کد خبر: 1063016
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در شرایطی که رژیم صهیونیستی شروط سختی برای تبادل اسرا با جنبش حماس اعلام کرده بود، منابع مصری از تحولات غافلگیر‌کننده در پرونده تبادل اسرای فلسطینی و تماس‌های غیرمنتظره مقامات تل‌آویو با قاهره و امتیازدهی چشمگیر در قبال فعال کردن این پرونده راکد خبر می‌دهند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در شرایطی که رژیم صهیونیستی شروط سختی برای تبادل اسرا با جنبش حماس اعلام کرده بود، منابع مصری از تحولات غافلگیر‌کننده در پرونده تبادل اسرای فلسطینی و تماس‌های غیرمنتظره مقامات تل‌آویو با قاهره و امتیازدهی چشمگیر در قبال فعال کردن این پرونده راکد خبر می‌دهند.

رژیم صهیونیستی در آزادی زندانیان فلسطینی و تبادل آن‌ها با اسرای رژیم صهیونیستی همیشه سرسختی نشان می‌داد، اما تحولات اخیر در نوار غزه و فرار شش اسیر فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها، مقامات تل‌آویو را وادار کرده به شروط گروه‌های مقاومت تن دهند. منابع ارشد مصری روز سه شنبه فاش کردند که قاهره پیام‌هایی ناگهانی و بی‌سابقه از اسرائیل در خصوص به حرکت درآوردن و فعال کردن پرونده تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های گذشته این پرونده شاهد رکود و بن‌بست در مورد نکات اساسی توافق نهایی بود. این منابع در گفتگو با روزنامه «رأی‌الیوم»، تصریح کردند که مقامات مسئول اسرائیلی چند روز پیش با تماس تلفنی به میانجیگر مصری اعلام کرده‌اند که امکان برگزاری نشست‌های ویژه برای بررسی پرونده تبادل اسرا و شروط نهایی مقاومت فلسطین و در رأس آن حماس، به صورت کلی وجود دارد تا این پرونده در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود. بنابر این گزارش، تل‌آویو به قاهره ابلاغ کرده است که زمان بازگرداندن سربازان اسرائیلی یا اجساد آن‌ها که از سال ۲۰۱۸ نزد مقاومت در غزه نگهداری شده‌اند، فرا رسیده است و مصر تلاش‌های دوجانبه و بزرگی برای تکمیل این سند تبادل اسرا و دستیابی به راه‌حل‌های فوری با حماس برای اجرای مراحل نهایی انجام می‌دهد. به گفته منابع مصری، قاهره از موضع جدید اسرائیل غافلگیر شد، به ویژه پس از آنکه، تل‌آویو موانع و شروطی طولانی و فلج‌کننده وضع کرده بود که مانع تکمیل پرونده تبادل اسرا یا حتی دستیابی به یک نقطه مشترک برای ایجاد مذاکرات جدی و واقعی می‌شد. مصر وعده داده است که این پرونده را فعال کند و تماس‌ها و جلساتی را در ساعات آینده برای بررسی شروط و طرح آن روی میز مناقشه، برگزار خواهد کرد. منابع ویژه، این تحول ناگهانی اسرائیل در خصوص سند تبادل اسرا را به تحولات غزه و کرانه باختری و احتمال شعله‌ور شدن آن در هر لحظه، همچنین تحولات اخیری که با فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع و سپس دستگیری آن‌ها پس از چندین روز تعقیب و جست‌وجو مرتبط می‌کنند.
روزنامه فلسطینی «الایام» نیز دیروز در گزارشی نوشت که اسرائیل از شرط تکمیل پرونده تبادل اسرا در قبال رفع محدودیت‌ها از نوار غزه و بازسازی آن عقب‌نشینی و روند بازسازی نوار غزه را تسهیل کرده است. در این گزارش آمده است: «روز‌های اخیر شاهد لغو گسترده و ملموس محدودیت‌های اسرائیل برای نوار غزه بودیم که مهم‌ترین آن‌ها ورود مصالح ساختمانی و سایر مصالحی است که اشغالگران از ورود آن‌ها به نوار جلوگیری کرده بودند. این امر منجر به آرامش بی‌سابقه‌ای در نوار غزه طی هفته گذشته شد.» زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز دیروز گفت: «این جنبش، نقشه راه شفاف و واضحی را برای مبادله زندانیان به میانجیگران ارائه کرده و در حال حاضر توپ در زمین اسرائیل است.» پس از جنگ اخیر غزه و موشکباران بسیاری از مناطق سرزمین‌های اشغالی و توسعه توانمندی‌های موشکی گروه‌های مقاومت، مقامات صهیونیستی تلاش می‌کنند در مواجهه با مقاومت غزه دست به عصاتر راه بروند و از درگیری‌های گسترده با این گروه‌ها بپرهیزند.
۶ اسیر جلبوع آزاد می‌شوند
همزمان با گشایش در پرونده تبادل اسرا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین با خانواده‌های شش اسیری که به تازگی از زندان جلبوع فرار کرده بودند، تلفنی گفتگو کرد. طبق گزارش وبگاه «رام‌الله الاخباری»، مشعل گفت: عملیات اسرای قهرمان سیلی محکم امنیتی و روحی به تمامی نهاد‌ها و فناوری رژیم صهیونیستی بود و یک مثال زنده و اثبات عملی بر اصرار ملت بزرگ فلسطین برای رسیدن به آزادی و بازپس‌گیری حقوق مشروع آن است. وی افزود: «اسرای قهرمان ما با خلق این حماسه بزرگ، مقاومت و جهاد را در دل ملت فلسطین شعله‌ور کردند و تظاهرات‌ها و اعلام همبستگی با این اسرا در داخل و خارج از فلسطین گواه این موضوع است. مشعل بار دیگر تأکید کرد که این اسرا و بقیه فرزندان اسیر و رهبران آن به‌زودی از طریق یک تبادل اسرای درخشان و شایسته مقاومت فلسطین، آزاد خواهند شد. همچنین، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه شش اسیر زندان جلبوع تحت شدید‌ترین جنایت‌های غیرانسانی قرار دارند، تأکید کرد که آزادی این اسرا در اولویت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار