگلادش را شکست دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار